ANNONS
Annons

Är 30D dåligt eller är det Digitalfoto för allas redaktion som är dumma i hvudet?

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Vad ovan medför är att man kan använda en 30d i vissa situationer och välja exv 800iso medan man med 5d för att få samma skärpedjup/tid om fotograferingen kräver det behöver välja 1600iso.
Eller om ett visst skärpedjup behöver erhållas så kan jag använda ett stegs snabbare tid med 30d och därmed minska risken för skakninsoskärpa.

Vänder man på det och önskar litet skärpedjup som kan åstakommas med 5d så blir det svårare eftersom gluggarna idag inte har exv 50mm 1.0 osv
Mikael

Vänder man ännu mer på det kan man säga att man kan få exakt samma skärpedjup på 5D som på 30D med samma objektiv, samma exponeringstid och samma bländare genom att skära ut den del av bilden från 5D som motsvarar den mindre sensorn i 30D och sedan förstora bilden lika mycket. Man förlorar då lite upplösning, men det kanske det är värt om man nu vill ha det extra skärpedjupet. Använder man istället en 1DsMkII (om man nu skulle råka ha tillräckligt mycket pengar för en sådan) förlorar man väldigt lite i upplösning.

Med detta menar jag att en kamera med fullformatssensor och samma pixeltäthet alltid är bättre än en crop-kamera, eftersom du alltid kan få precis samma bild med fullformatskameran som med kameran med mindre sensor. Nu finns det inte någon kommersiell fullformatskamera som kan matcha 20D/30D vad gäller pixeltäthet, men 1DsMkII kan tex väl matcha 6 megapixkamerorna med 1,6x crop. En bild från 1DsMkII som beskärs såsom beskrivs ovan skulle tom ha bättre upplösning än en 6mpix-kamera.

/erik

Senast ändrad:
Vill man ha fler tidningars kommentarer finns det alltid smartson.se
Tyvärr ingår digitalfoto för alla där, men man får ett genomsnitt på sin kamera.

epep skrev:
Men självklart är det viktigt med perspektivet.
Skärpedjupet skiljer dock ganska betydligt om man fokuserar det kortare objektivet vid hyperfokalavståndet. För att spetsa till det så har det kortare objektivet då oändligt mycket större skärpedjup än det längre :)
När man närmar sig hyperfokalavståndet för det kortare objektivet så ökar skärpedjupet snabbt, och ffa så ökar skillnaden i skärpedjup snabbt jmf ett längre objektiv vid samma förstoringsgrad.

Sen är det klart att är f30mm bl8 och coc 0,019mm (std coc för 1,6x crop-sensorer) så blir H=5,9m och där är förstoringen ca 0,005, medan för ett 300mm objektiv bl.8 så är H=592m och man får stå 59 mm från motivet för att få förstoringen 0,005. Det är kanske inte i de lägena som man är mest intresserad av kort skärpedjup men det finns nog de som är det (och de kan ju öppna upp lite).
Hur som helst så får du oändligt skärpedjup med 30mm-objektivet, men inte med 300mm-objektivet - sen kan man alltid undra om man *kan* gå bakåt drygt 50m :)

/erik

Kan man då säga att pga förstoringsgraden så är det svårare att få oändligt skärpedjup med 300mm än vad det är med vidvinkel?

Vi säger så här då du har en 30D och en 5D på båda kamerorna så sitter det ett ef 50 f1,8.
Modellen står fastspikad på samma kontiententalplatta som kamerorna som sitter fast på exakt samma avstånd från modellen 2m får kamerorna samma skärpedjup?

Mitt svar är: Relativt till objekten som utgör motivet, ja. I förhållande till bildytan, nej.

Men då har jag inte hängt med på de senaste sidorna i den här diskussionen och det var länge sedan jag tittade tekniskt på det här...

Robin Gyllander skrev:
Vi säger så här då du har en 30D och en 5D på båda kamerorna så sitter det ett ef 50 f1,8.
Modellen står fastspikad på samma kontiententalplatta som kamerorna som sitter fast på exakt samma avstånd från modellen 2m får kamerorna samma skärpedjup?

Då kommer, om du förstorar bilderna så att de blir *lika stora*, skärpedjupet vara MINDRE med 30D. Om du förstorar bilderna så att modellen på bilderna är lika stor (dvs då bilden från 5D är 1,6 gånger större i varje led) så kommer skärpedjupet att bli exakt lika med de båda kamerorna.
Detta är dock ganska ointressant eftersom du inte kommer att fotografera på det sättet.

/erik

Anledningen till det har med skärpedljups frågorna är att jag testade med min kompakt på tele 34.8 och då fick jag lite bakgrunds oskärpa och undrade om man fick läka mycket oskärpa på en ff kamera vid 35 mm

Ett försökt till att vara pedagogisk! Är jag fel ute får någon rätta mig... men bländaren är väl egenltigen det enda som styr skärpedjupet om förutsättningar i övrigt är desamma, avbildningsskala etc.

Bilden visar hur en bild tagen med en viss brännvidd skulle te sig om det vore tagen med en -Canon 5D (hela bilden), -med en Canon 30D/400D (mellersta rutan), -eller en digital kompaktkamera (minsta rutan i mitten).
Brännvidd, bländare och avstånd till motiv är förstås densamma, likaså skärpedjup, men bildvinkeln blir väsentligt olika, därav upplevda skillnader. Alla pixlar på sensorn används i samtliga fall. Lätt att förstå att digitalkompakterna kan ha så små objektiv. OBS! Montaget är en uppskattning av skillnaderna i sensorstorlekar.

Bilagor

• brännvidd.jpg
    brännvidd.jpg
    93.4 KB · Visningar: 290
Magnus Edström skrev:
Ett försökt till att vara pedagogisk! Är jag fel ute får någon rätta mig... men bländaren är väl egenltigen det enda som styr skärpedjupet om förutsättningar i övrigt är desamma, avbildningsskala etc.

Bilden visar hur en bild tagen med en viss brännvidd skulle te sig om det vore tagen med en -Canon 5D (hela bilden), -med en Canon 30D/400D (mellersta rutan), -eller en digital kompaktkamera (minsta rutan i mitten).
Brännvidd, bländare och avstånd till motiv är förstås densamma, likaså skärpedjup, men bildvinkeln blir väsentligt olika, därav upplevda skillnader. Alla pixlar på sensorn används i samtliga fall. Lätt att förstå att digitalkompakterna kan ha så små objektiv. OBS! Montaget är en uppskattning av skillnaderna i sensorstorlekar.

inte nog med att det blir olika utsnitt, det blir olika ungar också, inte alls samma ungar med min 5D som med din

Jag har ingen 5D - däremot en unge (t o m två!) Bilden är tagen med en NIKON D50:) Bl 2.8, 98mm brännvidd... Notera även vinjetteringen som "5D" ger;-)

Robin Gyllander skrev:
Anledningen till det har med skärpedljups frågorna är att jag testade med min kompakt på tele 34.8 och då fick jag lite bakgrunds oskärpa och undrade om man fick läka mycket oskärpa på en ff kamera vid 35 mm

Om du försöker jämföra 34,8mm från en kompakt med 35mm från en FF-kamera så blir det helt fel. Alla olika stora format har olika brännvidder för liknande utsnitt, t.ex. är 80mm normal för 6x6 mellanformat. Normal på en 4x5-tumskamera kan sägas vara 150mm. 34,8mm på kompaktens format är tele, medan det skulle vara mild vidvinkel på en 5D.

Man kan få riktigt kort skärpa med 35mm på en 5D. Den HÄR är tagen med 17mm, observera bakgrunden.

Anledningen till att jag började fråga är att styrka min teori att det är bränvidden som "gör" det extrema skärpedjupet på kompakter och inte sensorn.

Robin Gyllander skrev:
Anledningen till att jag började fråga är att styrka min teori att det är bränvidden som "gör" det extrema skärpedjupet på kompakter och inte sensorn.
Så kan man se det, men brännvidden väljer man ju efter hur stor sensorn är. Alltså kan man lika gärna säga att det är sensorstorleken som styr skärpedjupet, eftersom man måste välja en viss brännvidd för att få ett visst utsnitt vid ett visst avstånd om man har en viss sensorstorlek.
Enklast är att säga att avbildningsskalan är det som avgör skärpedjupet, om vi har ett visst relativt bländarvärde. En stor sensor kräver en större avbildningsskala för ett visst utsnitt, och ger således kortare skärpedjup, oavsett om du går närmare eller väljer en längre brännvidd.

digitalfoto för alla gjorde stt test av gorillapod slr zoom.
Hele det testet tog dom upp hela tiden att den klarade ett kili mondro än dom 3,5 dom lovade.
Inget annat om stativet tog dom upp.
Köpte ett ex foto idag (får se om man går över).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar