Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är alla grafikkort lika?

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
För det första så har det ingen betydelse om man har producerat något på pc eller mac om inställningarna har gjorts riktigt från början.
För det andra så drog sig Apple ur ett samarbete med herr Gates om ett colorsync till win runt 1999-2000.
Att Win inte är med i ICC konsortiet idag är en annan sak.

Mikael

Ja, så länge du stannar inom Adobes mjukvaror. Kör QuarkXpress så kommer alla problem fram. Eller varför inte Freehand. :) Har varit med om roliga buggar med Freehand och Indesign i windowsmiljö. CMYKade illustrationer får plötsligt 30-40 dekorfärger. Förklara det den som kan!

Gates ansåg ju inte att Colorsync var något och hoppade av. Apple hade ju tom avtal med MS fram tills 2002 att förse MS med Colorsync. De ansåg inte det var intressant i förhållande till deras förseningar kring XP.
Det mest skrämmande är att det inte finns en webläsare som kan hantera ICC-profiler till windows. Idag då mer och mer bilder säljs på nätet.
 
nikfoto skrev:
Kör QuarkXpress så kommer alla problem fram. Eller varför inte Freehand. :) Har varit med om roliga buggar med Freehand och Indesign i windowsmiljö. CMYKade illustrationer får plötsligt 30-40 dekorfärger. Förklara det den som kan!

På vilket sätt är buggiga program Windows fel?

Det mest skrämmande är att det inte finns en webläsare som kan hantera ICC-profiler till windows. Idag då mer och mer bilder säljs på nätet.

Så om t.ex. Firefox inte har stöd för ICC-profiler aå är det alltså Windows fel?

Intressant logik.
 
Grevture skrev:
På vilket sätt är buggiga program Windows fel?



Så om t.ex. Firefox inte har stöd för ICC-profiler aå är det alltså Windows fel?

Intressant logik.

Felen som uppstod i Quark/Macromediamiljö under windows hände ju inte i macmiljö. Microsoft har ju fortfarande inte insett hur viktigt färghanteringen är.

Titta på InternetExplorer. I macversionen (som numera är nedlagd) så funkade bilder med ICC-profiler så de visades rätt. I Windows saknas det fortfarande 2006. Firefox gänget håller på att få in ICC-profilshanteringen i Macversionen. I Windows har de ju inget att "bygga på".

Jag tycker mest det är anmärkningsvärt att världens största operativsystem fortfarande ligger så långt efter. Speciellt idag då så många fotograferar digitalt.
 
nikfoto skrev:
Ja, så länge du stannar inom Adobes mjukvaror. Kör QuarkXpress så kommer alla problem fram. Eller varför inte Freehand. :) Har varit med om roliga buggar med Freehand och Indesign i windowsmiljö. CMYKade illustrationer får plötsligt 30-40 dekorfärger. Förklara det den som kan!

Gates ansåg ju inte att Colorsync var något och hoppade av. Apple hade ju tom avtal med MS fram tills 2002 att förse MS med Colorsync. De ansåg inte det var intressant i förhållande till deras förseningar kring XP.
Det mest skrämmande är att det inte finns en webläsare som kan hantera ICC-profiler till windows. Idag då mer och mer bilder säljs på nätet.

Du är dålig på historik. Apple hade en överenskommelse med Microsoft att skriva colorsync till win. Aktieägare frågade då vad är vitsen med mac jämfört med win om colorsync införs???
Steve Jobs backade och drog sig ur.

Sedan alla färgmotorer bygger på Heidelberg, det finns alltså inget unikt i den ena eller den andra, hur dessa sedan uppträder beror på hur väl skrivna de är.
Mikael
 
nikfoto skrev:
Felen som uppstod i Quark/Macromediamiljö under windows hände ju inte i macmiljö. Microsoft har ju fortfarande inte insett hur viktigt färghanteringen är.

Titta på InternetExplorer. I macversionen (som numera är nedlagd) så funkade bilder med ICC-profiler så de visades rätt. I Windows saknas det fortfarande 2006. Firefox gänget håller på att få in ICC-profilshanteringen i Macversionen. I Windows har de ju inget att "bygga på".

Jag tycker mest det är anmärkningsvärt att världens största operativsystem fortfarande ligger så långt efter. Speciellt idag då så många fotograferar digitalt.

Men det är frågan om hur programmen stödjer färghantering . Microsoft förstår mycket väl idag hur viktig färghantering är. Om nu inte explorer stödjer färghantering i win dvs att kunna visa en bild med en annan profil/egenskaper så är det lätt fixat. De anser väl inte att det är speciellt viktigt att en webbläsare stödjer andra profiler än det som motsvarar s-rgb

Mikael
 
Senast ändrad:
nikfoto skrev:
Felen som uppstod i Quark/Macromediamiljö under windows hände ju inte i macmiljö. Microsoft har ju fortfarande inte insett hur viktigt färghanteringen är.

Så att programmerarna av Quark/Freehand/Macromedia klantade till det är Windows fel? Det är den logiken jag har lite svårt att ta till mig.

Jag kan hålla med om att den inbyggda färghanteringen i Windows på många sätt är ofullständig jämfört med den i MacOS, men det handlar väl också delvis om olika filosofier. I Windows-världen är det upp till de olika programmen att lösa sin färghantering.

Och vad sedan det har att göra med färghanteringen hos olika grafikkort är för mig fortfarande ett mysterium. Den saken hänger väl ändå på hur drivrutinerna är skrivna och det faller i så fall tillbaka på grafikkortstillverkarna?

Jag har suttit och kikat på färger med många olika grafikkort genom åren och min känsla är att skillnaderna mellan olika tillverkare (dvs huvudsakligen ATI eller Nvidia) är försumbara. Däremot har jag väl en allmän känsla av att de två tillverkarna ofta prioriterar spelprestanda framför färghantering i sina drivrutiner -- eftersom deras grafikkort huvudsakligen jämförs utifrån just spelperstanda. En avvikare här ju Matrox som lämnat spelmarknaden för länge sedan.
 
Grevture skrev:
Så att programmerarna av Quark/Freehand/Macromedia klantade till det är Windows fel? Det är den logiken jag har lite svårt att ta till mig.

Jag kan hålla med om att den inbyggda färghanteringen i Windows på många sätt är ofullständig jämfört med den i MacOS, men det handlar väl också delvis om olika filosofier. I Windows-världen är det upp till de olika programmen att lösa sin färghantering.

Och vad sedan det har att göra med färghanteringen hos olika grafikkort är för mig fortfarande ett mysterium. Den saken hänger väl ändå på hur drivrutinerna är skrivna och det faller i så fall tillbaka på grafikkortstillverkarna?

Jag har suttit och kikat på färger med många olika grafikkort genom åren och min känsla är att skillnaderna mellan olika tillverkare (dvs huvudsakligen ATI eller Nvidia) är försumbara. Däremot har jag väl en allmän känsla av att de två tillverkarna ofta prioriterar spelprestanda framför färghantering i sina drivrutiner -- eftersom deras grafikkort huvudsakligen jämförs utifrån just spelperstanda. En avvikare här ju Matrox som lämnat spelmarknaden för länge sedan.

instämmer
Mikael
 
Det finns ett antal myter grundade på gamla föreställningar.

För den fotointresserade som använder skärm, dator ,scanner, digitalkamera ,skrivare så fungerar färghantering och stödet för icc profiler idag lika bra på win som på mac om programvaran stödjer färghantering.
Dvs det är ingen skillnad att använda mac eller pc vad det gäller bildhantering om samma program exv Photoshop används.
Vissa grafikkort inom win världen kan bråka vad det gäller profilering av skärm, vilket oftast betyder att mjukvaran är dåligt skriven. Detta fenomen ses inte hos mac.
Mikael
 
macrobild skrev:
Det finns ett antal myter grundade på gamla föreställningar.

För den fotointresserade som använder skärm, dator ,scanner, digitalkamera ,skrivare så fungerar färghantering och stödet för icc profiler idag lika bra på win som på mac om programvaran stödjer färghantering.
Dvs det är ingen skillnad att använda mac eller pc vad det gäller bildhantering om samma program exv Photoshop används.
Vissa grafikkort inom win världen kan bråka vad det gäller profilering av skärm, vilket oftast betyder att mjukvaran är dåligt skriven. Detta fenomen ses inte hos mac.
Mikael

Sa vad du egentligen sager ar att om man vill gora det latt for sig sa ska man anvanda Mac for att det bara funkar?

(Lite som Apples slogan)
 
fredriklindstrom skrev:
Sa vad du egentligen sager ar att om man vill gora det latt for sig sa ska man anvanda Mac for att det bara funkar?

(Lite som Apples slogan)

Därför använder jag mac -det bara funkar. Dvs tills badbollseländet plötsligt dyker upp och en omstart krävs. Badbollen är bara en svag viskning i jämförelse vad som kan bråka på en Win maskin. Nu har jag tre win maskiner som servas och övervakas ständigt och fungerar. Rensas från tempfiler,defragmenteras, övervakas av antivirus och antispionprogram som slöar ner, som Ghostas efter varje installering av ny programvara.

Maccen bara fungerar.


Mikael
 
Senast ändrad:
cmblelle skrev:
Hanterar alla grafikkort färginformationen likvärdigt?

Att Photoshop endast kräver ett väldigt enkelt (=billigt) grafikkort är det väl få som argumenterar emot eftersom det bara är 2D grafik som ska ritas upp och skärmbilden ändras förhållandevis sällan, men är det ingen skillnad i färghanteringen emot de avancerade (=dyra) korten?

Eftersom det verkar vara så stor skillnad på alla andra komponenter i en dator och alla parametrar man kan styra verkar det ju nästan konstigt ifall det finns något där alla är lika bra/dåliga...

Om du kör analogt, dvs mot en CRT skärm, så har olika grafikkort olika bra DAC:ar (den komponenten som omvandlar dom digital signalerna i grafikortet till analoga signaler som en CRT skärm tar emot).
Observera att detta inte direkt avgörs om det är t.ex ett nVidia eller ATI grafikkort, utan av OEM tillverkaren som satt ihop hela grafikkortet, vilka komponenter som användes då. Även kvalitén samt längden på VGA kabeln kan här avgöra bildkvaliten.

Har du en modern LCD skärm så bör du köra med DVI kabel och här spelar det ingen roll om vilket grafikkort du väljer bara det har en DVI utgång. Mitt förslag är (om du inte spelar spel) att välja ett grafikkort med passiv kylning, så får du det lite tystare när du jobbar. Flaskhalsen däremot kommer att vara din LCD skärm och inte grafikkortet.

Med vänlig hälsning,
Roberto
 
macrobild skrev:
Du är dålig på historik. Apple hade en överenskommelse med Microsoft att skriva colorsync till win. Aktieägare frågade då vad är vitsen med mac jämfört med win om colorsync införs???
Steve Jobs backade och drog sig ur.

Sedan alla färgmotorer bygger på Heidelberg, det finns alltså inget unikt i den ena eller den andra, hur dessa sedan uppträder beror på hur väl skrivna de är.
Mikael

Nej, jag har läst min historia.


1997 så gick Microsoft in och köpte aktier för 150 miljoner dollar. Apple lovade att se till att Microsoft hade full tillgång till ColorSync fram tills 2002 och att Microsoft i sin tur lovade att förse Apple med mjukvaror under samma period.

Microsoft låg, som alla vet, efter med utvecklingen av nya versioner av windows och därför ströks färghanteringsfrågan bort ifrån utvecklingen. Det andra förklaringen är en vandringssägen. Apple kunde inte bryta sig ur det avtalet. Microsofts ColorSyncgrupp fick jobb hos MBU (Macintosh Business Unit) och därför kom InternetExplorer för mac som den första webläsaren med fullt ColorSync stöd.

Apple är ju de inom ICC gruppen som för standarden framåt. Microsoft finns som sagt inte med i gruppen. Adobe får dra ett tungt lass för de windosanvändare som förlitar sig på deras produkt.

macrobild skrev:
Men det är frågan om hur programmen stödjer färghantering . Microsoft förstår mycket väl idag hur viktig färghantering är. Om nu inte explorer stödjer färghantering i win dvs att kunna visa en bild med en annan profil/egenskaper så är det lätt fixat. De anser väl inte att det är speciellt viktigt att en webbläsare stödjer andra profiler än det som motsvarar s-rgb

Mikael

På Internationell nivå så håller Microsoft en låg nivå. Se på tex IFRA och liknande träffar för proffs inom den grafiska sektorn.
Att de inte ens är med i ICC där nästan "alla andra" är med i visar ju hur stort deras engagemang är.

Du säger att det är "lätt fixat" att visa rätt färgprofiler i program under windows. Då undrar jag vad du stödjer det påståendet på? För de programutvecklare jag talat med, de har jobbat hos allt ifrån Adobe till Quark, anser alla att Microsoft helt har glömt bort sina användare och ännu mer alla utvecklare. Det finns ju inget "framework" för färghantering i windows där alla utvecklare kan luta sig emot. Varken i XP eller Windows Vista. Det sista jag hörde var att i nästa version av Windows kommer det komma. Om det är det som du hänvisare till så tycker jag det är lite väl snällt med tanke på att de snart haft chans att använda tekniken sedan 1997. Se på Binuscan vad de anser om Windows för färghantering!
 
Grevture skrev:
Så att programmerarna av Quark/Freehand/Macromedia klantade till det är Windows fel? Det är den logiken jag har lite svårt att ta till mig.

Jag kan hålla med om att den inbyggda färghanteringen i Windows på många sätt är ofullständig jämfört med den i MacOS, men det handlar väl också delvis om olika filosofier. I Windows-världen är det upp till de olika programmen att lösa sin färghantering.

Och vad sedan det har att göra med färghanteringen hos olika grafikkort är för mig fortfarande ett mysterium. Den saken hänger väl ändå på hur drivrutinerna är skrivna och det faller i så fall tillbaka på grafikkortstillverkarna?

Jag har suttit och kikat på färger med många olika grafikkort genom åren och min känsla är att skillnaderna mellan olika tillverkare (dvs huvudsakligen ATI eller Nvidia) är försumbara. Däremot har jag väl en allmän känsla av att de två tillverkarna ofta prioriterar spelprestanda framför färghantering i sina drivrutiner -- eftersom deras grafikkort huvudsakligen jämförs utifrån just spelperstanda. En avvikare här ju Matrox som lämnat spelmarknaden för länge sedan.

Microsoft har ju inte en grund i Windows som alla programutvecklare kan luta sig emot. Jämför med ColorSync i Mac OS X som alla program har tillgång till om de vill. Quark har ju löst sin färghantering på sitt vis och Macromedia på sitt vis. Tog jag exakt samma dokument i macen och monterade dem där så fungerade de klockrent. Hur jag än vrider och vänder på det så är det bristerna i windows jag ser.

När jag jobbat som grafisk tekniker så har jag sett hur banalt enkelt allt är på macen. Det bara funkar. Det är inte alls lika lätt i windows, speciellt om man skall jobba med andra program än de ifrån Adobe.

Jag önskar inget annat än att Microsoft förstår vikten av färg och speciellt korrekt färg. Så mitt lilla upprop är att be alla att skicka ett mail om det till Microsoft. Det är 100 gånger viktigare än Aero i min mening.

De som gör drivrutinerna har ju inget att stödja sig emot i windows. Talade med en kille ifrån ATI som talade om macdrivrutiner och han framhöll stödet som ColorSync gav i hans arbete. Det var mer att måla i blindo för windows.
 
macrobild skrev:
Det finns ett antal myter grundade på gamla föreställningar.

För den fotointresserade som använder skärm, dator ,scanner, digitalkamera ,skrivare så fungerar färghantering och stödet för icc profiler idag lika bra på win som på mac om programvaran stödjer färghantering.
Dvs det är ingen skillnad att använda mac eller pc vad det gäller bildhantering om samma program exv Photoshop används.
Vissa grafikkort inom win världen kan bråka vad det gäller profilering av skärm, vilket oftast betyder att mjukvaran är dåligt skriven. Detta fenomen ses inte hos mac.
Mikael

Jag håller delvis med, fast det förutsätter att personen jobbar med program som kommer ifrån samma tillverkare som tex Adobe. Fast så fort du lägger in tex en RAW hanterare i spelet, ja då ser man verkligen skillnaden i att ha färghantering i systemet fullt ut och som i windows fall, förlita sig på mjukvaruutvecklarna.

Det är ju en sak som är säker, det är en enorm utmaning att få färghanteringen att flyta som en dröm i windows. I macen så funkar det ju alltid.
 
fredriklindstrom skrev:
Sa vad du egentligen sager ar att om man vill gora det latt for sig sa ska man anvanda Mac for att det bara funkar?

(Lite som Apples slogan)

*nickar*

Fast det blir ju mindre att göra för de som jobbar som grafiks tekniker i blandad miljö.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.