Det har spekulerats i flera trådar huruvida A-fattningen är på väg att avvecklas. I stället för heta diskussioner som stör dessa trådar (som egentligen handlar om annat) kan vi kanske samla dessa inlägg här.
Jag tror själv att Sony inte kommer att satsa parallellt på E- och A-fattningen. Just nu har de satsat stort på E, och jag tror de kommer hänga kvar vid det. Det är ju dessutom deras eget påfund till skillnad från A-fattningen som ärvdes från Minolta.
Inte så mycket att diskutera egentligen (men jag gör det ändå .-) ).
Tiden får helt enkelt utvisa hur det blir. En del tror si och motiverar med sakargument varför och en del tror så utan att motivera med sakargument utan kommer med personangrepp och säger , i all välmening, att det är strunt eller att man saknar grundläggande kunskaper i fysik och därför har fel.
Så här tror i alla fall jag.
Det är rätt självklart att det inte finns behov ev en fattning som bara har luft framför sensorn om utrymmet inte behövs för att få plats med speglar eller andra grunkor, speciellt som det finns adaptrar som ger full funktionalitet utan begränsningar alls.
Sony kommer naturligtvis inte att gå ut med något pressmeddelande att de slutar med den, utan retoriken kommer vara att det finns full kompatibilitet mellan fattningarna osv. Kanske släpps något enstaka nytt objektiv för A-mount och en kamera till som ligger i pipen sedan tidigare, men sen kommer inga nya kameror att tillverkas med A-mount.
Det spekuleras ju om en kamera med "hybridfattning". Detta är i så fall inget annat än en E-mount kamera med inbyggd adapter som kan ställas om till med en spak eller något. Det är fullt möjligt att göra en sådan konstruktion. Värdet är dock ändå begränsat då samma sak kan göras med en adapter. Om det kommer en sådan kamera så är det en parentes och risken finns att den har barnsjukdomar som ställer till problem. Jag skulle dra mig från att inhandla en dylik.
Att Sony skulle vara måna med att inte stöta sig med sina trogna tidigare användare och därför ge konstgjord andning åt ett system utan berättigande tror jag alla kan vara överens om att det nog är uteslutet mot bakgrund av deras tidigare agerande.
Sony satsar nog allt framåt på att utöka försprånget gentemot konkurrenterna.
Canon och Nikon har ju anledning att behålla sina fattningar och pusha mer för DSLR ett par år till, men det segmentet kommer att minska. Top-end DSLR kommer kanske att finnas kvar i fem år till, men den lukrativa instegsmarknaden kommer att vara mirrorless och Canon t.ex. kommer att sitta i samma situation som Sony gör nu, fast om 3 år eller nåt. För Nikon är det knepigare, deras 1-serie är baserat på ett koncept med mindre sensorer och kommer nog aldrig att kunna mäta sig i bildkvalitet med de större sensorerna som Canon och Nikon har.
Panasonic skördar stora framgångar med sina MFT. Vad samarbetet mellan Sony och Olympus kommer att mynna ut i vet vi ju inte riktigt.
Om Sony slutar tillverka kameror med A-mount så avspeglar det förstås tillgången på objektiv också. Så länge det finns kameror kvar i omlopp som inte hunnit bli för omoderna så finns ju en viss efterfrågan, men inte ens ägare av Sony A-mountkameror kommer nog inte tycka det är självklart att satsa på inköp av nytillverkade objektiv.
Så för de som har A-mount och är nöjda med det så kommer det bli möjligt att köpa högklassiga objektiv till mycket bra pris, men att försöka avyttra något blir nog knepigt.
Så, det är vad jag tror. En gissning baserad på hur Sony agerat tidigare och den senaste tidens teknikutveckling och en smula sunt förnuft.
Det enda som jag ser kan tala emot det på kort sikt är att AF-systemet i A6000 och kommande kameror i närtid inte håller måttet tillräckligt för att kunna vara en tillräckligt bra ersättare för SLT. I så fall är det enda som händer att hela processen förskjuts framåt en kamerageneration.
Lösningen behöver dock inte vara helt i par med SLT för att det ska vara skäl nog för Sony att ditcha SLT-tekniken helt. De bytte ju bort världens bästa optiska sökare och DSLR-tekniken mot SLT trots att inte SLT var bättre på allt.
Sådana saker som att de relativt nyligen lanserat objektiv som 500/4G som väl inte direkt kan kallas någon kioskvältare och annat tror jag bara är missar på vägen innan de fattat framtidsbesluten.
Tydligen finns det andra som ändå tror tvärtom att A-mount har en strålande framtid. Vi har hört ATT en del tror så, men det skulle väldigt intressant att få veta VARFÖR man tror det. Så kom igen nu med de utlovade sakargumenten.
Om framtiden vet vi inte, men det visar sig. Jag tror att efter halvårskiftet 2014 kommer det aldrig någonsin att lanseras en ny kameramodell med E-mount. Möjligen en till absolut senast i höst, men från 2015 är det definitivt slut på detta och när det gäller tredjeparts objektiv från Sigma i Sports och Art-serien som annonserats så tror jag att det aldrig blir verklighet.
/Mats