Jag tycker nog det finns mer som talar för D7500 men vi tar det punkt för punkt,
Dynamiskt omfång, jag vet inte riktigt vad du syftar på här. Ser man till DR i raw så är den bättre än D7200 över nästan hela ISO skalan, se bild. Du kanske syftar till kraftigare brusreducering i jpeg, men det är väl inte många som köper en sådan kamera och kör jpeg?
Ingen nedbländningsknapp, tycker inte behovet finns för digitalkamera. Jag använde det i det analoga för makrofotografering men idag så tar man bara en bild och tittar på den. Svårt att se i sökaren nedbländat också.
Stöd för manuella objektiv, känns viktigare att den har stöd för AF-P, ser ut som Nikon har satsat på dessa och släpper många sådana nu där D7200 inte har full kompabiltet. Tex gick det nya 10-20 från Nikon bort för det inte fungerade fullt ut på D7200. Om man köper en kamera som man ska ha i många år så är det nog viktigare med AF-P stöd tänker jag
Något sämre batteritid ja, 950 mot 1110 bilder, men det är ändå inte någon större skillnad
Upplösning, något lägre ja, 21 mot 24 Mpix, men vill inte kalla det sämre. Vi har i de senaste 5 åren klagat på pixelrace och när nu tillverkaren backar så klagar vi på det också
. Jag tar hellre fler bps och bättre ISO hantering med den nya sensorn.
Inget batterigrepp, har man behov av det så ska man ju inte köpa D7500, men jag har aldrig sett behovet.
Varför Nikon tagit bort det extra kortplatsen, är ju synd men jag har ännu endast använt platsen som en fortsättning på kort 1, men vill man ha den som en back-up så faller D7500. Tror Nikon har försökt att rensa bort funktioner som inte flertalet använder för att hålla ner kostnaderna.
Varför då D7500?
Jag tror mycket på det automatiska fininställning av fokus, har lagt ner väldigt mycket tid i tester på AF
Även om AF modulen är lika som D7200 så har D7500 90% högre upplösning i AF sensorn, vilket ska förbättra träffsäkerheten i AF, det anges tex bättre 3D följning som jag tycker inte har varit något att använda på de tidigare modellerna
D7200 hanterar brus på högre ISO betydligt bättre än de andra kameror jag haft, och jag har haft alla från D80 och uppåt. D7500 ska vara något bättre och det tar jag gärna emot.
Den tiltbara skärmen är en fördel vid makro, så jag ser den också som ett +
Den snabbare serietagningen från 6 till 8 bps, och bättre buffer är också något jag önskar
Men att Nikon nu börjar släppa objektiv som inte är bakåtkompatibla är nog ett viktigt skäl att välja D7500, vem vet kanske alla nya objektiv blir AF-P i framtiden då AF motorn är mera precis, snabbare, tystare och troligen billigare så kanske det blir så