Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det här samma fästestyp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är säkert en standard "hot-shoe" så den passar stativet. PC ingången behövs väl inte heller om man sätter blixten i radiosändaren iaf och den andra i kamerans blixtsko?

Här har du ju ett set där blixten ingår, kanske blir billigare via ebay iaf, men alltid bra att ha en svensk leverantör om det skulle vara nåt problem med sakerna. Där finns ju även Cactus V4 som folk verkar väldigt nöjda med.
http://www.kaffebrus.com/strobist-kit-med-1-paraply-1093.html
Lycka till!

Kanon. Fick precis samma besked ifrån Strobist-forumet. Tack för hjälpen.

Kitet du länkade till blir ganska mycket dyrare; Köper jag stativet + paraplyet kostar det 800 och blixten från Hong Kong 400 dvs 1100, 400 billigare än kitet. Eftersom jag ska ha två set tjänar jag 800 på att beställa blixtarna från HK.

Nu får jag 2 stativ + 2 paraplyer + 2 blixtar + Radiosändare med tre mottagare för 2800 vilket låter som ett "sweet deal". Har jag missat något tycker du, något mer som jag ska tänka på innan jag trycker på "köp"-knappen.

Tror jag inte...låter som ett köp i mina öron.

Ska ev vara att du kikar på YN460 II, samma blixtar men med mycket högre styrka vad jag förstått.

Är själv sugen på samma grejer :D

Har du räknat med frakt från Hongkong? Sedan lär det väl tillkomma såväl tull som moms på detta.

Frakt ingår, paketeras som gåva/lågt pris. Finns alltid en liten risk att den öppnas och förtullas men jag har beställt batterigrepp och väska därifrån och båda gångerna har de passerat tullen utan åtgärd. Frakten har viadre varit ruskigt snabb, under 5 arbetsdagar båda gångerna.

Posten är så ruggigt långsam. Nu är det fyra dagar sedan paketet kom till Arlanda och man har ännu inte lyckats få iväg det. Bah!

Jag har gått i precis samma tankar! Visste inte om att det fanns en starkare version av YN-460, tack för tipset!

Det finns en säljare som heter Ucolor (http://stores.ebay.com/evercolor2) som jag tänkte beställa från. Paraply finns också, t.ex. 2 st 84cm paraply (svart/silver) för 9,99$ + ca 70kr frakt = billigt!

Fästen för blixt och paraply kostar ca 90 kr, inkl. frakt.

Jag har också beställt saker från Hongkong via Ebay och de har levererats på ca 5 dagar utan problem, frakten har ingått i priset.

Beställde t.ex. en mini filmkamera (AEE MD91). Motsvarande (MD80) kostar ca 1000-1200kr i Sverige. Fick den nyare uppdaterade versionen som inte ens såldes i Sverige för ca 555kr! inkl. frakt!

Den här gången åkte jag på moms och tull och leveranstiden lär hamna på ganska exakt 3 veckor (men då lyckades jag ifs pricka in både jul, nyår och trettondagshelgerna). Mindre imponerad den här gången alltså. Med lite Google-Fu verkar det som att mindre paket märkta med gift/low value från HK slipper igenom tullen. Den här gången var det ett stort paket med 2 blixtar, TTL-spiralkabel och ett RF 602-paket med sändare och tre mottagare.

Ja, den tanken har slagit mig med. Sen är frågan om tullen kollar upp hur många paket man får, typ : "Aha, det här är det tredje paketet på två veckor som Pelle Svensson har fått från HongKong".

Okey, då var allt på plats. Jag åkte på moms vilket innebar att jag i slutänden fick betala som följer;

YN-460 Mark II 580kr
Rf-602 (tre mottagare) 690kr
3m E-TTL-kabel 200kr

Kort om YN-460. Gör det de ska. Helt manuella men bra ljus (något starkare än min 430 II). Byggmässigt inget att klaga på, något sämre "känsla" än 430. Som on-camera blixt har den inte en chans mot 430 men som manuell off-shoe blixt får man otroligt mycket för pengarna (för samma pris som du får 1 430 får du 5 460 Mark II). Sen vet jag ju inget om livslängden än. Jag saknar dock zoom-funktionen. Vidare är start-up tiden klart lång men det är kanske mindre viktigt. Uppladdningstiden mellan blixtarna är helt ok.

Kort om RF-602. Än så länge ingen miss-fires. Såsom alla radiosändare får du en något kortare synch-speed än om den går via kabel(200 är klockren, 250 ger ett litet band längst ned i bild. Vid 320 är halva bilden svart). Totalt okrånglig att installera och använda. Inget lås på sändarstycket vilket innebär att om man stöter till den kan den lossa från kameran (vilket inte ens har varit nära att hända än och antagligen inte bör innebära att den skadas då den är mycket lätt). Jag monterar mina sändare under blixten och sedan finns det en cold-shoe under sändare som man fäster på stativfästet. Inget lås här heller men även med fästet vinklat hårt har jag inte märkt några tendenser till att sändaren ska glida ur stativfästet. Men det känns inte helt bra.

E-TTL kabeln gör sitt jobb och känns byggmässigt helt proffsig. Att Canon tar strax under tusenlappen för sin 1,5-metersversion är hutlöst och här vinner piratversionen lätt.

Hittade den här tråden när jag sökte om YN-blixtarna. Vilket butik använde du till slut? Jag hittar inte YN460 mk II-blixtarna i den första butiken du länkade till.

Ja, den tanken har slagit mig med. Sen är frågan om tullen kollar upp hur många paket man får, typ : "Aha, det här är det tredje paketet på två veckor som Pelle Svensson har fått från HongKong".

Min erfarenhet är att de inte gör det. Det är inte alls omöjligt att de känner igen mitt namn då jag tar hem fler än en försändelse i veckan och gjort så i snart 18 månader.
Om jag fattat det rätt så är saker värderade under 22 EUR (83/181/EEG) undantagna från tull och moms.

E-TTL kabeln gör sitt jobb och känns byggmässigt helt proffsig. Att Canon tar strax under tusenlappen för sin 1,5-metersversion är hutlöst och här vinner piratversionen lätt.

Ja, här har originaltillverkarna på tok för låg volym för att kunna konkurrera prismässigt. Är också mycket nöjd med min piratsladd.

Det låter intressant, var har du fått den infon ifrån? Vet du vad de kommer att kosta?

100$ verkar det som. Den är dock svagare än 460 Mark II.

Det följde med en bisedel till blixten där de olika modellernas egenskaper presenterades. Där fanns den med. När jag googlade det var den inte släppt men nu är den det (till Canon, Nikonmodellen verkar dröja något ytterligare). Verkar dock vara lite osäkert om den stödjer manuell zoom. Läs mer här:

http://www.flickr.com/groups/strobist/discuss/72157622975742543/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar