Annons

Är det dumt att använda manuella gluggar på D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Det känns som att det här med manuella gluggar fungerar bra när man fotar natur och sånt men i en ganska mörk konsert som kräver hastighet känns det lite dåligt. Är det en bra sammanfattning? Det var detta jag var rädd för från början, får väl bli AF optik då.
 
Daniel.l skrev:
Det känns som att det här med manuella gluggar fungerar bra när man fotar natur och sånt men i en ganska mörk konsert som kräver hastighet känns det lite dåligt. Är det en bra sammanfattning? Det var detta jag var rädd för från början, får väl bli AF optik då.
Jag skulle vara lite försiktig med denna slutsats. De tester jag gjorde var i bästa tänkbara belysning mot bästa tänkbara fokuseringsobjekt. Problemet ligger inte i mängden ljus utan att skärpedjupet i sökaren motsvarar bländare (omkring) 2.8, och om du tänker exponera med större bländare så minskar dina chanser att sätta fokalplanet innanför skärpedjupet.
I dåligt ljus blir det bara värre naturligtvis.

/jarek
 
objernulf skrev:
PPå de enklare (inkl D70) går det inte att byta. Visst går det att plocka loss den men den finns inga andra skivor att köpa som passar. Vill man ha perfekt matchning mellan skivan och filmen/sensorn måste mattskivan vara placerad inom ca 1/100 mm. Då duger inga hembyggen.
Jag vet inte riktigt om det här stämmer. En kille på Photo.Net gjorde just detta med en D70. Han tog en gammal mattskiva till en äldre nikonmodell och modifierade så att den passade. Originalskivan var lite för stor i dimensionerna och han var tvungen att kapa i kanterna. Enligt utsaga så var han mycket nöjd och åtminstone en till följde hans instruktioner och var lycklig.

Ett problem om jag inte missminner mig var att sökarbilden inte var helt centrerad så man var tvungen att kapa mattkivan assymetriskt men han var ganska ordentlig på detta i anvisningarna.

Tyvärr hittar jag inte tråden vid en snabb sökning på Google men jag har för mig att det var i början av sommaren, så om någon känner för att gå igenom arkiven...

Angående inpassning så har ju originalskivan ett väldefinierat läge den ligger i. Är den nya mattskivan av samma tjocklek så ser jag inga oöverkomeliga problem med att få rätt i precisionsarbetet.

Sen så är det väl knappast så att jag rekommenderar någon att göra det här om de antingen inte är ordentligt händiga eller har en D70 över.
 
maxzomborszki skrev:
Jag vet inte riktigt om det här stämmer. En kille på Photo.Net gjorde just detta med en D70. Han tog en gammal mattskiva till en äldre nikonmodell och modifierade så att den passade. ...

Nästa fråga, varför är då mattskivan så lätt att byta på D70? Skrotad produktplan?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.