ANNONS
Annons

Är 400D verkligen värd pengarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_neo

Aktiv medlem
Anti som jag varit till det digitala så har jag hållit mig kvar till mitt analoga hus och diafilm, men min tid och mitt intresse för att rama och scanna mina dior börjar tryta och nu har jag bestämt mig för att köra digitalt. Och när man väl bestämt sig vill man ju köpa direkt :)

Jag har sett att det kommit en ny modell EOS 400D men att den inte går att få tag i för stunden om man inte köper den med ett kitobjektiv som jag inte behöver.

Däremot finns 350D lättillgänglig till ett betydande lägre pris, vilket gör att jag kan köpa större minne och ett batterigrepp utan att spräcka budget?

Jag misstänker att det förutom dammreduceringen inte är så mycket som skiljer dem i mellan mer än några pixlar hit och dit och kanske några smådetaljer. Gör damreduceringen och de övriga skillnaderna, kameran så mycket bättre att det är värt att betala så mycket och samtidigt avstå den övriga utrustningen (mer minne och batterigrepp) tills jag sparat pengar att köpa den (student=kan ta lång tid)

/Micke

Jag skulle överväga att köpa en begagnad 20D - stadigare, skönare, bättre sökare och mycket snabbare i många viktiga hänseenden. De kan väl inte kosta värst mycket nu, när t.o.m. efterföljaren 30D kan komma att bli utbytt inom kort? Bara en tanke.
MVH
/JK

Det beror på vad du värdesätter? Displayen är bra med 2,5 tum jämfört med 1,5 tum på 350d. För mig var det en avgörande del då jag intre ser så spec bra i mörker.

Antidust är väl trevligt:) Jag har förstått ( rätta mig om jag har fel 350d ägare) att bruset på Iso 800 och 1600 är mindre på 400d. Jag är väldigt nöjd med min 400d. Jag tvekade inte när 400d kom, hade länge varit sugen på en 350d men jag har inte ångrat mig.

//Håkan

mr_neo skrev:
jag vill helst inte köpa begagnat, det är företagsköp.

¨/Micke

Jag är mycket nöjd med min 400D. Aven för mig var den större displayen avgörande. Jag tycker det har blivit mycket lättare att se och göra inställningar jämfört med 350D.

Bildmässigt är nog skillnaderna små.

Om företaget inte har en väldigt snäv budget så skulle jag nog satsa på 400D
- Dustin anger 1-2 dagars leveranstid, men det kanske inte stämmer?

Mvh
Anders

hör med någon dataleverantör, datadistributören Scribona har 3st utan kit på lager. du har den dagen efter om det är någon lokal leverantör.

Skärmen är helt klart ett bra argument, visste att det var en av förbättringarna, men nu har jag precis varit och kollat på en 350D och skärmen är allt lite liten. Ska ringa Dustin i morgon för att kolla upp leveranstid.

Tack för era svart

mr_neo skrev:
5700 hittar jag 350D för på Pricerunner och 400D ligger på 7000.
/Micke
Såg tom att 400D finns på Pricerunner för 6700:-, så då skiljer det 1000:-.

Då skulle jag nog också överväga en 400D, som övriga i tråden verkar vara överens om.

En sak man också kan tänka på, är att när (om) du säljer kameran begagnad om några år, får du säkert mer för en 400D än en 350D som ändå är en version tidigare. Om inte annat, är den säkert mer lättsåld.

400Ds större skärm och antidust är nog dom största skillnaderna. Skillnaderna mellan dom två bildmässigt, är nog små (betydligt mindre än olika objektiv skulle ge).

Min egen första DSLR var Canon D30 (3MP) och nästa blev en 20D. Kändes bra att hoppa över 2 "generationer" kameror (D60 och 10D), och i mitt fall blir nog nästa en "40D" eller möjligtvis efterföljaren till 5D. Vad jag vill säga är att du troligtvis kommer att vara nöjd med din 400D längre än vad du skulle vara med en 350D, och behovet av en uppgradering skjuts lite längre fram i tiden.

Gå och kläm på kamerorna i en butik. Speciellt 400D och 30D. Jag vill säga att de förbättringar som 400D lever och vinner på är autofokus, anti-damm, samt den större skärmen. Väl värda de få kronorna imellan i ett längre perspektiv.

StaffanW skrev:Skillnaderna mellan dom två bildmässigt, är nog små (betydligt mindre än olika objektiv skulle ge).
Glöm absolut inte autofokussystemet. Samma som på 20D. Betydande skillnad mot 350D.

Den är väl värd de extra kronorna om man ser det på sikt. Suktar man efter något ännu mer gediget bör man nog sikta på 30D direkt.

350vs400

har precis köpt en 400. Innan jag gjorde detta snackade jag med en kompis som just "uppgraderat" från 350 till 400.

Han sa ungefär följande: Det var problem med smutsen och det hoppas jag de extra hundralapparna jag spenderar på 400 löser. Hoppas rengöringen fungerar som utlovat bara! Sen är det kul med större display annars är det samma kamera.

Rätt eller fel. Jag köpte 400:an. Finns för under 7000 om du letar lite på nätet.

Största anledningen (enligt mig) att överväga att betala mer för 400D är den säkrare autofokusen (samma som i 30D).

Räcker ett 1GB minne till den här kameran, till och börja med? Får känslan av att det är bättre med 2st 1GB än 1st 2GB.

Funderade på ett SanDisk 1GB Extreme III, 20MB/20MB.

remake skrev:
Räcker ett 1GB minne till den här kameran, till och börja med? Får känslan av att det är bättre med 2st 1GB än 1st 2GB.

Funderade på ett SanDisk 1GB Extreme III, 20MB/20MB.

Beror ju helt på hur du fotar. Om du fotar action sport med seriebilder i RAW-läget så fyller du säkert 1 GB väldigt fort.

Jag fotar lite blandade motiv i JPEG men även då är 1 GB i minsta laget, speciellt om du är ute och reser och inte kan "tömmma" till datorn.

Jag skulle nog hellre satsa på ETT kort med 2 gig nu och komplettera senare med ytterligare ett kort (priserna sjunker ju senare). Med två 1 GB kort så riskerar du att stå där med 2 kort som du egentligen tycker är för små.

Mvh
Anders

Tack för alla bra motiveringar

jag har övervägt era motiveringa, tittat andra trådar, läst specifikationer och har bestämt mig för att jag kör på den nyare av de båda.

400D får det bli.

Tack för alla svar

/Micke

Du kan ju alltid titta på den här begagnade 350D med 1GB Lexar-minne http://www.blocket.se/vi/9538817.htm?ca=11_s för endast 7594:-

Han har tydligen köpt den i USA, han skriver:
"Kameran är importerad från USA. Därav priset :) "
Så, det är därför han säljer den så extremt "billigt".

På tex Webbhallen får man betala 7394:- för samma kombination...

Så om du inte bestämt dig än för 400D, utan vill ha en 350D med det coola namnet "Digital Rebel XT i" som den heter i USA, så är det bara att slå till.

200:- extra kan det väl vara värt för att få en 350D med coolt namn (även om den är lätt begagnad och saknar svensk manual)

:)

PS! Jag vet, frågan vad "rätt beg. pris" är har diskuterats i alltför många trådar, men jag tyckte hans formulering, "Kameran är importerad från USA. Därav priset" var så underbar, för den beskriver inte om "Därav priset" menas att han säljer den billigt eller dyrt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar