ANNONS
Annons

Är 30D dåligt eller är det Digitalfoto för allas redaktion som är dumma i hvudet?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
I digitalfoto för alla senaste nummer 10 så testar dom semipro systemare och där framstår 30d som en gammal lump.
citat " Bildkvalitet: säker exponering och vitbalans. Fin återgivning och något bättre än de andra vid högt iso.
LÅG UPPLÖSNING. och dåligt objektiv med en del vignettering."
Hela testet låter som att man måste ha tio megapixel och 8 räcker inte.

Och så står det Citat" dåliga sidor testets sämsta skärm, krånglig att använda och osmidiga motivprogram.”

Och så skriver dom att sökaren på 30D är dålig och när jag testade 30D:s sökare på elmia var den bättre än 400D:s sökare eller är det samma?

Vart mer och mer irriterad på detta test tack vare dålig dag på jobbet. Och då tänker man är det värt det här för den skitkameran som digitalfoto för alla fick mig att tro att den är

Skitsnack...

1. 8Mp räcker långt! Kör själv en 20D med samma sensor brevid min 1D och bitvis en 5D och det är inte ofta upplösningen på 20D'n skulle ha vart ett handikapp på något vis.
2. Objektivet, inte så kasst som ryktet säger men visst kunde man skicka något vassare med 30D
3. Sökaren är inte i klass med 1-serien och 5D'n men absolut ingen katastrof. Har inte jobbat nog med andra märken men klart i klass med de d70 och d50 jag kikat i.
4. Inge fel på skärmen, har samma på en 5D som jag kört och den fungerar bra.

Visst är det en "gammal" sensor men den är absolut bra nog att ge dagens 10Mp en rejäl kamp!

/Micke

Tycker själv kameran är riktigt trevlig, men håller iofs med om att skärmen är kass. Den är stor men färgfattig och det sämsta med den är att det är svårt att avgöra om en bild är skarp eller inte.

Kom ihåg, för tidningen är det ofta precis lika viktigt att framstå som en "bra" tidning för de tillverkare som betalar för annonsplats, som att framstå som bra hos de som köper tidningen, lägg därtill att 30D i prylhysterins namn är en gammal kamera. Större delen av hela tidningens innehåll gör inget annat än att underblåsa folks tendens till att köpa allt fler prylar, program och tjänster i tron att det är genväg till att ta bättre bilder.

Läste samma test, men la det åt sidan ganska fort. Den tidningen är inte en av mina favoriter, men om det beror på att redaktionen är dum eller inte är inte lätt att veta. ;-

Tja, kameran är på sätt och vis tre år gammal och mycket har hänt. Men min 20D levererar underbara resultat och när den inte gör det beror det inte på kameran...

Det jag bryr mig om med en kamera är bildkvaliteten. Inte motivprogram, de har jag inte ens provat. Objektivet sitter ju inte fast på kameran - köp ett annat. Blixten är inte mycket att hurra för, men du har ju redan en extern blixt?

Kolla in betygsprotokollet som de har i tidningen. Canon ligger högt eller högst på flera punkter som jag tycker är väsentliga: Skärpa, färger, exponering och färgbrus.

micke80 skrev:
Skitsnack...

1. 8Mp räcker långt! Kör själv en 20D med samma sensor brevid min 1D och bitvis en 5D och det är inte ofta upplösningen på 20D'n skulle ha vart ett handikapp på något vis.

Skillnaden mellan 8 och 10Mp låter liten, hur stora bilder krävs det egentligen för att den ska gå att se? Är det ens märkbart på A3?

Upplösningen och skärpan på 20/30D räcker mycket långt.
Man måste ha mycket bra optik för att uttnyttja sensorns kapacitet. Ofta räcker inte objektiven till utåt kanterna av bilden.

Om jag skulle skaffa en 5D så är det för att många upplever en bättre bildkvalitet. Inte främst pga. upplösningen utan pga tonomfång och färgåtergivning. 5D har mycket fin dynamik.
Baksidan med 5D är nog att det ställer mycket höga krav på optiken. Få objektiv klarar att teckna riktigt skarpt i kanterna på fullformatet 24x36mm.

Att skriva ut bilder i A3 och A2 kräver egentligen inte mer upplösning än att göra det på A4. Betraktningsavståndet är ju avgörande.
Vem sitter med näsan upptryckt mot en A3 och studerar detaljerna med lupp?

Att det har kommit konkurrenter och nya modeller under de tre sista åren är ju roligt och mycket bra för oss konsumenter.
Men ibland kan det smyga in lite nörderi och hysteri i tester och artiklar. Skillnaderna mella kameror av olika märken är ofta mycket små.

Mvh J O

Den dagen jag behöver mer än 8mp är den dagen jag konsekvent printar meterbreda kopior. Säger inte det allt ?

MVH Niclas,

Ska ta mig f-n bojkotta digital-foto hädanefter...vad då gammal...den är ju bara 3år.
Köpte nyligen en 20D igen..förvisso inte som 30D men det duger sååå fint med 8,2mp,bra användar-egenskaper,5b/sek. Ja ja,liten sökare och mindre bra skärm jämfört med nyare kameror men det dög för 4år sedan och då duger det idag ochså.
Mvh Thomas

JanOlofHärnström skrev:
Upplösningen och skärpan på 20/30D räcker mycket långt.
Man måste ha mycket bra optik för att uttnyttja sensorns kapacitet. Ofta räcker inte objektiven till utåt kanterna av bilden.

Om jag skulle skaffa en 5D så är det för att många upplever en bättre bildkvalitet. Inte främst pga. upplösningen utan pga tonomfång och färgåtergivning. 5D har mycket fin dynamik.
Baksidan med 5D är nog att det ställer mycket höga krav på optiken. Få objektiv klarar att teckna riktigt skarpt i kanterna på fullformatet 24x36mm.

Att skriva ut bilder i A3 och A2 kräver egentligen inte mer upplösning än att göra det på A4. Betraktningsavståndet är ju avgörande.
Vem sitter med näsan upptryckt mot en A3 och studerar detaljerna med lupp?

Att det har kommit konkurrenter och nya modeller under de tre sista åren är ju roligt och mycket bra för oss konsumenter.
Men ibland kan det smyga in lite nörderi och hysteri i tester och artiklar. Skillnaderna mella kameror av olika märken är ofta mycket små.

Mvh J O

Då får du nog köpa någon annan kamera än 5d eftersom 5d och 30d har i princip samma dynamiska omfång.
Vid raw och likvärdig exponering ser jag ingen skillnad.
Mikael

Men alla "för alla" tidningar har väl ganska låg standard? Vet inte hur det är nu för tiden, men det handlade innan om direkt översatta artiklar och förmodligen en huvudredaktion till alla "för alla"-tidningarna. Det som slår mig (de få gånger som jag bläddrat i dessa tidningar) är att de försöker att beskriva saker med så enkla ord som möjligt och i den processen så smyger det sig in rena faktafel. Jag har märkt detta när jag håller kurs. Folk kommer med påståenden som de läst....

macrobild skrev:
Då får du nog köpa någon annan kamera än 5d eftersom 5d och 30d har i princip samma dynamiska omfång.
Mikael

OK Mikael.
Jag tror dig.

Eftersom jag aldrig testat 5D själv så är jag färgad av många olika omdömen på nätet.
Det är inte så lätt att veta vem man ska tro på.

Jag är mycket nöjd med min 20D.
Min önskan handlar främst om större buffert för sekvenstagning och följsammare autofokus.

Mvh J O

macrobild skrev:
Mikael
Man kan då undra vilka fördelar 5D har jämfört med 30D överhuvudtaget om det är bildkvalitet man strävar efter???
Mvh Thomas

5D har ju mindre skärpedjup.
Fråga: är det brännvidden eller sensorns storlek som bestämmer skärpedjupet?
För jag kan få lite halvtskig bakgrundoskärpa på min A710is vid 34,8mm men inte vid 5,8 mm pga ?

Digatlfoto för alla är dumma i huvudet :)
jag prenumererade på den ett tag för att jag fick lite gratisgrejer och sedan retade jag mig varje gång ett nytt nummer dampt ned i brevlådan och jag inte sagt upp den denna gången heller.

Varje nummer var det något liknande. Dumma sammanfattningar och i mina ögon felaktiga recensioner av kameror, med betygsskalor som bara förvirrar.

Tacka vet jag kamera och bild och foto, där känner man att det finns ett genuint kunnande i alla fall

Oj vad konstruktiv jag var här ;-)

Vilka puckade människor som måste ha skrivit den testen.

Varför skulle 30D vara sämre nu än när den kom?

Läs hellre www.dpreview.com

Bland de bästa recenssioner och djupgående tester på internet i min mening.

Rasmus

Robin Gyllander skrev:
5D har ju mindre skärpedjup.
Fråga: är det brännvidden eller sensorns storlek som bestämmer skärpedjupet?
För jag kan få lite halvtskig bakgrundoskärpa på min A710is vid 34,8mm men inte vid 5,8 mm pga ?

På grund av förstoringsgraden. Egentligen inget med brännvidd att göra, men med tele så kommer du närmare utan att gå nära och då känns det som att det är brännvidden. Testa macroläget på kompakten, då får du riktigt kort skärpedjup pga förstoringsgraden (du går nära). Bländaren är den andra grejen som påverkar skärpedjupet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar