Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är 30D dåligt eller är det Digitalfoto för allas redaktion som är dumma i hvudet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Rasmus M skrev:
Vilka puckade människor som måste ha skrivit den testen.

Varför skulle 30D vara sämre nu än när den kom?

Läs hellre www.dpreview.com

Bland de bästa recenssioner och djupgående tester på internet i min mening.

Rasmus

Ja mycket bra fakta där. För den som kan läsa där.. jag kan inte läsa där mer än en minut eller så,, så sjunger huvudvärken igen och igen. tragisk sida rent grafiskt. :(((((((((

Ja, den kanske inte är den bästa rent grafiskt. Jag älskar fakta och tekniskt info så den är bra för mig.

Om inte annat kan man ju välja de delar man vill. tex "body och design" och sen hoppa direkt till "conclusions".

Slipper man allt mambojambo emellan och tar godbitarna och man inte är tekniskt överintresserad som jag.

paco skrev:
På grund av förstoringsgraden. Egentligen inget med brännvidd att göra, men med tele så kommer du närmare utan att gå nära och då känns det som att det är brännvidden. Testa macroläget på kompakten, då får du riktigt kort skärpedjup pga förstoringsgraden (du går nära). Bländaren är den andra grejen som påverkar skärpedjupet.

Skärpedjupet har med brännvidden att göra även vid samma förstoringsgrad. Det är endast vid ett fokusavstånd mindre än ca 1/4 av hyperfokalavståndet för det kortare objektivet som skärpedjupet är (väsentligen) oberoende av brännvidden.

Man kan göra följande tankeexperiment.
Antag att man står med ett 50 mm-objektiv 1 m från motivet och med ett 200mm-objektiv 4 m från motivet. Då blir förstoringen (väsentligen) densamma.
Antag vidare att vi har samma bländartal N, och att just här är DOF likartat.
Antag sedan att vi går bakåt, 4 ggr så snabbt med 200mm-objektivet som med 50 mm-objektivet, så att vi hela tiden håller förstoring likartad mellan de båda objektiven.
Hyperfokalavståndet är H=(f^2/Nc)+f
Observera att hyperfokalavståndet varierar med KVADRATEN på brännvidden, medan vi bara går bakåt linjärt med brännvidden. Således är det omöjligt att skärpedjupet endast är beroende av förstoringen och bländartalet eftersom vid H så har vi oändligt och maximalt skärpedjup och vi når H snabbare med det kortare objektivet när vi går bakåt.

/erik

Tar man en bild från 4m och en från 1m blir ju perspektiven helt olika (även om förstoringsgraden är identisk).
Att perspektivet förändras drastiskt är väl mer intressant än om skärpedjupet ändras en aning?

*skratt*

Jag prenumerar på sagda tidning och har väl gjort det mest för lite nyheter i teknik, ett hyfsat roligt reportage per tidning om någon variant av fotografering och lite fotomanipulering.

Men...

Alltså, den där artikeln gjorde mig rätt fundersam på deras jävighet kan man ju lungt säga.

Läste deras 'bedömmanden' och jämföranden, kollar man de områden där 30D är 'svagare' än sina medtävlare så inser man att de allihop är en uppskattningsfråga från användaren. Autoiso kan man ju inte tjafsa om iof sig men resten var verkligen beroende på personen som bedömmer.

Hah...

Digitalfoto för alla är den minst duktiga av alla Svenska foto tidningar (kommer från Danmark ursprungligen). De är dock tydligen den tidning som ger ut flest ex.

Men här har de ställt 30D mot tre andra konkurrenter, och jämfört med dem kommer de fram till deras konklusion.

Å andra sida sidan så blev ju 400D i samma tidning för ett par månader sedan, vald till bästa digitala systemkamera, i jämförelse med bl.a D80 (något som jag personligen inte alls håller med om...).
Det betyder ju å andra sidan att 400D är bättre än 30D, hur många håller med om det?

Deras tester haltar, och är minst sagt "påvra", men att påstå att de testar "bättre" om de får mer annonspengar från en leverantör är rent nonsens och förtal. De skulle inte få en annonspeng, eftersom alla andra annonsörer till slut skulle bli vansinninga

Däremot dessa nya lite coola tidningar, som visar ny teknik och nya trender, de har gärna lite coola reportage om de olika prylarna som det finns stora annonser av.

Men rent historiskt har de varit betydligt mer "canon friendly", än t.ex. Foto, K&D osv. I alla fall sett med Nikonögon:)

Hälsningar

Adam

paco skrev:
På grund av förstoringsgraden. Egentligen inget med brännvidd att göra, men med tele så kommer du närmare utan att gå nära och då känns det som att det är brännvidden. Testa macroläget på kompakten, då får du riktigt kort skärpedjup pga förstoringsgraden (du går nära). Bländaren är den andra grejen som påverkar skärpedjupet.

Jag fattar inte riktigt vi säger så här jag har en 30D och en 5D med 17-40 zoomen på om man tar en bild med 30D på 40MM och 40MM på 5D blir skärpedjupet olika?

Robin Gyllander skrev:
Jag fattar inte riktigt vi säger så här jag har en 30D och en 5D med 17-40 zoomen på om man tar en bild med 30D på 40MM och 40MM på 5D blir skärpedjupet olika?

Korrigera gärna om jag har fel men det beror väl på om du väljer att stå på samma avstånd från objektet (och därmed få olika utsnitt) eller om du väljer att skapa samma utsnitt (och därmed måste backa ett par steg med din 30D).

Väljer du att backa med din 30D så kommer skärpedjupet att öka på den bilden jämfört med bilden från 5D.

/Fredrik

frehan skrev:
Korrigera gärna om jag har fel men det beror väl på om du väljer att stå på samma avstånd från objektet (och därmed få olika utsnitt) eller om du väljer att skapa samma utsnitt (och därmed måste backa ett par steg med din 30D).

Väljer du att backa med din 30D så kommer skärpedjupet att öka på den bilden jämfört med bilden från 5D.

/Fredrik

läs på här
http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=76

Mikael

sagan skrev:
Tar man en bild från 4m och en från 1m blir ju perspektiven helt olika (även om förstoringsgraden är identisk).
Att perspektivet förändras drastiskt är väl mer intressant än om skärpedjupet ändras en aning?

Men självklart är det viktigt med perspektivet.
Skärpedjupet skiljer dock ganska betydligt om man fokuserar det kortare objektivet vid hyperfokalavståndet. För att spetsa till det så har det kortare objektivet då oändligt mycket större skärpedjup än det längre :)
När man närmar sig hyperfokalavståndet för det kortare objektivet så ökar skärpedjupet snabbt, och ffa så ökar skillnaden i skärpedjup snabbt jmf ett längre objektiv vid samma förstoringsgrad.

Sen är det klart att är f30mm bl8 och coc 0,019mm (std coc för 1,6x crop-sensorer) så blir H=5,9m och där är förstoringen ca 0,005, medan för ett 300mm objektiv bl.8 så är H=592m och man får stå 59 mm från motivet för att få förstoringen 0,005. Det är kanske inte i de lägena som man är mest intresserad av kort skärpedjup men det finns nog de som är det (och de kan ju öppna upp lite).
Hur som helst så får du oändligt skärpedjup med 30mm-objektivet, men inte med 300mm-objektivet - sen kan man alltid undra om man *kan* gå bakåt drygt 50m :)

/erik

Niclasfoto skrev:
Ja mycket bra fakta där. För den som kan läsa där.. jag kan inte läsa där mer än en minut eller så,, så sjunger huvudvärken igen och igen. tragisk sida rent grafiskt. :(((((((((

Eller så kan du klicka på knappen "print page" längre ner på sidan så får du allt med svart text på vit sida. Bra va?

Robin Gyllander skrev:
I digitalfoto för alla senaste nummer 10 så testar dom semipro systemare och där framstår 30d som en gammal lump.
citat " Bildkvalitet: säker exponering och vitbalans. Fin återgivning och något bättre än de andra vid högt iso.
LÅG UPPLÖSNING. och dåligt objektiv med en del vignettering."
Hela testet låter som att man måste ha tio megapixel och 8 räcker inte.

Och så står det Citat" dåliga sidor testets sämsta skärm, krånglig att använda och osmidiga motivprogram.”

Och så skriver dom att sökaren på 30D är dålig och när jag testade 30D:s sökare på elmia var den bättre än 400D:s sökare eller är det samma?

Vart mer och mer irriterad på detta test tack vare dålig dag på jobbet. Och då tänker man är det värt det här för den skitkameran som digitalfoto för alla fick mig att tro att den är

Jag brukar studera vem som är flitigast annonsör i det numret som kameror testas i.

Robin Gyllander skrev:

Om du står på samma ställe och tar en bild med respektive kamera med samma inställning för tid och bländare, och naturligtvis samma objektiv, så kommer bilden som faller på sensorn på 30D vara IDENTISK med *en del* av den bild som faller på sensorn på 5D.

Förstorar du dessa bilder till samma SLUTLIG storlek så kommer du att vara tvungen att förstora bilden från 30D MER och därmed kommer skärpedjupet att bli MINDRE. Bilderna kommer då att skilja i UTSEENDE (bilden från 5D visar mer).

Förstorar du bilderna så att ett objekt i varje bild har samma sorlek, så kommer skärpedjupet att bli IDENTISKT. Bilden från 5D blir större och bilderna skiljer (bilden från 5D visar mer).

Problemet är att man inte fotograferar på detta sätt utan man försöker få med något på bilden.
För att få med samma sak i nivå med motivet kan man göra på 2 olika sätt.

Man kan använda ett mer vidvinkligt objektiv på 30D, använda samma bländartal och slutligen förstora till samma storlek. Fotograferar man från samma ställe, dvs har samma fokusavstånd, fås då samma bildvinkel och utsnitt, samma perspektiv, men OLIKA skärpedjup OM man använder samma bländartal med större skärpedjup från 30D. Dessutom får man olika förstoring (fast det är kanske inte så intressant då det bara är en "sak" på sensorn).
Om man kan öppna upp det mer vidvinkliga objektivet på 30D så kan man även få samma skärpedjup.

Man kan gå längre bak med 30D, men ha samma objektiv och bländare som på 5D, samt samma slutlig bildstorlek. Då fås samma utsnitt (i nivå med motivet men inte framför och inte bakom detta), naturligtvis olika bildvinkel, olika perspektiv och olika förstoring. Större skärpedjup från 30D fås i detta fall.

/erik

frehan skrev:

/Fredrik

jag menar exakt samma avstånd man tar bilden ifrån.

Robin Gyllander skrev:
jag menar exakt samma avstånd man tar bilden ifrån.

Spontant skulle jag säga att du får samma skärpedjup men efter att ha läst sidan som Mikael länkade till ovan så vet jag inte. Kanske någon kan förklara bättre?

/Fredrik

Om du skall fotografera av ett motiv där du skall få exakt samma utsnitt med en APS stor sensor och samma bild /utsnitt från en 24 x 36mm stor sensor så får du blända ner den större sensorn 24 x 36 med ytterliggare ett steg för att erhålla samma skärpedjup. DVS med en d200 eller d30 så får du samma skärpedjup med bl 5.6 som du får med bl 8 och 5d.
Mikael

Nu till trådens ursprung. Är d30 dålig .
Svar nej.

Jag har visat i andra trådar (sök) skillnaden mellan 5d och 30d och samma utsnitt/bild vad det gäller upplösning.

Vad det gäler dynamiskt omfång så är de två kamerorna väldigt lika, likaså i brusbild.Sensorn i d30 har eller generar inte mer brus än sensorn i 5d.
5d har högre upplösning vilket kan ses, men ska skillnaderna ses så måste stora utskrifter/kopior göras eller delförstoringar. Om skillnader skall ses så måste även mycket god optik användas till 5d.

Mikael

Inget mer inbördeskrig canononister slåss mot er riktiga fiende Nikon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar