Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det en mellanring jag behöver?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej! Jag har en gammal Nikon D50 med kitobjektiv (18-55mm) och en Nikon D90 med Sigma 17-50mm 1:2,8 OS.

Min son tjatar på mig att jag ska skaffa ett makroobjektiv. Han lånar min kamera ibland och vill då helst fota spindlar, blommor och sånt. Själv är jag ytterst ointresserad av sådana motiv och vill därför inte köpa ett makro. Men med mina befintliga objektiv kommer han inte tillräckligt nära.

Nu har jag läst ordet "mellanring" lite här och var. Jag har läst på och uppfattar det som en sorts kompromiss om man vill fota makroliknande med icke-makroobjektiv. Är det så? Och vad skulle då vara den optimala lösningen så att min pojke också kan utveckla sitt intresse? Lämnar över D50 till honom samt mellanring? Eller funkar det inte med den dåliga kitten? Eller montera upp mellanringen på D90 när behovet uppstår? Eller är det för komplicerat och krångligt för spontant fotande?
Någon rutinerad person här som har ett råd?
Tack på förhand!
 
Du har att välja mellan;
- Makroobjektiv
- Närbildslinser
- Mellanringar
- Bälj (tror jag:))

I ert fall skulle jag rekommendera närbildslinser. Mycket prisvärda och tillräckligt bra. Jag kan dock inget om Nikon och har därför inga att föreslå. Det duger bra med att paket på 3 olika närbildslinser för runt en 500-hundring. Sådana paket finns av märket HOYA.
 
Jag tycker inte att mellanring på en kitzoom är rätt metod för att komma nära. Visserligen kommer man väldigt nära, men det är ganska svårt att hantera, och skärpan är inte lätt att få till.

Kitzoomen är överhuvudtaget inte särskilt lämpad för det mesta när det gäller makro, eftersom den har ganska stor bildvinkel, och man skulle behöva komma väldigt nära för att få stor avbildningsskala. Om man inte har något objektiv utöver kitzoomen är nog bästa tipset att titta på makroobjektiv. De finns i flera olika brännvidder, och relativt lång brännvidd är mer lättjobbad än en mycket kort, främst för att man kan hålla ett bekvämt arbetsavstånd och inte skrämmer smådjuren eller skymmer ljuset.

Så hoppa gärna över mellanringen. Den kommer knappast att ge honom vad han vill ha.

Jag tror inte heller på närbildslinser till kitzoomen. Man kommer inte mycket närmre, och de påverkar inte avbildningsskalan särskilt mycket. Närbildslinser är utmärkta om man har en telezoom, och då kan man få hygglig avbildningsskala med bekvämt arbetsavstånd. Till de korta kitzoomarna gör en närbildslins inte mycket mer än ökar bildfelen.
 
Nu vet jag inte riktigt vad exakt du menar med kitzoom. Mitt Sigma skulle jag inte kalla ett kit. Det andra som följde med D50 är långtifrån den kvaliten och ljusstyrkan. Är det bara det sistnämnda du pratar om när det säger "kit"?

En telezoom har jag faktiskt, Nikkor 70-200mm 1:2,8 VR. Men den jätten kan han knappt hålla stilla och jag är väldigt mån om den. Vi pratar om en elvaåring. ;)
För några söndagsspindelbilder som bara ska ge honom glädje och stolthet vill jag inte köpa ett makro helt enkelt. Men det kanske inte finns något alternativ då?
 
Nu vet jag inte riktigt vad exakt du menar med kitzoom. Mitt Sigma skulle jag inte kalla ett kit. Det andra som följde med D50 är långtifrån den kvaliten och ljusstyrkan. Är det bara det sistnämnda du pratar om när det säger "kit"?

Nej, det handlar om brännviddsområdet och närgränsen när man inte har några extra tillbehör. De här korta zoomobjektiven kommer väldigt nära utan närbildslins, och man vinner inte mycket på att försöka komma närmre. De har ganska stor bildvinkel också på längsta brännvidden.

Om man sätter en mellanring mellan ett sånt objektiv och kamerahuset så är bara de längsta brännvidderna användbara, eftersom man kommer till att fokusera på damm på frontlinsen när man zoomar ut.

En telezoom har jag faktiskt, Nikkor 70-200mm 1:2,8 VR. Men den jätten kan han knappt hålla stilla och jag är väldigt mån om den. Vi pratar om en elvaåring. ;)
För några söndagsspindelbilder som bara ska ge honom glädje och stolthet vill jag inte köpa ett makro helt enkelt. Men det kanske inte finns något alternativ då?

Närbildslins till telezoomen är ett utmärkt alternativ. Man klarar sig med en enda lins, som ger ett relativt fast arbetsavstånd, och man kan justera skalan genom att zooma. Det bästa är en akromatisk lins, men om man inte väljer starkare lins än +3 dioptrier kan man klara sig med en billigare enkel lins.

Det är mycket lättjobbat att använda telezoom och närbildslins, bara man håller i minnet att avståndet är ganska fixerat till linsens brännvidd och något kortare. AF kan finjustera skärpan och stabilisering fungerar normalt om objektivet är stabiliserat.

Men kanske är en sån där sats med mediokra närbildslinser med upp till tio dioptriers styrka vad du är ute efter. Det blir lite att plocka med, och man kan komma väldigt nära. Bilderna blir visserligen inte skarpa, men om det är oviktigt, så har man ju ändå en del att plocka med.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.