Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det kameran eller objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Wistrand

Aktiv medlem
Hej!!

Ibland när jag fotar blir en liten del av bilden grönaktig, är det kameran eller objektivet som är boven eller blir det bara så ibland..

Kamera K10D
Objektiv:Sigma EX 18-50/2,8

bifogar en bild

Mvh
Peter
 

Bilagor

  • imgp4285 (kopia).jpg
    imgp4285 (kopia).jpg
    32.2 KB · Visningar: 2,034
Jag tycker att det ser ut som en reflex i objektivet. Hur beter sig objektivet i annat motljus?

/Mats
 
Verkar ok för det mesta, jag har fått 3 bilder som blivit så här.. har bara haft det i ca 1månad

kan man göra något test mot någon lampa eller nåt, för att testa det där med motljus?
 
ser ut som en reflex, är nån liten grön prick mellan ljusen. Men har du testat att ändra vitbalansen när det gröna sticket kommer?
 
Har du UV-filter på?

Gjorde ett högst ovetenskapligt test med och utan UV-filter på kitobjektivet. Det verkade som att de gröna "prickarna" endast syntes med UV-filtret på.

/Enrico
 
Icco skrev:
Har du UV-filter på?

Gjorde ett högst ovetenskapligt test med och utan UV-filter på kitobjektivet. Det verkade som att de gröna "prickarna" endast syntes med UV-filtret på.

/Enrico

Det verkar vara som du skriver, japp jag har ett UVfilter... !!

Tackar :)

Mvh
Peter
 
Du har motljusskyddet på va?

Man bör alltid ha motljusskydd på objektivet. Dels för att det skyddar men främst för att det förhindrar att ströljus kommer in i objektivet vilket kan ge sänkt kontrast tex.
 
Det du ser är förmodligen en ghost vilket egentligen beror både på kameran och objektivet. Kamerans sensor är blank och reflekterar ljus lite som en spegel och eftersom antireflexbehandlingen i objektivet inte är perfekt kommer en del att studsa tillbaka från en glasyta i objektivet tillbaks till sensorn. Om du studerar bilden innan den beskars så finns det förmodligen en ljuspunkt på motsvarande ställe som den gröna fläcken men diagonalt/spegelvänt över på andra sidan.

Filmen var mycket mattare, så äldre objketiv är inte behandlade för att dämpa det reflekterade ljuset lika bra, men även nyare "digitalanpassade" objektiv har problem i extrema situationer. (Speciellt objektiv med många linselement.) Enklare/billigare UV-filter med halvtaskig antireflexbehandling ökar risken.
 
Senast ändrad:
Gårdis skrev:
Du har motljusskyddet på va?

Man bör alltid ha motljusskydd på objektivet. Dels för att det skyddar men främst för att det förhindrar att ströljus kommer in i objektivet vilket kan ge sänkt kontrast tex.
Ja.
Jag kan förståss bara svara för mina bilder men jag upplever det som att jag får mer reflexer desto närmare mitten av bilden ljuspunkten är. Därmed borde "moljus-skydds-teorin" falla.
 
Anders74 skrev:
Det du ser är förmodligen en ghost vilket egentligen beror både på kameran och objektivet. Kamerans sensor är blank och reflekterar ljus lite som en spegel och eftersom antireflexbehandlingen i objektivet inte är perfekt kommer en del att studsa tillbaka från en glasyta i objektivet tillbaks till sensorn. Om du studerar bilden innan den beskars så finns det förmodligen en ljuspunkt på motsvarande ställe som den gröna fläcken men diagonalt/spegelvänt över på andra sidan.

Filmen var mycket mattare, så äldre objketiv är inte behandlade för att dämpa det reflekterade ljuset lika bra, men även nyare "digitalanpassade" objektiv har problem i extrema situationer. (Speciellt objektiv med många linselement.) Enklare/billigare UV-filter med halvtaskig antireflexbehandling ökar risken.
Vilket utförligt svar.
Jag tackar och bugar.

Dags att köpa nya filter alltså!
 
Gårdis skrev:
Du har motljusskyddet på va?

Man bör alltid ha motljusskydd på objektivet. Dels för att det skyddar men främst för att det förhindrar att ströljus kommer in i objektivet vilket kan ge sänkt kontrast tex.

jo om det är väldigt ljust ute kan man få lite UV-spridningsljus men jag tycker att nackdelarna med UV-filter är mycket större. Reflexer än en av dem.

Jag har plockat av mina filter.
 
hmm, måste testa detta. Har ett filter som är väldigt lågbudget, sen har jag ett som en fotohandlare hade rekommenderat och sagt att det skulle va bättre än många andra. Ta o jämföra dom. Men va bra att att denna tråden kom upp, har fått sådana små gröna prickar när jag användt mitt billigare filter. har dock tänkt att det kanske va någon liten form av linsöverstrålning.

Tänker lite på denna bilden, men just detta är väl vanlig linöverstrålning va? eller är det ett sådant fall detta me?
 

Bilagor

  • skit liten.jpg
    skit liten.jpg
    64.1 KB · Visningar: 530
Ludix skrev:

Tänker lite på denna bilden, men just detta är väl vanlig linöverstrålning va? eller är det ett sådant fall detta me?

Är det något som blänker starkt en bit upp till höger i bilden (starkaste ljuspunkten) eller ligger ljuskällan som orsakar problemen utanför bilden? Är det något som blänker ser vi nog åtminstone någon ghost. Om ljuskällan ligger utanför kan man tänka sig att ett UV-filter lättare nås av ströljus eftersom motljusskyddet inte täcker det lika bra då det får objektivet att sticka ut något längre, men det kan bara ha betydelse i vissa fall precis på gränsen.

I Johans bild verkar det vara en kombination av en ghost nere till vänster och lite svaga "flares" (brytningar i antireflexbehandlingen på väg in, såvitt jag förstår) samt diffraktion runt ljuskällan (orsakat av bländaren). Dock ser jag inget konstigt, det är ju en extrem kontast mellan lyktstolpen (som åtminstone exponeras flera tiondels sekunder) och den svarta himlen runt om.

Visst kan det vara värt att testa att skruva av filtret om man ser ett problem och misstänker att det kan vara orsaken, men är det ett hyfsat filter ska man inte överdriva risken heller. Objektivet kan ha 10 ggr värre motljusproblem i sig självt än det filtret orsakar.
 
Ludix skrev:
hmm, måste testa detta. Har ett filter som är väldigt lågbudget, sen har jag ett som en fotohandlare hade rekommenderat och sagt att det skulle va bättre än många andra. Ta o jämföra dom. Men va bra att att denna tråden kom upp, har fått sådana små gröna prickar när jag användt mitt billigare filter. har dock tänkt att det kanske va någon liten form av linsöverstrålning.

Tänker lite på denna bilden, men just detta är väl vanlig linöverstrålning va? eller är det ett sådant fall detta me?
Den där bilden gissar jag att det är objektivet som konstar, men lyser solen direkt på frontlinsen/filteret så får man ljusfenomen. Speciellt på zoomgluggar täcker inte motljusskyddet så bra(speciellt på långa brännvidder) pga att den måste klara kortaste brännvidden. När stativ används kan man skugga fronlinsen med handen eller annat.

Billiga filter har en enkel antireflex behandling eller kan tom vara utan, som vid högkontrast motiv vara kontrast och färg sänkande.
Bra filter har en mångskiktlig behandling som ungefär motsvarar objektivet.

Men dom filter vi pratar om här är plana optiska filter av glas som inte försämrar skärpan, utom möjligen ett antikt filter som har hittats i en låda... men givetvis om filteret är smutsigt eller repigt så påverkas bilden...

Sigma 18-50/2,8 makro kom för ett år sen och jag tog några bilder när jag hade köpt det för det var frågor om gluggen:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=75526&highlight=Sigma+1850
 
De flesta objektiv är uträknade för att prestera bäst utan filter, så när man använder filter tjänar på att använda dylika av bästa kvalitet. Det är ju synd att försämra bildkvaliteten från ett bra objektiv för att man snålat lite på filterkostnaden.

Plåtar man Enduro, andra dammiga/skitiga sporter eller vad som helst i närheten av saltvattenstänk är det en god idé att alltid använda filter - även om man bara har ett skräpfilter att tillgå. Hellre grus- eller saltstänk på ett filter än direkt på frontlinsen, trots att bildkvaliteten förmodligen blir något lägre.

Angående ursprungsfrågan så kan man få den typer av reflexer internt i objektivet oavsett om det är ett dyrt eller billigt objektiv. Ljusstarka zoomar med många linselement tenderar vara känsligare för ljuskällor i bild än fasta objektiv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.