Annons

Äntligen har jag hittat hem till nikon d700

Produkter
(logga in för att koppla)

ambient

Avslutat medlemskap
Måste bara skrika ut hur nöjd jag är med d700:an,,inte likt mig men efter bara 24 timmar med underverket så är jag okontaktbar och svävar i detblå. Fick kameran igår och efter första avtrycket så kände jag att mina förhoppningar besannades, det lilla speciella,känslan med bilden,något som finns där men är svårt att förklara uppenbarade sig precis som jag drömt om men inte vågat hoppas. Började med d40 och älskade den kameran,tyckte om den mer än d300:an,,vart aldrig riktigt nöjd med d300:an,snarare besviken efter alla toppklassingar och hyllnigar. Nu har jag dock hittat hem och tänker stanna där=)
mvh: Mika
 
Men du, intressant att du tycket D300 skiljer sig så mycket från D700?

Jag hade trott att det mesta var sig lik mellan dem, bortsett från FF, å lite till?
 
Inte så bara iofs. Den större sensorn ger en helt annan bildkvalité...ISO egenskaperna är ju på toppnivå. Samt andra trevliga fördelar som FF sensorn innebär.

Annars är väl allt övrigt i samma klass. AF-prestanda, huset, vädertätningen, handhavande etc...
 
Låt nu Mika glädjas i fred åt sitt underverk utan att ni ska komma och plocka ner honom på jorden med en massa analyser av hur liten skillnaden egentligen är!

Jag har samma känsla för min D90 fortfarande och vill inte egentligen höra hur bra en D700 är...

Per.
 
Nej nej, jag är glad för hans skull. Har själv D300 å funderar på en D700.

Men jag tolkar delar av hans inlägg som om han inte gillade D300an någon vidare, vilket jag gör. Om nu skillnaden inte ÄR så, ... Hur... Tja.

Skitsamma.
 
Jag tycker skillanden är avgörande...

...så för mig (och för många andra tror jag) spelar det sen ingen roll om man anser den (dvs skillnaden mellan FX och DX) vara stor eller liten.

/ Jan
 
Attans, glömde att det jag skrev kunde upplevas hotande och stötande,,hehe=) Skämtosidå så fanns det ingen tanke på "min kamera är bäst,fuck the rest" när jag startade tråden, bara ren glädje över att jag nu äntligen känner mig tillfreds med kännslan i bilden, har över 1 år försökt få till det med d300:an men passar inte mig, trots finessrikedommen och 10.000kr dyrare än d40 så var det kännslan i bilden som fattades "min kännsla", inte att det är en dålig kamera. Canon,Nikon, FX, DX, Kompakt m.m har ju ingen betydelse så länge man är nöjd och det är det viktigaste,,konstigt vore ju annars, ni som är nöjda med d300:an eller nått annat ska vara lyckliga, tänk om det vore tvärtom som för mig, stod där med tom plånbok och hade svårt att inse att så var fallet, 1 år och 20.000 exponeringar senare gav jag upp och sålde för nästan halva priset + offrade ett tele som jag gillar väldigt mycket,surt som fan, snacka om att gå back! Men jag ångrar inte en sekund, tur eller tillfälligheter så fick jag känna på en fantastisk kännsla igår när jag rände runt och bara matade på med bilder, skulle prova kameran en snabbis och sen handla hade jag lovat sambon, men glömde bort det helt + allt annat i denna värld=) OBS! borde kanske utelämnat kameramodellen i rubriken för att inte lura nån till köp då besvikelsen kan bli stor, men jag har hittat det jag vill ha,,kännnslan=)
mvh: Mika
 
Jag köpte en D700 för två veckor sedan på måndag, och jag är så glad. Helt plötsligt behöver jag inte överexponera och en bild i en ljussvag portuppgång med takmålningar hade jag inte lyckats med utan den. Körde på ISO 1600 och trodde att brusreduceringen skulle kicka in. Väl hemma med NX2 visade det sig att brusreduceringen inte var aktiverad alls och inget brus gick att se i bilden ändå! Med min D200 hade inte resultatet varit bra alls. Jäklar vilken bra kamera! Enda problemet är att jag inte vågat berätta något hemma om köpet.

Jag känner mig som min pappa; han fick smyga med sina Leicainköp. Hittade i hans lägenhet en hel kameraväska full med ljusstarka objektiv i olika brännvidder till hans två Leicor som jag inte visste att han hade (objektiven alltså, inte Leicorna), när han gick bort i höstas. Jag bara gapade av häpnad. Han hade inte visat dem för mig en enda gång...
 
Jag känner mig som min pappa; han fick smyga med sina Leicainköp. Hittade i hans lägenhet en hel kameraväska full med ljusstarka objektiv i olika brännvidder till hans två Leicor som jag inte visste att han hade (objektiven alltså, inte Leicorna), när han gick bort i höstas. Jag bara gapade av häpnad. Han hade inte visat dem för mig en enda gång...

OT: Sålde en av mina kameror till en man häromdan. Han skulle prompt ha paketet till jobbet! När jag sen skulle skicka lite papper så skulle de absolut inte till hemadressen utan skickas till jobbet...
 
Inte så bara iofs. Den större sensorn ger en helt annan bildkvalité...ISO egenskaperna är ju på toppnivå. Samt andra trevliga fördelar som FF sensorn innebär.

Annars är väl allt övrigt i samma klass. AF-prestanda, huset, vädertätningen, handhavande etc...

Måste bara komma med en komentar vad det gäller AF. Den är mycket snabbare och exaktare på D700 !
Jag fotar mycket hundar i rörelse och skilnaden är enorm. Sen naturligtvis allt övrigt som skiljer.

/Håkan
 
Hej!

Blev så nyfiken på det första inlägget, där du skriver att du trivdes bättre med lilla D40 jämfört med D300. Tror jag måste få en liten förklaring hur du kände där, tycker det lät spännande!

Fredrik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.