Annons

Är det dags att byta ut våra Nikon D50?

Produkter
(logga in för att koppla)
buaku skrev:
"Ja, VR objektiv fungerar utmärkt på D50
Bara att tuta och köra."

"...Polarisationsfilter är en bra investering. Kostar ganska mycket men det ger fin effekt."

Okej då skall jag spara ihop till ett VR objektiv med lagom zoom tex 18-200 och bra ljuskänslighet :)

Du får gärna hjälpa mig välja rätt filter, jag har kollat lite på Hoya filter men det finns så många olika UV,Pol och Skylight filter att välja på så jag blir helt snurrig :-/
Länk till diskussionen: Vilka filter ska jag köpa?
 
Jonas_Axelsson skrev:
Okej då skall jag spara ihop till ett VR objektiv med lagom zoom tex 18-200 och bra ljuskänslighet :)
Där kommer du att stöta på problem. Långzoomar är ofta en kompromiss på kvalité, samt har rätt kass ljusstyrka, så jag undrar vad du skulle få (förutom VR) som du inte har idag? Nej, mitt tips om du vill fota utan blixt i mörka miljöer är att satsa på fasta ljusstarka gluggar! Finns iofs inte så många på vidvinkelsidan, men sigma har ju några som kanske kan vara intressant.
 
18-200 VR är ett underbart objektiv. Det är nästan det enda jag använder numera till min D50. Eventuella optiska kompromisser är helt försumbara, det är 99% fotografen och 1% objektivet som avgör kvaliteten på bilderna. Det är överlägset kombon 18-55 + 55-200 tack vare VR samt att man slipper byta objektiv.

Själv kommer jag nog köra min D50 tills den rasar. Jag kan tänka mig att det blir aktuellt med nytt hus när uppföljaren till uppföljaren till D80 kommer.
 
Visst är det mycket fotografen som avgör hur bilden blir.

Men det går inte att förneka att det är vissa typer bilder man inte kan ta med alla objektiv eller alla kameror för den delen.
 
d60 är en mycket intressant kamera, för liten för mina händer dock, bör hållas i, innan beslut om inköp.

d80 är mycket bra, gillade jag mycket o med 18-200 vr2 var det en bra kombo, jag tycker 10mp är bra också

jag tror inte du får 5300 för din beg d50, ett tips dock om du ska köpa nytt obj till din d50 är att det verkar lättare att sälja obj än kamerahus på blocket exv, fast det är klart, kitobj får du inte så mycket för, 18-55 är visserligen väldigt bra men billigt även nytt.

du kanske skulle testa nya 18-55 vr

jag tycker d80 var värd uppgraderingen från d50 men det är klart, om man väntar tills "d90" kommer, om den kommer (i sommar kanske), borde d80 bli ännu mer prisvärd

det finns en mjukvaruuppgradering till d50 som tyvärr inte går att ladda ner men som man kan få om man lämnar in kameran till rengöring som fixar några småproblem med lcd skärmen har jag för mig (hittar tyvärr inte infon igen)

hade sigman 18-50 macro 2,8, ljusstark, men jag kom nog inte riktigt överens med den, vet inte riktigt varför, lite seg i fokus kanske

sammanfattning: om d60 passar dina händer köp den, om inte vänta tills d90 kommer och köp då en d80 om den går ner i pris, och som objektiv kanske en 18-200 VR som allround och en prime sigma 30/1.8 för inomhus och mörker(tyvärr är sigman väldigt ojämn, man får tydligen pröva varje exemplar om det är bra eller inte)

ja ja, mina dumma råd behöver du inte ta så allvarligt dock, mer som inspiration, jag inte proffs
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.