Photocon
Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
Hehe Lennart. Jag håller (nästan) alltid med dig till 100% i dina roliga och tänkvärda inlägg och visst har du helt rätt i att utrustningen inte gör en fotograf.
Men eftersom jag jobbar på att bli en mindre prylfixerad fotograf fick jag en liten minikris när jag såg Sally Manns bilder och frågade en proffsfotografkompis om vad hon använt för grejer. Trodde att det var en vanlig enkel bladare, men nej, här var det en annan division på prylarna.
Men som sagt: bra blir det ju förstås bara om tekniken är i paritet med begåvningen och i fall som Sally Mann verkar det vara 100%-igt både vad gäller begåvning och prylar.
Så: skit in, skit ut om än i gyllene skor. Prylar kan aldrig ersätta begåvning eller som någon vis rockmusiker sa: man kan inte polera en bajskorv ;-)
Jamen, då är vi inte bara överens. Finns en annan beröringspunkt också; Även jag har på sistone jobbat mycket med att åtminstone minska utrustningens omfattning och ta bort/sälja det jag tyckt varit onödigt samt behålla/förstärka det som jag ansett varit bra utrustningsmässigt i mitt plåtande.
Men, håll med om att det inte är kul att alltid hålla med varandra. Det är rätt kul att att smågruffa på varandra i forumen om det sker med glimten i ögat!
Asvlutningsvis; Hellre begåvad med ett bra bildseende och en jävligt bra o dyr utrustning än saknat bildseende och en kass utrustning. Hehe