Annons

Ännu en fråga om smuts på sensorn(färgfiltret)

Produkter
(logga in för att koppla)

rogerjmorell

Aktiv medlem
Hej!
Kan någon kunnig förklara för mig varför skiten syns bättre vid mindre bländaröppning?
Smutsen sitter ju på sensorn och borde rimligtvis "skymma" ljuset(synas) lika mycket vid 1.4 som 22. Men så är det ju inte.

Vänliga hälsningar Roger
 
AA-filtret är någon eller ett par mm tjockt. Det beror troligen på det. Det är den enda förklaring jag kommit fram till när jag själv funderat över samma sak.
Om någon annan har ett bättre svar så... :)
 
Filterförklaringen är nog rätt spår.

Sensorn sitter ju bakom objektivet så skärpedjupet kan ju inte spela någon roll, det är ju ett resultat av hur bländaren styr ljuset mot sensorn. Men med en stor bländare kommer det ju in mer ljus som studsar runt och träffar sensorn från vinklar som gör att det kan leta sig in bakom fläckarna.

Vid liten bländare kommer ljuset rakt på fläcken och når aldrig sensorn.

Det är kanske därför 5D ägare klagar mer på fläckar(har jag fått uppfattningen iaf, rätta mig gärna) Jag har för mig att dess sensor är en ny konstruktion där filter och sensor är mer integrerad(kortare avstånd mellan filterytan och den ljuskänsliga sensorn?). Därav blir det svårare för ströljus att komma in under fläckarna och de syns mer även vid större bländaröppningar.

eh! Var det foto den här sidan handlade om eller... :=)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.