Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det dumt att använda manuella gluggar på D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel.l

Aktiv medlem
Hej.

Jag behöver några nya gluggar till min D70. Det jag behöver är ljusstarka fasta objektiv för användning vid framförallt konsertfoto.

Jag tänker mig en 20mm eller 24mm och kanske en 180mm.
Jag har redan en 50mm 1,4 AF som jag älskar.

Eftersom jag skulle vilja få dessa billigt så funderar jag på att köpa gamla manuella objektiv. Problemet med dessa är ju att jag inte kan använda mig av ljusmätaren i kameran, men det tar ju bara typ 3 provbilder för att hitta rätt exponering med hjälp av histogramet, sen vill jag ju inte ha auto ändå när det kommer till blinkande lampor o.s.v.

Är jag dum om jag täker så här tycker ni?
Man kan ju få riktigt fina gamla manuella gluggar för bra priser tycker jag.
 
Jag har inte svaret på din fråga, men jag kan berätta att jag själv är inne på samma spår. Är van sen tidigare att använda manuella objektiv och med manuell fokus. Äger nu en Canon D60 och vet inte hurdant det är med Nikon D70, men det kan vara svårt att fokusera manuellt med tanke på att sökaren inte är anpassad för det. Men det går!

Trots att jag äger en Canon har jag fått rådet att införkaffa Nikon-optik samt adapter, eftersom man kan fynda så där. Finns väl även Contax, Leica.. Tyvärr så funkar inte mina gamla Konica-objektiv eftersom de är gjorde för ett mycket tunt kamerahus.
 
david_hakansson skrev:
Äger nu en Canon D60 och vet inte hurdant det är med Nikon D70, men det kan vara svårt att fokusera manuellt med tanke på att sökaren inte är anpassad för det. Men det går!

Det är helt och hållet en vanesak att fokusera på sökarskiva utan t ex mikroprisma. Se till att du har rätt eventuell dioptriinställning i sökaren så ska det lösa sig utan mankemang.
 
Daniel.l skrev:
Hej.

Jag behöver några nya gluggar till min D70. Det jag behöver är ljusstarka fasta objektiv för användning vid framförallt konsertfoto.

Jag tänker mig en 20mm eller 24mm och kanske en 180mm.
Jag har redan en 50mm 1,4 AF som jag älskar.

Eftersom jag skulle vilja få dessa billigt så funderar jag på att köpa gamla manuella objektiv. Problemet med dessa är ju att jag inte kan använda mig av ljusmätaren i kameran, men det tar ju bara typ 3 provbilder för att hitta rätt exponering med hjälp av histogramet, sen vill jag ju inte ha auto ändå när det kommer till blinkande lampor o.s.v.

Är jag dum om jag täker så här tycker ni?
Man kan ju få riktigt fina gamla manuella gluggar för bra priser tycker jag.

Jag tycker i så fall att du skall prova en bildserie men din 50 f/1.4 på 20-25 bilder och se hur många du kan fokusera manuellt. Min egen erfarenhet är att ljusstarka manuella gluggar och D70 inte är en bra mix.
Liten hint på vad som är på gång kan du få här http://www.kenrockwell.com/nikon/d70perf.htm#finder
, 5:e stycket under "Viewfinder".

Själv kunde jag mäta upp min "träffsäkerhet" (d.v.s. sannolikheten att lägga fokalplanet innanför skärpedjupet) med 85 f/1.8 till ca 55%.

/jarek
 
Jag håller precis på att försöka få till det med mina manuella gluggar till D70:n . Nikon 50 1,4
och Nikon 135 2,8. Precis som nån sa är det svårt att få till rätt fokusering. Tycker det är svårt att få till diopterinställningen också...men när man lyckas så blir det knivskarpa bilder. Ser ju perfekt ut i sökaren...men bilden blir oftast oandvändbar. ljusmätningen är ju inget problem om man har tid med provbilder.
 
Re: Re: Är det dumt att använda manuella gluggar på D70

jarek skrev:
... Min egen erfarenhet är att ljusstarka manuella gluggar och D70 inte är en bra mix.
Liten hint på vad som är på gång kan du få här http://www.kenrockwell.com/nikon/d70perf.htm#finder
, 5:e stycket under "Viewfinder".

Intressant artikel det där, i avslutningen om D70 står det att hans sökare var roterad en anings aning. Det var precis samma problem jag hade med min D70 och jag lämnade in den för justering av CCDn. Efter två misslyckade försök att fixa problemet och gemensam felsökning med teknikern visade det sig at det inte vad CCDn utan sökaren. Jag fick sned bild i nedkant (7mm på 10cm ungefär) samtidigt som överkanten var rak. Eftersom det var ett för svårt problem fick jag omgående en ny.

Jag har funderat på att skaffa en 50mm F1.4 men efter den här artikeln kanske man ska låta bli, sökaren kommer inte bli ljusare än på min gamla 50mm F1.8.
 
När jag fick min D70 testade jag alla mina objektiv. Jag blev då förvånad över att knivskarpa (manuella) objektiv inte gav perfekt resultat. Efter mer testande kom jag fram till att det berodde på fokuseringen. Med ljusstarka objektiv räcker det inte att det ser skarpt ut i sökaren. Skärpan måste vara optimalt inställd för att det ska bli knivskarpt. Detta är inte lätt då det kan vara svårt att avgöra den optimala fokuseringen på mattskivan. Fokusindikatorn är dessutom lite för grov, dvs det område när lampan lyser är för stort. I ändlägena blir det inte perfekt.Mao måste man vara extremt noggrann för att få bra resultat med ljusstarka manuella objektiv.
 
objernulf skrev:
...Med ljusstarka objektiv räcker det inte att det ser skarpt ut i sökaren. Skärpan måste vara optimalt inställd för att det ska bli knivskarpt...
Här vill jag protestera lite.

Ett ljusstarkt objektiv gör det lättare att hitta fokus på grund av ljusare mattskivebild samt mindre skärpedjup vid fokus.

Om du däremot menar att det är problem att fotografera med största bländaröppningen så håller jag med.

Min felprocent är högre med autofokus och ljussvag optik än med mina gamla manuella 2,8:eek:r.
Fokuserar alltid manuellt utom vid mer allmän ströfotografering, familjen i sandlådan och sådant.
 
tänkte några minuter på samma sak när jag skaffade första DSLR'en.
men slog bort det då jag har rätt dålig syn som inte går att justera bort.

däremot klarar jag av att ställa skärpan rätt träffsäkert om jag byter ut till snittbild.
månne man kan göra det på D70?
har ingen aning om vad en sån kan kosta isf.
men kanske är det värt det?
 
mipert skrev:
Här vill jag protestera lite.

Ett ljusstarkt objektiv gör det lättare att hitta fokus på grund av ljusare mattskivebild samt mindre skärpedjup vid fokus.

Om du däremot menar att det är problem att fotografera med största bländaröppningen så håller jag med.

Min felprocent är högre med autofokus och ljussvag optik än med mina gamla manuella 2,8:eek:r.
Fokuserar alltid manuellt utom vid mer allmän ströfotografering, familjen i sandlådan och sådant.
Ja, visst blir det lättare att fokusera manuellt med en ljusstark optik jämfört med en ljussvag. Dock krävs det väldig noggrannhet för att få ut objektivets maximala skärpa på full öppning. Med D70 och en 135/2,0 Ais på ca 5 meter och full öppning räcker det ofta inte att ställa in skarpt på sökarskivan. Det ser lika skarpt ut inom ett område på 0,5 - 1 mm på fokusringen. Tar man t ex tre bilder med lite olika fokus inom detta område kommer endast en att vara perfekt skarp. Lika svårt är med fokusindikatorn. Efter en del tester går det att hitta en metod för hur man får till den optimala skärpeinställningen. "T ex vrid in skärpan från för långt avstånd tills fokusindikatorn blinkar till och vrid sedan dubbelt så långt som vridningen fån första blink till fast sken." Det blir alltså ett lite långsamt fotograferingfarfarande.
 
objernulf skrev:
...Tar man t ex tre bilder med lite olika fokus inom detta område kommer endast en att vara perfekt skarp...
Visst är det så. Och problemet märks också mer på digitalkameror.

Men, problemet är inte nytt.

Stefan Ohlsson (svenska fotografers förbund) testade för kanske tio år sedan hur noggrannt ett antal yrkesfotografer kunde upprepa fokus.

25% av dem satte fokus lika varje gång!
 
Stor sökare, fokuseringskiva optimerad för fokusering och inte ljus samt optiska fokushjälpmedel (snittbild/mikroraster) är saker som underlättar kritisk manuell fokusering. Tyvärr saknas allt detta på D70.
 
objernulf skrev:
Stor sökare, fokuseringskiva optimerad för fokusering och inte ljus samt optiska fokushjälpmedel (snittbild/mikroraster) är saker som underlättar kritisk manuell fokusering. Tyvärr saknas allt detta på D70.

Varför byter du inte mattskivan då?
 
På Nikons mer avancerade kameror går mattskivan att byta. På de enklare (inkl D70) går det inte att byta. Visst går det att plocka loss den men den finns inga andra skivor att köpa som passar. Vill man ha perfekt matchning mellan skivan och filmen/sensorn måste mattskivan vara placerad inom ca 1/100 mm. Då duger inga hembyggen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.