Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu mer hjälp..

Produkter
(logga in för att koppla)

sofinilsson

Medlem
Jepp, nu är jag här igen. Jag är SÅ osäker på vilken kamera jag ska köpa. Det enda jag vet är att jag ska köpa en Nikon.

Så, är det någon större skillnad på en d40 och en d60, utan rent bildmässigt? vilken är mest prisvärd? öch finns det bara d40 och d60 eller finns det olika versioner av dem?

Tack
 
Hej ! Hur vet du att du vill ha just en nikon då ?

För en del är märket viktigast och inte som för andra mest kamera per insatt krona...Här är då en topicägare som satt foten på ett märke.. Så då får man ju ge tips om detta är det ända namn som duger...fast man kan ju iofs undra om Sofi väljer sin kille enbart efter 1 st namn.. Hmm.. tveksamt det...tror nog att där är även annat med och namnet sist i urvalsprosessen.....


Till topic då..

Sofi..Vad du än gör för val i Nikons urval. Se till du har Af samt stabiliseringen i objektivet du handlar med i ditt paket.....

Och då märke är bestämt från start.. Köp D40 med så fin optik du kan ha råd med samt innehållande då af samt stabilisering...Den kameran har dessutom fina egenskaper i isohanteringen trotts sin ålder. Men utan stabiliseringen så är det bortkastat då man måste kompensera det stabilisitetsproblem som bli med högre isoanvändande..

Med stabiliseringen kan du nyttja den fina isohanteringen till fullo..

Så.. Af samt stabilisering.. Anbolut inte utan detta rätt självklara ..

Läs recentionerna här på forumet om D40 så ser du vad folk klagar mest på så förstår du även varför jag skriver som jag gör..

En sak som då tyvärr talar emot just ditt val äv märke före kamera per krona är växtmöjligheten i just Nikons rena entrylevelkameror.. men även detta kan du läsa om på recentionerna om just Nikons D40.. Som ju är "samma kamera" som D60....Så jag behöver inte skriva om det. Bättre du tar del av vad användarna anser om sakerna runt dessa entrykameror och dess begränsade växmöjligheter.. mm

Lycka till med ditt val..

Mvh

Tobbe
 
Jepp, nu är jag här igen. Jag är SÅ osäker på vilken kamera jag ska köpa. Det enda jag vet är att jag ska köpa en Nikon.

Så, är det någon större skillnad på en d40 och en d60, utan rent bildmässigt? vilken är mest prisvärd? öch finns det bara d40 och d60 eller finns det olika versioner av dem?

Tack

D40 finns i version D40x som kanske är lite vassare. Tycker att du borde kolla recensionerna här på FS om de kameror du funderar på. Nikon är ett bra val, men det finns andra bra val exv Canon och Sony. Har du inte hunnit skaffa någon optik så är du ju friare i valet.

Här finns recensioner på FS om vad medlemmar här tycker om D40x.
www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=14386

Du kan ju även kolla deras åsikter om D60 och en massa andra kameror.

Mvh/Lennart

Edit: Såg att flera kommit med samm tips om att kolla på FS.
 
Nikon D40 är en bra kamera men man blir snabbt begränsad allt eftersom man lär sig mer.Kolla andra märke också då du får mer för pengarna och lika bra grejor tex Pentax,Sony eller Olympus i paket med 2 objektiv.Tycker Nikon börjar bli lite statuspryl pga märket !
 
Nikon D40 är en bra kamera men man blir snabbt begränsad allt eftersom man lär sig mer.Kolla andra märke också då du får mer för pengarna och lika bra grejor tex Pentax,Sony eller Olympus i paket med 2 objektiv.Tycker Nikon börjar bli lite statuspryl pga märket !

Nikon statuspryl? Nja, modellerna som diskuteras är faktiskt ganska billiga i förhållande till vad man får. Vad gäller Nikon och Canon så finns det störst utbudet av begagnade optiker. Och det tycker jag är viktigt.

Men här har Nikon en liten nackdel också. D40 och D60 kan enbart hantera de nyare AF-S optikerna. De är alltså inte bakåtkompatibla på samma sätt som övriga Nikonmodeller. Just nu finns Nikon D80 till lågt pris och med mer finesser som kan ta alla typer av deras gluggar. Det är en bra kamera.

Vad gäller Olympus finns en viss begränsning p g a 4:3 formatet samt att många fristående tillverkare av objektiv inte tillverkar för det formatet. Därtill 2x beskärningsfaktor och i flera tester påvisar högre brus.

Pentax har trevliga modeller och jag skulle gärna rekommendera dem, men deras egenskaper vid högre iso är begränsade jämfört med Nikon/Canon.
Sonys kameror är också bra. Man kan använda gammal Minolta AF-optik på dem, Zeiss plus en massa från fristående objektivtillverkare.

Men om det nu är Nikon som Sofi vill skaffa är mitt personliga råd idag: Nikon D80 p g a pris/prestanda och många inställningsmöjligheter.

Lennart
 
Jo men.. Visst är det Statusen/Hypen i märket "Nikon" man väljer om man blint enbart söker ett märke samt i dessa entrysegment. Då i dessa segment det faktiskt finns klart andra val att välja ifråga om manövrering samt tekniska hjälpmedel man får med i köpet...

Bara det faktum att man får gå ända till nivå D80 innan man kan egentligen jämföra Nikon med en del andra märkens startnivåer är ju rätt "talande".. Därunder ligger tre Nikonmodeller som man måste ta med en hel del begränsningar i dess modeller för att komma ens i teknisk nivå med vad andra har som standard..

Och ändå sitter användarvänligheten efter även om man ser till att objektiv har af samt stabilisering...

Fast tror jag skriver något du egentligen redan skrivit till Sofi angående hanteringen osv kom jag på.. Det är ju därför du tipsar om D80 ju..Samt även andra märken...Med den skillnaden angående Nikon då att det beggade utbudet är inte alls bra till Nikons entryserier då det kommer till att Af samt stabilisering skall finnas..Då är det rent urdåligt med utbud..

Nu skall jag inte "kriga" här då du faktiskt redan som sagt skrivit samma sak.... vad som är viktigt har ju redan framkommit.. Det är att Sofi bör se lite bredare spektrum för sitt val och inte låsa sig först o främst vid märke..För man fotar med en kamera och inte med ett namn.. Lika lite som man lever med ett namn. man lever med en partner med förhoppningsvis egenskaper som passar ens person.. Sedan kan personen heta lena-stina eller Bengt-Erik...

Låser man sig vid namnet Sture / Eva så blir urvalet rätt begränsat och kanske inte det bästa...

Där är alla enade tror jag oavsett eget märke....
 
Okej, nu har jag bett om råd och tycker inte jag har fått ett tillräckligt enkelt svar. Jag är amatör, inget proffs. Och vad bryr ni er egentligen om vad JAG ska ha för märke? Jag är heller inte direkt den personen som går efter märket.
 
Jepp, nu är jag här igen. Jag är SÅ osäker på vilken kamera jag ska köpa. Det enda jag vet är att jag ska köpa en Nikon.

Så, är det någon större skillnad på en d40 och en d60, utan rent bildmässigt? vilken är mest prisvärd? öch finns det bara d40 och d60 eller finns det olika versioner av dem?

Tack
Det fanns också en D40x men jag kan inte se att den finns kvar.- D60 är dess ersättare. D40 verkar man ha behållit som billigaste instegsmodell
D60 finns i paket med Nikons 18-55 VR . Alltså med bildstabilisering.
Kostar på t ex Cyberphoto eller Scandinavianphoto 1700:- mer än en D40 med optik utan VR.
Om du tror bildstabilisering är nåt du kan ha nytta av så är ju D60-paketet mer prisvärt i mina ögon.
 
Okej, nu har jag bett om råd och tycker inte jag har fått ett tillräckligt enkelt svar. Jag är amatör, inget proffs. Och vad bryr ni er egentligen om vad JAG ska ha för märke? Jag är heller inte direkt den personen som går efter märket.


Det är just därför man inte är "proffs" man bör ta in den viktigaste av info där finns..DVS .. Det faktum att du bör bredda synfältet ifrån att ha ett enda märke som utgångspungt. Och ta in alla märken som första sak i ditt sökande efter det för just dig det som blir bäst...

Så ta inte illa upp för du får dom tips och råd du måste/bör ha med som startråd....

Mvh
Tobbe.
 
Så, är det någon större skillnad på en d40 och en d60, utan rent bildmässigt? vilken är mest prisvärd? öch finns det bara d40 och d60 eller finns det olika versioner av dem?

Skillnaden mellan D40 och D60 är främst upplösningen, 6 resp 10 Mpixel. Det finns en variant av D40 som heter D40X som också har 10 Mpixel.

D40 för 3000 är ruskigt prisvärd om den finns kvar till det priset, annars skulle jag valt D60. Men skillnaden mellan alla tre är rätt små.

Lyssna inte på surgubbarna, köp en Nikon!

Per.
 
Det vanligaste svaret på frågan "Vad ska jag köpa för kamera?" är att det beror på en själv, man ska köpa den man trivs bäst med.
Om nu magkänslan skriker NIKON!! så välj Nikon.
Dock kan det fortfarande vara begåvat att kolla på andra märken också innan man bestämmer sig, magkänslan kan ju ändras..
 
Pentax har trevliga modeller och jag skulle gärna rekommendera dem, men deras egenskaper vid högre iso är begränsade jämfört med Nikon/Canon.


Eller så beror det på vad man har för preferenser för bra ISO-egenskaper.

Nedan bildutsnitt från Pentax K20D i jpeg på ISO 1600.
 

Bilagor

  • kd20.jpg
    kd20.jpg
    51.9 KB · Visningar: 116
Jag håller med Ullmerkotten. Åk till en riktig fotoaffär där du kan få prova att hålla i olika sorters kameror och kläm också på andra märken förutom Nikon för du kan ju faktiskt hitta en annan modell som du känner mer för.

Jag hade haft min Canon 350D i 4,5 år och kände att det var dags att byta så jag köpte en Sony A700 i onsdags. Men hade jag i nuläget behövt en instegskamera nu så hade jag definitivt tittat extra mycket på Sony A200 eller Pentax K200D.

Några viktiga faktorer som jag tänkte på när jag valde min nuvarande kamera var
1) Så stor och ljus sökare som möjligt
2) En så stor och skarp display som möjligt
3) Bra brushantering och möjlighet till höga ISO
4) Antiskakfunktion i huset
och inte nödvändigtvis i den ordningen.
 
Bra! men eftersom det inte är så stor skillnad mellan en d40 och en d60 så satsar jag nog på det förstnämnda. Min sitsa fråga är: Är det ngn skillnad på en d40 eller d40x?

Tack för all hjälp.
 
laaajjjvvvvvvjjjuuu

Vad jag vet så har D40x har mer pixlar.


Själv är jag så total snobbig att jag bara ser Sony som alternativ om jag ska köpa ny kamera, dumma canon och nikon som inte anpassat sina kameror till mina Minolta objektiv...
 
Lite mer OT om brus:

"Recent German magazine "Color Foto" decided they must redo all camera tests (29 DSLRs retested) because they "forgot" to notice the disappearance of texture detail in some models.

Some of those "preservation of texture" values read (bigger is better, max. 15, ISO 100/400/800/1600):

Pentax K20D(Samsung GX20): 15/15/15/14.5(15) (or 100%!)
Pentax K200D: 15/15/15/13.5
Pentax K100Dsp: 13/13.5/13.5/12
Nikon D300: 14.5/14.5/14/14 (or 98%)
Nikon D3: 14.5/14.4/14/14.5
Leica Digilux 3: 15/14.5/14.5/14.5
Canon EOS 40D: 10/10.5/10.5/8.5 (or 66%)
Sony Alpha 700: 9/8.5/9/10.5 (or 62%)

So, if you just would weight category "preservation of texture" high enough, Pentax would win the entire competition. Of course, they didn't. But they ended up at a very respectful position."
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.