niklasl skrev:
... pläderar för återhållsamhet ibland har de fetaste och dyraste grejorna - Lennart har (hade?) en 1Ds mkII och Jesper ett sextitusenkronorstele från Canon...
Seså, oskärpefetischister, iväg till Gigapxl-projektet och kolla in lite riktig fotografi! (obs! ironi)
Jo, jag har ff en 1DsMkII. Jockes tele vet jag inget om, men har han ett så har han.
Orsaken till argumentationen för en del återhållsamhet är ju i mitt fall att jag vet hur liten skillnad det blir rent fotografiskt enl en nästan logaritmisk skala på tusenlapparnas bortflygande.
Bildkvalitetsmässigt får man kanske i en del avseenden en förbättring för tusen spänn med en 1DsMkII jämfört med en 5D. Men prisskillnaden är över 30 tusenlappar mellan husen.
Om vi nu pratar enbart pixlar och deras förmåga att återge det vi vill o struntar i en del andra saker som vädertätning, hållbarhet och dyl, alltså.
Har betalat dyra lärpengar för denna insikt. Bara 2 gånger har jag tyckt mig se verkliga förbättringar på själva bildkvaliteten.
1/ När jag körde Nikon och gick från en D1 till en D100 och skulle göra större utskrifter.
2/ När jag bytte min Canon 1D mot 1DMkII så var skillnaden ännu mer fantastisk pga minskat brus och dubbelt pixelantal.
Besvikelser: Sålde en 1Ds eftersom jag tyckte att skillnaden var ganska mariginell mot 1DMkII bortsett från FF. Skaffade en 5D istället. Inte bättre detaljåtergivning än Ds (dock fanns en enorm skillnad i brusfrihet på 5D) Egentligen ett onödigt byte. Däremot absolut inget ont om 5D. Tvärtom för den kostade 27 lappar och en 1Ds hade då begagnad kostat mig 32 lappar. Men ny 66 lappar.
5D och 1DMkII såldes och byttes mot 1DsMkII. Jomenvisst kan jag jag göra bautautskrifter från den, men detaljåtergivningen egentligen inte bättre.
Så vad talar för att den som byter från en 1DMkII till MkIII och är ute efter detaljåtergivning kommer att bli nöjd vad gäller detaljåtergivningen. Praktiska tester har visat att diffen på 2 mp egentligen är betydelselös.
Jag tror att dagens crop 1.3 presterar bäst vid 8-10mp. Crop 1.6 vid 6-9 mp och FF vid 11-12mp.
Alltså en 1DsMkII leder bara till ytterligare jakt på extrem optik och därmed smärtsamt tusenlappsbortfall i de flesta fall.
OBS! Jag har nu bara diskuterat skärpa/detaljåtergivning även vid ganska stora utskrifter. Andra faktorer som ergonomi, material, valörer o dyl har jag lämnat därhän.
Men jag svär på att en skicklig hantering av en fil från ex en 20D eller varför inte en Nikon D200 är svår att skilja från 1DsMKII eller 5D om vi pratar storlek 30x40 eller A3, A3+.
Så varför bränna tusenlappar på sådant, när man kan ha roligare för dem. (skaffa bättre rawkonverterare, bra plug-ins, bjuda ut vackra kvinnor eller vad som nu faller en i smaken)
PS. Med ett "sämre" kamerahus hade inte optikerna blivit så avslöjade. men nu är det ju ingen idé att försöka skaffa nya gluggar förrän man hittat en oljekälla. DS
Men som en vis person uttryckte det: "Allt går...om inte annat åt helvete"