ANNONS
Annons

Är det någon fart på begagnatmarknaden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Något man kan göra för att blåsa nytt liv i ett gamalt hus är att skicka in och få UV-filtret borttaget, så man kan riktigt schysta UV (inte undervatten!)-bilder utan att behöva sätta på mörka specialfilter på kameran. Då blir det en helt annat sorts kamera, med nya spännande användningsområden.

/Björn

Något man kan göra för att blåsa nytt liv i ett gamalt hus är att skicka in och få UV-filtret borttaget, så man kan riktigt schysta UV (inte undervatten!)-bilder utan att behöva sätta på mörka specialfilter på kameran. Då blir det en helt annat sorts kamera, med nya spännande användningsområden.

/Björn

Antar att du menar IR bilder?

/Stefan

Utvecklingen av kvalitet; upplösning, omfång osv är ju stor. Ingen vill betala lika mycket för en äldre kamera som för en ny och priset hamnar tyvärr för lågt.
Det konstiga är att inte "High End" / Toppkamrorna ligger kvar högre. För en "amatör" så vore det mycket bättre att köpa en kamera av förra eller förr- förra modellen av topp- modellen, begagnat. Snarare än en ny mellan modell.
Jag tror man fortfarande stirrar sig blind på teknisk data, och de nyaste testerna; i stället för att fundera på vilka behov man har.

För blixtar och tillbehör är det annorlunda, de håller i allmänhet sina priser mycket bra. Det är ju inte så konstigt. Man kan ändå få en 5 - 10 år gammal studioblixt av topp kvalitet till priset av en ny "biltema", så vet man vad man vill ha och är ute efter kvalitet så finns möjligheten.

Visst har du rätt Ingemar, man förlorar en hel del när man säljer kameror framförallt. Samtidigt så kan man ju själv göra riktiga fynd i andra ändan, så att säga! :)

Personligen känner jag just nu bara en stor kluvenhet. Jag har en suverän utrustning med allt vad jag behöver. Ska jag sälja den och förlora en hel del för att köpa fullformat (som egentligen passar mitt fotograferande mycket bättre)?

Är det värt de sköna tusenlapparna eller kan jag nöja mig med min 40D och övriga prylar ännu några år?

Jag får nog tänka lite till på saken. Livet är hårt! ;-)

Husen rasar (men tappar ingen funktionalitet egentligen) medan optiken behåller sitt värde ganska bra, särskilt i tredje hand så att säga. Köper du begagnat till vettiga priser är det som pengar på banken, men mycket roligare *s*

Husen rasar (men tappar ingen funktionalitet egentligen) medan optiken behåller sitt värde ganska bra, särskilt i tredje hand så att säga. Köper du begagnat till vettiga priser är det som pengar på banken, men mycket roligare *s*

Ja och för att gardera sig ordentligt, så kan man ha sina objektiv i ett bankfack..he..he..

Jag föreslår då strategin att sälja i rätt ordning. Man säljer inte kamerahuset och det sista objektivet innan man sålt de "sega" delarna. Nu vet jag inte vad som går lätt i Canonsvängen, men (begripligt) svårsålda analoga Nikon kamerahus går lätt att sälja med enklaste tänkbara optik på sig. "Nakna" är de helt iskalla.

Mitt tips är Tradera.

Visserligen kan det verka riskabelt när buden inte kommer, men det brukar bli rätt bra priser till slut i alla fall. Vill man inte sälja till vilket pris som helst kan man ju antingen använda reservationsbud eller ett högt utgångsbud.

Högt utgångspris som säkerhetslina brukar inte generera lika bra slutpris dock.

/K

Sålde en 40D med mindre än 4K exponeringar för 4000 kr häromveckan. Den höll inte sitt värde så bra kan man säga ;) Fanns förstås ingen svensk manual till den, men allt annat o nåt extra + originalkvitto (köpt i EU). Det var helt enkelt där marknadsvärdet låg.

Oavsett vad man tycker om att ens jättedyra prylar sjunkit i värde så får man ju antingen behålla dem eller acceptera vad folk vill betala. Jag kan faktiskt förvånas över att en del ligger kvar med annonser i månader. Då är priset helt enkelt inte rätt.

Optik håller ju sitt värde lite bättre, men även där blir det ju lite förluster. Särskilt på dem man köpt nya. Det verkar också svänga lite, ibland är en viss optik eftertraktad, nästa år helt "ute". Det tror jag är en effekt av forumdiskuterandet världen över ;)

Fick mer för min 450D som hade 10.000 bilder+ för några månader sen, låt vara med kitobjektivet 18-55. 450D är iofs snäppet nyare än 40D, men var å andra sidan utskälld av ett talfört gäng 40D:are här på FS... så det kan bli. Fast 40D känns väl extrakall nu när inte ens 50D har någon naturlig plats då 7D kommit.

Men som sägs här, bra objektiv står sig i värde. Har sålt objektiv inhandlade i USA (B&H) för samma eller mer än jag gett för dom efter ett års användning. Tittar då och då efter några beg L-objektiv jag skulle vilja ha, och de står sig irriterande bra s.a.s... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar