ANNONS
Annons

Är de värt att köpa en D300 i dagens läge?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
undrar fall Nikons D300 har gjort sitt på marknaden ?
är de värt att ens köpa en sådan kamera idag ?
vad skiljer sej en D300 mot en D300s?

att det på Blocket i skrivande stund finns 16 st D300 till salu, kan vara en indikation på att det är ett kameraparadigm på gång?

men sej att du skulle köpa en helt ny i affären. eller säljs dom inte mer?

D300 säljs inte och D300s säljs, men det beror i alla fall på vad priset är och dessutom vilka egenskaper man prioriterar. Du kommer inte att bli ett dugg klokare bara för att du startar femtioelva trådar om hela Nikons kamerasortiment. Ut och plåta istället och upptäck om det är något du saknar.

D300 säljs inte och D300s säljs, men det beror i alla fall på vad priset är och dessutom vilka egenskaper man prioriterar. Du kommer inte att bli ett dugg klokare bara för att du startar femtioelva trådar om hela Nikons kamerasortiment. Ut och plåta istället och upptäck om det är något du saknar.

att du ens bryr dej grabben...

d300 är en bra kamera, den blir inte sämre för att det kommer nya modeller.
Och precis som Martin säger så blir du inte klokare för att du startar minst en tråd / kamera i nikons sortiment, ut och fota istället för att skapa fyra trådar i veckan om nikon-kameror.
Din d90 är ju dessutom ingen dålig kamera, det är bara du som kan svara på vad som gör att du tvunget måste sätta sprätt på dina slantar

d300 är en bra kamera, den blir inte sämre för att det kommer nya modeller.
Och precis som Martin säger så blir du inte klokare för att du startar minst en tråd / kamera i nikons sortiment, ut och fota istället för att skapa fyra trådar i veckan om nikon-kameror.
Din d90 är ju dessutom ingen dålig kamera, det är bara du som kan svara på vad som gör att du tvunget måste sätta sprätt på dina slantar

varför är ni så imot att jag skapar trådar ?
vågar ni själva inte göra de eller vad är de frågan om?
vad får jag ut av att gå ut med min d90 och plåta när de
är en d300 jag vill ha svar på?

Tror du att du skall få mig att bli irriterad nu eller vad är det du vill uppnå?
Jag skriver som det är, men vill du inte inse det är det förstås upp till dig.

jag tror ingenting.
om jag vill veta om en d300 ska jag då åka till djurparken och studera djur för att få svar på vad en d300 går för?
eller sej ska jag koka massa ägg till frukost och så bara vipps så kommer det ett kuvert ner i brevlådan med allt jag vill veta om en d300?
ni är ju konstiga

jag tror ingenting.
om jag vill veta om en d300 ska jag då åka till djurparken och studera djur för att få svar på vad en d300 går för?
eller sej ska jag koka massa ägg till frukost och så bara vipps så kommer det ett kuvert ner i brevlådan med allt jag vill veta om en d300?
ni är ju konstiga

Du tar din D90 och så åker du till djurparken och tar bilder på djuren.

Då kan du konstatera om:

a) Det går alldeles utmärkt. Du saknar ingenting och objektiven du har passar för ändamålet
eller
b) Nej, det blev inget bra för att det brusar för mycket/bilderna blir suddiga/giraffen har hunnit springa iväg innan bilden tas/kamerna är obekväm att hålla i/det blir jultomtar på bilderna/brännvidden är för kort/etc.

Självklart kan du även fotografera frukostägg, kaviartuber eller myrstackar om det är det du är intresserad av och därigenom ta reda på vad som fungerar och inte fungerar.

När eventuella problem eller brister identifierats så kan du ta reda på, t ex genom att starta en tråd (ve och fasa!), vilken kamera, vilket objektiv eller kanske vilken fotokurs eller övning som kan tänkas vara lösningen på problemet. Det senare är ett inte helt otroligt scenario eftersom allt inte kan lösas genom att köpa ett nytt kamerahus, även om tillverkarna gärna vill få oss att tro det.

Och jo, jag vågar nog starta trådar. Det skulle bli ganska besvärligt att vara med och driva ett relativt välkänt forum inom sin genre annars... Poängen är inte om du startar trådar eller inte, utan att det är rätt meningslöst om det inte är så att du mest är ute efter att bara pladdra kameror istället för att fotografera.

D300 och D300s har samma sensor som D90 så bildkvalitén blir inte bättre. Vissa menar att den till och med skulle bli sämre, men det är mycket marginellt isåfall.

Nu har jag inte jämfört med en D90, men skillnaderna lär mest vara att huset är större, rejälare och tåligare, att du har fler knappar på huset och att AF är bättre.

D300 saknar filmning men D300s har det.

Varför skulle du byta?

Är du nöjd med funktionerna på din D90 skulle jag inte fundera på att uppgradera till något annat än en D7000 om den får lika bra betyg som det utlovats. Den är ju bara en aning dyrare än en begagnad D300.

D300 och D300s har samma sensor som D90 så bildkvalitén blir inte bättre. Vissa menar att den till och med skulle bli sämre, men det är mycket marginellt isåfall.

Nu har jag inte jämfört med en D90, men skillnaderna lär mest vara att huset är större, rejälare och tåligare, att du har fler knappar på huset och att AF är bättre.
Fast om det bättre af-systemet i D300 gör att vissa bilder blir skarpa som skulle ha blivit oskarpa med D90, då innebär väl det att D300 ger bättre bildkvalité?

Daniel ! Din D90 kommer att klara allt en D7000/D300 klarar ! Har fotat fåglar och djur,action,porträtt,hög-ISO bilder i sämre ljusförhållande,haft den hela dagar i 25 minus till över 40 plusgrader,regnskurar och den levererar varje gång-om man gör rätt alltså ! De gånger jag blivit besviken är det jag som gjort fel.en D300 hade inte hjälpt.Ger dig rådet igen att satsa på bra optik och den behöver inte vara dyr.För drygt 3000 kr får du både dom två fasta AFS -35/ 1,8 och 50/1,8 som är ljusstarka och ger helt fantastisk bildkvalite,nästan i toppklass,lägger du sedan till 70-300 VR så får du en suverän telezoom för omkring 5000 kr.Har den här uppsättningen och de funkar perfekt och ger mig det jag vill ha. Satsa på optik istället, för en D300 med samma optik som du kör nu kommer inte att ge dig mer än din D90 gör ! MVH.

Sämre stillbilder med en kamera som också kan filma har jag läst om tidigare i detta forum, ska ha något att göra med hur man läser ut bilden till A/D-omvandlaren. Någon som vet var jag läst detta? eller kan redogöra för fenomenet?

d300 vs d90

Mkt klokt är sagt. Men jag skulle vilja flagga för en sak. D300 känns mer gedigen än D90. En viktig detalj för sann fotoglädje. Min högst subjetiva åsikt såklart!

Hej!

Ja självklart instämmer jag i detta. Har man haft en D50 i fem år och ska köpa nytt känns det lite som att bli lurad och köpa en D90, den ser och känns ju likadan ut som den gamla.
D300 har dessutom fler AF punkter, AF-on knapp, slutarprioritet före AF prioritet, separat knapp för AF-S/AF-C listan fortsätter.

Detta är ju förståss bara värt nåt om man anser sig behöva detta.

Hans

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar