Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är dammborttagningen i 400D effektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det börjar synas prickar på mina bilder och normala motiv redan vid f/8, så jag lär nog snart göra rent, så det är inte så att man måste leta efter dammkorn. Min kamera har inte dammborttagning.
f/22 och ofokuserad himmel avslöjar allt.
 
Det är väl oftast så att i min del av världen så lever man med regn och blytunga moln under vintern,
Bländare 2.8 och en 1/60 del på ISO 800 mitt på dagen är normalt.
Plötsligt en dag har det snöat, solen skiner och man vill ta några fina bilder med bra skärpedjup.
När man sedan kommer hem undrar man varför det plötsligt är en massa prickar i himlen och man får spendera en massa tid på att ta bort fläckarna.
Bättre att göra dammtestet först och ta bort skiten så slipper man en massa jobb senare.
Köpte en 1DMKIIN använd av en proffsfotograf nyligen och den hade den skitigaste sensor jag någonsin sett
Jag gjorde ren sensorn 2 gånger med Eclipse men vissa fläckar satt ändå kvar. Var beredd att lämna tillbaka kameran men gjorde ett tredje försök. Tack vare sensor loupe kan jag se var skiten sitter så jag skrubbade ordentligt med swabs och eclipse där,
Det hjälpte och nu är den kameran lika dammfri som min 5D. Hur en tidningsfotograf kan arbeta med en så skitig kamera är mig en gåta. Kanske beror det på svenska tidningars dåliga tryckkvalitet som ligger långt efter utländska mediers. Det blev bara ännu en mörk prick i deras gravrastrerade bilder.
 
Jag tycker att den är effektiv.

Jag har haft min 400 ett år och inga problem alls med damm. Jag har en gång hittat ett korn / mörk fläck när jag testat och den gången räckte det med blåsbälg.

Kompisens 20D tycks ha mycket större problem med dammkorn på sensorn, så jag drar slutsatsen att rengöringen fungerar.
 
Det är också skillnad på den rengöring som kameran gör av sig själv, när man slår på/av, och samma rengöring som man initierar manuellt. Speciellt på min 40D håller den på mycket längre, samt klafsar med spegeln, för att skaka om lite extra, när jag kör motoriserad rengöring med manuell start.

Jag har sett skräp som auto-auto inte tog bort, men som försvann när jag körde manuell-auto. Alltså slapp jag tillgripa manuell-manuell...
 
Har haft min 400D sedan december. Ca 2000 bilder, byter nästan aldrig objektiv och den har en hel del damm på sensorn!
 
Vi har precis kollat igenom 8 kameror som cirkulerat mellan 90 studenter under en fotokurs på JTH. 5 av kamerorna är Canon 350D och resterande 3 Canon 400D. Vi blåste rent sensorerna före kursen så utgångsläget bör vara rättvist även om 350D har varit med lite längre.

Mellan två fotokurser har vi nu kollat igenom och blåst rent kamerorna på nytt. Av de 3 med dammborttagning behövde två blåsas och bland övriga 5 behövde två-tre blåsas. Efter lång användning ser vi alltså ingen tydlig skillnad utan det beror nog mest vem som lånat kamerakitet.

Kanske kan jag bidra med ny statistik om ett år igen :)
 
Jag hade först en 400D och sen en 40D och hade aldrig problem med damm på sensorn.
Har bytt till en 5D nu som saknar sensorrengöring och utan att jag ändrat fotovanor vad gäller miljö och objektivbyten så får jag nu väldiga mängder damm på sensorn och drar därmed slutsatsen att sensorrengöringen fungerar.

Dock fick jag en del damm på mattskivan/i sökaren på 40D, men det var busenkelt att blåsa bort med en liten blåsbälg. Det är väl där det hamnar efter att det skakats av från senorn. :p
 
Tanken är att det ska fastna i en dubbelhäftande tejp under sensorn. Det är därför man rekommenderar att kameran ska stå upprätt när rengöringen körs.

Det är tanken, alltså. Praktiken kan ju vara annorlunda.
 
Inför presentationen av nya Canonmodeller och kommande frågeställningar som "Är det värt att uppgradera?" och "Ska jag köpa en 40D eller en begagnad 30D?" kan det vara intressant att höra erfarenheter från flitiga 400D ägare som tidigare använt modeller utan dammreduktion.

Är den inbyggda dammborttagningen i 400D effektiv?

Att få damm och skit i en systemkamera där man byter objektiv då och då är oundvikligt. Vad man kan göra är att välja miljö lite när man byter. Och skulle oturen vara framme så finns det rengöringsgrejor att köpa som är effektivare än de remgöringssystem som finns i kamerorna.

Jag har en 400D där det syns "skit" i sökaren men det uppträder inte på bilderna så jag bryr mig inte. Jag har haft den i 1,5 år och med tanke på hur ofta jag bytt glugg så är det fövånansvärt lite så kanske dammreduktionen har effekt.
Hursomhelst så hade jag för tanke att någon gång i framtiden lämna in och få den proffesionellt rengjord. ( Bor så nära att jag har Canons malmöverkstad runt hörnet )
Så låt inte rädsla för damm styra ditt val.
 
Så låt inte rädsla för damm styra ditt val.

Jag kan hålla med om det, våra kameror har använts ganska hårt i ett flertal kurser ofta med flera objektivbyten varje lab och än har vi inte behövt använda mer än blåsbälg och i något enstaka fall pensel (även om vi inte bryr oss om att få dem perfekt rena, det har ingen betydelse i en kurs).
 
Jag hade tidigare en 400D och fick sjukt mycket damm på min sensor. Fotade dock mycket ute i fält och bytte ofta gluggar utomhus.
 
Kanske är på sin plats att säga det att dammet som jag får på sensorn till min 5D har jag hittills kunnat blåsa bort utan problem med en blåsbälg, det har alltså inte rört sig om nåt kletigt damm, utan bara små, lösa partiklar.
 
Ca 25000 exponeringar.

Hej.

Jag har haft min 400D nu i snart två år och har gjort 24.789 exponeringar med den. Har bytt objektiv i varierande miljöer flertalet gånger och har varit förhållandevis "orädd" om den enligt mig själv. Har halvt om halvt regelbundet tagit "provbilder" (f22, oändlighet och exponerat mot en ljus himmel oftast) för att se om något damm dykt upp på den. Har endast behövt rengöra den en gång.

Vad gäller miljön jag varit har de varit ifrån "vanligt ren" (Sverige) till "extrem högrisk för damm" (Afghanistans öken) och den har klarat sig bra igenom allt. Fick blåsa ren den i höstas första och enda gången hittills.

Det är ju ändå svårt att säga om den är effektiv eller inte, för allt hänger ju på exakt hur mycket damm är det i luften när du byter lins och hur byter du lins. Inte för att detta är någon vetenskapligt beprövad metod jag använt mig av, men brukar ha huset hängande om halsen med framsidan neråt medan jag byter glugg. Har fått en egen omotiverad känsla att om jag låter huset ligga ner med framsidan uppåt ökar risken för damm att fastna. Hur som helst är jag nöjd med kamerans funktioner. Har haft vänner som haft dyrare kameror utan dammborttagning i samma miljöer som drabbats mycket mer av dammproblem.
 
jag har en 400d som extrahus sedan några månader, inga dammproblem alls. Hade det inte heller med min 40d, och har väl inte så värst med min 5d mk II heller. Det tar jag som ett bevis på att sensorrengöringen funkar ganska bra. Däremot min gamla 5d var ju lite knepig med små prickar ideligen, men så saknade den ju rengöring. Men men, jag bara väntar att det kommer på de nya kamerorna också, trots rengöringsfunktionen. Har köpt en arctic butterfly 524, men inte behövt använda den än, hoppas den funkar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.