Annons

Är analogt foto helt dött?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Nyman

Aktiv medlem
Varför frågar jag det? Jo jag har haft en EOS1vHS ute på annons sedan i september och ännu ingen köpare. Visst det är kanske som med CD och vinylskivor. Men då måste marknade svängt fort.

Ligger jag galet i pris för en 1V med booster som bara gått 448 rullar? Jag skickar dessutom med en kartong med blandade diafilmer värda ett par tusen. Nypris kameran 24000.- och mitt beg. 9400.-

MVH
Magnus

Hej,

jag tror absolut inte att det är helt dött.. jag är "digitalist" men söker nu en bättre beg. kamera för att ta ex.vis nattbilder med långa exponeringar.

Just nu är det inflation på beg. analoga kameror.

Senast ändrad:
Analogt lever

Det analoga fotaograferande lever (med undantag för den insperationsförlust som gråa vintrar medför) och kommer nog alldrig riktigt att dö för mig.

Jag har sett din annons och dreglat lite, helt klart min nästa kamera. Jag tycker dock att priset är satt lite högt. Men jag är tyvärr ingen poteniell köpare även om du sänker priset då jag är student och vänder på de flesta mynten för att få råd till stående kostnader, mat och film. Om du håller ut till hösten kanske det blir intressant, brukar vara mer likvid då efter feriearbetet.

/Micke

Hade jag haft mer tid över än vad jag har nu så hade jag nog köpt din kamera för att plåta dia och svartvitt... Helt klart en mumsbit som jag aldrig tror går i graven. Sålde min gamla 1:a när jag gick över till digitalt - dumt =o(

Tills jag får mer tid så får jag väl dregla vidare...

//Peter

Verkar som om priserna på analoga kameror har sjunkit rejält bara på ett år.
Jag köpte nyligen en EOS 1V (med film för ett värde till över 1500:) för 6500:-.

Sålde min EOS 1N HS för 2900:-. För ett år sedan var det svårt att hitta EOS 1N för mindre än 5000:-. Nu har jag sett flertalet under 4000:-.

En annan kamera med ruskigt bra optik som sjunkit i pris är Contax G2.

Marknaden för Hasselblad är ju nästan helt död också.

24 000 känns som Canons riktlinje för nypris. I själva verket finns det svenska butiker (förvisso internetbutiker) som säljer kameran för 14 000 kr (ny).

Analogt dött??

Kanske bland amatörer är analogt helt dött..?
Och proffsen har nog sina kameror redan,
så det kan se mörkt ut.

Jag har köpt Nikongluggar till min F för 100:- st
Nu kanske det är å ta i litet..
men trenden..

Beg Leica M6 har jag sett för 6-8000!

Å vad gäller Nikon F6, undrar om det var så rätt?

Säkert några som köper den, men räcker det antalet för Nikon??
Sannolikt så är det ett långt utvecklingsarbete bakom, och så står man plötsligt i digitalåldern..
Tror jag! ;-)

Jag var faktiskt nära att köra på en Nikon F6 istället för en 1Dmark2 och lägga prisskillnaden på en riktigt bra diascanner istället.

Framkallning av själva filmen går bra även om man inte har tillgång till fotolabb (och det är roligt pill)
Det är hela pappersframfallningen som jag inte har ork/tid/lust/plats/etc med.

Jag har köpt en F6. Vi har väl alla våra olika speciella förutsättningar, för mig passar F6an bra och för andra passar en dslr bättre. Personligen kan jag tänka mig att köpa en dslr också någon gång. Tror att du ligger lite högt i pris, spekulanter på ett sånt hus köper den nog hellre ny för 14.000:-, som någon skrev ovan.

sälja den får du alltid . men som sagts tidigare så är priset för högt .
det är klart att om du hittar rätt köpare så vet man alldrig .
ring & kolla med några fotofirmor vad dom är beredd att betala , lägg på 10% & se var du hamnar .
som det är nu försöker många privatpersoner få ut mera än vad handlarna vill ha för samma analoga hus & det håller inte .
söker själv ett billigt analogt hus just nu , & kollar runt .
scandinavian photo har tex en eos 5 inne för 2500 .
inte många privatpersoner lägger sig prismässigt under det .

Man kan få en eos 3 med powerbooster för fem tusen, jag tror du satt priset lite högt.

En tanke dock, analogfoto är nog inte dött, dock så tror jag de som håller på hellre köper en eos 3 eller 1 snarare än en eos 300 vilket är en fördel för dig.

De som börjar fota nu gör det nog digitalt och kompleterar/byter senare till analogt proffshus om de "fastnar" för fotografering.

//Pott - levande analog-fotograf!

Hej

Märkte själv när jag försökte sälja min 1V med booster hur svårt det var fastän jag inte hittade så många andra beg 1V till salu.

Om man nu tittar på Fotosidan med mer än 40.000 fotografer så finns bara 1 EOS 1V HS till salu, så något överflöd är det inte.

Jag tror det är mest icke proffs som vill köpa en professionel kamera för en billig peng, proffsen kör eller kommer satsa på digitalt.

Tradigt att EOS1V sjunkit så mycket i pris, inte en bilar sjunker så mycket i pris, men klart jag skulle hellre ha en 20D.

Nikon F6 är helt klart en mycket bra kamera men jag tror att det blir en förlustaffär för Nikon.

ThomasT skrev:
24 000 känns som Canons riktlinje för nypris. I själva verket finns det svenska butiker (förvisso internetbutiker) som säljer kameran för 14 000 kr (ny).

Tänkte bara "rätta" mig själv. Alphadigi, en av butikerna som sålde kameran till det priset verkat ha gått i konkurs. Kommer inte ihåg vad den andra butiken hette men den var inte registrerad på pricerunner. Lägsta priset på pricerunner nu är 19 000 kr.

Jag är är "ung" och fotar analogt! Jag förlitar mig mer på det analoga efter som att det är testat under så lång tid. Även upplösningen man får för pengarna.

Avbetalning

Om du kan tänka dig att gå ner till 6000:- och lägga upp det på avbetalning på låt oss säga 5 år. Då tar jag den direkt. Det kan jag nog fixa med en hunrding i månaden.

:)
/Micke

Hysterein att slå sig in på det digitala är stor och kanske större än vad många upplever efter ett år med digitalt i näven. Bilderena har mana ju tidigare också fått med analogt;),, jag känner inte stort behov att fota digitalt, därför jag knappast skulle fota fler bra bilder mm.

Jag skulle inte sälja min 1nHS för 3500 som är normalpriset,,, för mig är den värt mycket mer,,,

Mvh Niclas,,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar