Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det dags att byta ut våra Nikon D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas_Axelsson

Avslutat medlemskap
Är det dags att byta ut min Nikon D50?

Hej hej!

Jag har de senaste dagarna funderat lite på hur frekvent man bör uppdatera sig inom sin fotoutrustning, jag har i nuläget denna utrustning:

Nikon D50
Nikon Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G ED
Nikon Nikkor AF-S 55-200 1:4-5,6G ED Black

och jag funderar på om det är dags att sälja min kamera (begagnat pris på ca 5300kr med båda objektiven?), som inte på något sätt är sliten eller välanvänd, dock tycker jag att det vore roligare att få bättre bildkvalite och möjligheten att ta fina foton i mörk kvällsmiljö.

Vad bör man ha för teknik i sin kamera? det finns ju självrengörning och bildstabilisering(VR) i Nikon D60 och det verkar ju inte vara dumt att ha.

Hur fungerar mina objektiv ihop med de nya kamerorna? De objektiv jag har är ju av sorten "AF-S", vad innebär detta om jag köper en nyare kamera?

Sist men inte minst, bör jag hålla mig till Nikon, eller är det dags för att byta till Canon? eftersom Canon har börjat med skärmsökare på de senaste kamerorna?

Jag är en hobbyfotograf samt student så min budget är begränsad :)
 
Senast ändrad:
Hej! Har vart i samma tankar och dragit igång denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=90549

Själv började jag just labba med AdobeRGB istället för sRGBII (eller vad det heter) och plötsligt är mycket av det jag stört mig på i bilderna (rödaktiga, knepiga färger) borta. =)

Jag tycker nog ändå att min D50 duger. Pratade med någon som hade bytt från D50 till D80 och tyckte att de steget kändes litet. Så...ja...sen finns ju andra märken.

Var du möjligtivs på ELMIA? Var där i går och kollade runt på vad som bjuds. Sony har ju sin A-serie där jag skarpt gillade deras live-funktion, men både på dessa, på pentax - och om du frågar mig - även Canon - så känns kvaliten (rent fysiskt) långt från Nikon. Sen gillar jag personligen inte Canons skärmar.

Men...ja...nästa steg får blir något större med vädertätning, större sökare och display och gärna liveview! =)

/fredrik
 
nifo skrev:
Hej! Har vart i samma tankar och dragit igång denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=90549

Själv började jag just labba med AdobeRGB istället för sRGBII (eller vad det heter) och plötsligt är mycket av det jag stört mig på i bilderna (rödaktiga, knepiga färger) borta. =)

Jag tycker nog ändå att min D50 duger. Pratade med någon som hade bytt från D50 till D80 och tyckte att de steget kändes litet. Så...ja...sen finns ju andra märken.

Var du möjligtivs på ELMIA? Var där i går och kollade runt på vad som bjuds. Sony har ju sin A-serie där jag skarpt gillade deras live-funktion, men både på dessa, på pentax - och om du frågar mig - även Canon - så känns kvaliten (rent fysiskt) långt från Nikon. Sen gillar jag personligen inte Canons skärmar.

Men...ja...nästa steg får blir något större med vädertätning, större sökare och display och gärna liveview! =)

/fredrik

Låter som du pratar om D300...

/K
 
Jo, men min plånbok pratar om att behålla D50'n ett tag till. Men har inte K20 från Pentax (som dock kändes "sådär") samma funktioner till ett något bättre pris? =)

Fredrik
 
Kom just på att jag blev "bronsis" idag och kan läsa K20 reportaget/testet. Gör detta bums.

/Fredrik
 
Vad är det för funktioner du saknar på din D50 ?
Det naturliga steget är väl en D80 om du lämnat kärringläget, men då kan det vara smart att vänta någon månad, uppföljaren skall vara på gång om man skall tro på alla rykten.

/kent
 
Det gamla ordspråket från mars 2008 gäller nog än: "Är inte dina bilder tillräckligt bra, så har du för gammal DSLR."

Byt så ofta du kan. Gärna hela systemet. Det är bra för fotohandlarna =)
 
nifo skrev:
Jo, men min plånbok pratar om att behålla D50'n ett tag till. Men har inte K20 från Pentax (som dock kändes "sådär") samma funktioner till ett något bättre pris? =)

Fredrik

Du ska inte lyssna till något så tråkigt som plånboken..:)

Allvarligt talat så skiljer det ju inga astronomiska summor dem emellan. Dessutom har du ju en del Nikongluggar, så då blir ju prisdiffen mindre. Eller kanske tom det omvända.

/K
 
Kärringläget? Hm... Skulle det vara AUTO då eller? Påhoppningsrisk där... (finns sååå många grymma tjejer här på FS). =P Vet att du skojar.

Jag får till helt grymma bilder med min D50 (i mitt tycke och med mina enklare gluggar).

Upptäckte som sagt just AdobeRGB och nu börjar bilderna se ut som jag vill när jag importerat dem. Skönt. Känner mig pånyttfödd. ;-)

/Fredrik
 
nifo skrev:
Kärringläget? Hm... Skulle det vara AUTO då eller? Påhoppningsrisk där... (finns sååå många grymma tjejer här på FS). =P Vet att du skojar.

/Fredrik

Jag menar det gröna läget, dvs full auto, "kärringläget" är ett gammalt slarvigt utryck som kommer från mitt förflutna, då jag som dom flesta i min generation blev uppfostrad till mansgris, ber om ursäkt för det, jag har en betydligt bättre kvinnosyn idag, även om det då och då omedvetet slinker ur gamla grodor :)

/kent
 
Köp ny optik, inte ny kamera. Vill du kunna ta kort i mörka miljöer köp en ljusstark glugg, typ 50/1.8 eller 35/2 som jag tycker är mer användbar.

En D50 kan ta fantastiska bilder. Dina objektiv däremot är helt klart en begränsande faktor (man kan naturligtvis ta fantastiska kort med dem också, om nu någon smartskalle vill påpeka det).

Det är en bra tumregel att inhandla objektiv före nytt kamerahus. Ett nytt kamerahus ger sällan någon markant skillnad i bildkvalitet (du skall upp till en D300 där man märker stor skillnad från ISO 800 och uppåt), men kan ge andra saker som bättre handhavande, större sökare etc. Det var därför jag bytte min D70 mot en D200.
 
jag bytte från D50 till D80.
D50 är en mycket fin kamera, men det var några grejer som jag saknade,
främst att kunna ändra ljusmätning utan att fippla i menyer, kommandoläge för blixt och större sökare.
hade det funnits på D50 hade jag inte bytt.


Men å andra sidan så kostar det inte så mycket mer att köpa D300 än D80/d200.
Lägger du lite till så får du en Canon 5D. Och när du är där på dom priserna är det inte mycket kvar till nikon D3. Så enligt resonemang så ska du köpa en d3. :)
Skämt åsido.
Efter jag köpte min D80 hittade jag ett Nikkor 80-200 f2.8 beggat. Hade jag köpt D300 hade jag inte haft råd med den tunga pärlan :)
 
jonasy skrev:
Köp ny optik, inte ny kamera. Vill du kunna ta kort i mörka miljöer köp en ljusstark glugg, typ 50/1.8 eller 35/2 som jag tycker är mer användbar.

Jag tror du talar sanning, det är kanske optiken jag bör titta på först och främst. Jag vet inte riktigt vad jag behöver för sorts glugg, en med stora zoom-möjligheter t ex 18-200 eller om man som du sa skall satsa på en glugg med fast brännvidd (50/1.8) och som är ypperlig i mörkare miljöer.

Hur är det med 18-200 gluggarna är dom bra i mörka miljöer?

Vad kan jag ha för sorts objektiv till min nikon D50? är det bara typen AF-S?

Jag hade även tänkt köpa lite filter, det borde liva upp min kreativitet lite mera :)
 
Re: Är det dags att byta ut min Nikon D50?

Jonas_Axelsson skrev:
Vad bör man ha för teknik i sin kamera? det finns ju självrengörning och bildstabilisering(VR) i Nikon D60 och det verkar ju inte vara dumt att ha.


Bara ett klargörande! D60 har inte VR i huset.
 
Re: Re: Är det dags att byta ut min Nikon D50?

kiwawa skrev:
Bara ett klargörande! D60 har inte VR i huset.

Nej jag vet :) men okej Nikon D60 har VR (bildstabilisering) i ett av kitobjektiven som den säljs med!

Kan man köra VR gluggar till en Nikon D50?
 
Re: Är det dags att byta ut min Nikon D50?

Jonas_Axelsson skrev:

Jag är en hobbyfotograf samt student så min budget är begränsad :)

Så svaret på frågan i rubriken är alltså nej...

Jag tror inte ett dugg på att du behöver ny teknik, du tycker bara, som de flesta av oss, att det är förbaskat kul att handla nya grejor! Om du verkligen skulle vara begränsad av din D50, så skulle du också veta exakt vad du behöver.

Köp gärna nya grejor, det är kul, men förvara inte alltid nya inköp med att de fyller något slags påhittat tekniskt behov. Man lurar ingen, inte ens sig själv.

Köp och var glad, om du har pengarna!

Per.
 
Satsa på objektiv...

Hej Jonas och alla andra.

Jag skulle nog satsa på nya gluggar om jag vore du. Har börjat förstå att det är där den fina kvaliten kommer. Visst är det kul man massa knappar att trycka på, men vill man ha mer för pengarna, kör på nytt objektiv. Funderar själv på ett sigma 18-50 2.8 för ca 3000 till min D200, istället för en nikkor 18-70 3.5-4.5. Ljusstarkt och tydligen en skärpa i klass med obj för 10 lax.

Lycka till!
 
Re: Satsa på objektiv...

joelr skrev:
Funderar själv på ett sigma 18-50 2.8 för ca 3000 till min D200, istället för en nikkor 18-70 3.5-4.5. Ljusstarkt och tydligen en skärpa i klass med obj för 10 lax.

Det lät inte helt fel du! :)

Jag skall spara ihop till en bra glugg framtills sommarn (fungerar VR objektiv på Nikon D50?) under tiden skall jag köpa lite UV,Pol och Skylight filter!
 
Ja, VR objektiv fungerar utmärkt på D50
Bara att tuta och köra.
Köpte ett 80-200 f2-8 begagnat och det är tillverkat 1989 (typ) så gamla grejer kan du också använda. Bilderna är mycket skarpa direkt ur kameran.
Polarisationsfilter är en bra investering. Kostar ganska mycket men det ger fin effekt.
Så objektiv är bättre köp än ny kamera.
kanske köpa ett begagnat makroobjektiv också?
Det är en kul värld att utforska.

Jag skrev tidigare att jag böt från D50 till D80 pga de saker jag saknade i D50.
Skulle inte vilja påstå att jag ser någon större skilnad i kvaliteten på bilderna.
kanske att fokusen är lite snabbare och att det går mycket fortare att se bilden man tagit när man haft lång slutartid. Men det har med själva kameran att göra.
Är du nöjd med D50 så finns det ingen anledning att byta.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.