Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en fotograf svårt misshandlad i Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju fördjävligt! Jag tror mycket av problemet ligger i att de tror att de fotograferas för att identifieras senare, därför ser de fotografen som ett hot. Jämför med krig, där fotografer normalt är fredade. Om ungdomarna bara kunde förstå att fotograferna inte är där för att sätta dom på kåken så kunde nog sådant här undvikas.

ps/ Tack Erland

Så man inte skall läsa mina åsikter om det hela. Yttrandefriheten trycks snabbt ned här på FS.
Jag ber om ursäkt, det var inte alls så jag tänkte. Det kändes bara lite krångligt att behöva gå via ytterligare en sajt för att se den artikel som du tyckte var viktig.

Men om du tyckte att dina "åsikter om det hela" var viktiga för FS-läsarna hade det väl varit bättre att skriva dem direkt i inlägget här på sidan?

Låt mig gissa, du känner dig kränkt nu?

Nej då. Jag har fått en ursäkt och det där med sökmotorn tänkte jag faktiskt inte på.

Nu tycker jag vi inte skall fördärva tråden i sedvanlig FS-anda, utan fortsätta debatten om fotografers utsatthet vid dylika händelser.

En synpunkt

Jag var en av de frilandsfotograferna som var där igår.
Uppdraget var för en tysk uppdragsgivare, och jag anlända till Västra Hamnen kl 19 och mötte upp demonstrationståget vid Centralen vid 20.00

Demonstranterna var ca 300 stycken inkl en bil och de var mycket lugna, och det enda hotfulla var de 20 tal maskerade demonstranterna soom gick längst framme med banderollerna.
Dock fanns det inge tecken på agressivitet elller våld , utan tåger gick lungt och still fram till Turning torso dör de stoppades av en stor mängd poliser. Då stannade tåget, ett kort tal hölls och sedan tas beslutet att de skall dansa i korsningen framför . Det var fortfarande lungt, inga stenkastningar eller angrepp mot polisen, utan folk dansade , målade på en stor bit tyg som låg på gatan och allt var lungt .
Även polisen var lugn och stod tilla och tittade på , och var passiva och lugna.
Allt var lungt, folk dansa och hade kul.

Vid 22.30 tiden vände tåget och jag avbröt min bevakning
av händelserna och återvände till mitt hem och kan därför inte uttala mig om återfärden in till malmö och den aktuella misshandeln av en fotograf.

Jag förkastar varje form av våld , oavsett om personen förtjänar det eller inte ( tänker på pedofiler,våldtäktsmän mm)
Men , igår var det enormt många fotografer på plats.
Det var kanske 10 stycken som liksom jag , var där på uppdrag, sedan var det ca 30-40 andra som var fritidsfotografer/frilansare utan arbetsgivare .
Många av dessa uppförde sig otroligt dåligt och provocerande mot demontranter och även mot polisen.

De kunde ex komma och trycka upp en fisheyelins i ansiktet ca 50 cm meter från en maskerad demonstrants ansikte, eller börja ta närbilder på polisens ansikten. Något annat jag såg var att de "smög omkring" och tog bilder " i smyg" som gjorde många irriterade. Demonstranterna brydde sig inte om att de blev plåtade eller filmade, men jag kan mycket väl förstå att de irriterade över att få en kamera 50 cm från ansiktet.
När polisen gav order om att allmänheten skulle backa 100 meter och skapa en "arbetszon" åt polisen att jobba inom, så sket många av de sk "frilansarna" i det och sprang in i området för att ta bilder. När polisen sa åt dem att backa ut ur området så sa de bara "press, jag har rätt att vara här" och vägrade lyda.

Detta är ett problem jag har sett ofta , och blir allt vanligare.
Folk skaffar sig en kamera, tar på sig en reflexsväst med den handskrivna texten "press" på och tror att de då automatiskt blir pressfotografer.Det är en sorglig utveckling.

Kortfattat:
Det var lungt när de var ute på Bo01.
Men många fotografer betedde sig illa.
Och jag förkastar all form av våld, även mot fotografer utan hyffs.

Niklas Wibom
www.niklaswibom.com

Bilagor

• reclaim4_fs.jpg
    reclaim4_fs.jpg
    39.8 KB · Visningar: 940
Senast ändrad:
Jag var en av de frilandsfotograferna som var där igår.
Uppdraget var för en tysk uppdragsgivare, och jag anlända till Västra Hamnen kl 19 och mötte upp demonstrationståget vid Centralen vid 20.00

Demonstranterna var ca 300 stycken inkl en bil och de var mycket lugna, och det enda hotfulla var de 20 tal maskerade demonstranterna soom gick längst framme med banderollerna.
Dock fanns det inge tecken på agressivitet elller våld , utan tåger gick lungt och still fram till Turning torso dör de stoppades av en stor mängd poliser. Då stannade tåget, ett kort tal hölls och sedan tas beslutet att de skall dansa i korsningen framför . Det var fortfarande lungt, inga stenkastningar eller angrepp mot polisen, utan folk dansade , målade på en stor bit tyg som låg på gatan och allt var lungt .

Och AFA målade lugnt ned en hel busskur, sköt raketer i folksamling och plockade upp tegelstenar från containern som en av flickorna stoppade ned i sin väska. Efter att du gått hem började de även löpa amok vid centralen.

Meningen med maskering är väl att de skall kunna göra olagliga handlingar utan att bli igenkända eller?
Nej, meningen med maskering i demonstrationer är att man ska kunna visa sina åsikter utan att bli fotograferad och registrerad av t ex underrättelseorganisationer. I vissa fall (jag kan tänka mig att det här är ett sådant) finns det också en risk att bli fotograferad, identifierad och trakasserad på olika sätt av politiska meningsmotståndare (t ex nazister).

Ögon

Och AFA målade lugnt ned en hel busskur, sköt raketer i folksamling och plockade upp tegelstenar från containern som en av flickorna stoppade ned i sin väska. Efter att du gått hem började de även löpa amok vid centralen.

Mycket möjligt. Men då hade jag nog gått hem, eller så såg jag det inte bara. Eller så var det när jag var med och dansade och inte plåtade.Jävla bra musik spelade dem i alla fall.

har ju bara 2 ögon, hinner inte se allt.
Men lugnt var det i alla fall , det jag kunde se.

kram

Meningen med maskering är väl att de skall kunna göra olagliga handlingar utan att bli igenkända eller?

Ja skulle jag säga, eftersom samma maskerade människor hade kassar fulla med slangbomber under tenniskravallerna. Även om de maskerar sig känner man igen Björnborgkallingarna eller den där klänningen tillsammans med tightsen.
Eller som jag såg nu på bilderna, kille utan solglasögon, men när penseln åker fram och han ska måla en kuk på busskuren försöker han dölja ansiktet så mycket som möjligt.

Senast ändrad:
Nej, meningen med maskering i demonstrationer är att man ska kunna visa sina åsikter utan att bli fotograferad och registrerad av t ex underrättelseorganisationer. I vissa fall (jag kan tänka mig att det här är ett sådant) finns det också en risk att bli fotograferad, identifierad och trakasserad på olika sätt av politiska meningsmotståndare (t ex nazister).

Kan finnas en liiiiiiiiiten del som gör det av den orsaken. Den förkrossande majoriteten gör det för att kunna svina & slåss så mycket som möjligt utan att åka fast.

Jag är folkpartist sedan 35 år tillbaka men använder aldrig mask när jag representerar partiet på olika torgmöten! Jag har inte heller blivit antastad av oliktänkande. Jag hade kanske blivit det om jag burit mask!

Vi lever i en demokrati där en av finesserna är att man skall kunna se varandras ansikten,läsa av de man möter, att mötas av ett gäng maskerade ungdomar som hävdar sin rätt genom att vara oidentifierbara är förkastligt enligt min mening.

Än fegare blir det om några ger sig på en person med sparkar och slag oavsett han har en kamera eller ej.

Det finns demokratiska påtryckningssätt, ett är att vara med i den demokratiska processen , engagera sig. Men det är så mycket enklare att skrika ut sin frustration bakom en mask.

Rent generellt verkar ideologierna vara döda. Kvar finns mode och musiksmak uppblandat med lite andra intressen och estetisk smak.

Jag sympatiserar till viss del med Reclaim rörelsen. Framför allt så känner jag mig hemma där. Snälla människor och roliga fester gör mycket helt enkelt. Det är nog också kanske där som maskering och varför det brukas kommer in i bilden. Det är ett mode.

På en del platsen i världen är det ofta nödvändigt att maskera sig för att inte bli registrerad och råka ut för svårigheter. Den kampen, det martyrskapet, anses förskräckligt tufft av en del människor som ser världen i svart och vitt. För att efterlikna sina hjältar är maskering en del av processen.

I vilket fall är det riktigt illa att de ger sig på fotografer. Detta även om fotograferna i fråga har betett sig på gravt olämpliga sätt. Det finns extremt sällan någon som helst ursäkt för våld.

Detta är rent för jävligt det håller jag med om , vare sig det är fotografer eller inte tycker inte på nått sätt det är bättre eller sämre att slå en person som är fotograf,polis,butiksägare osv.

Kan finnas en liiiiiiiiiten del som gör det av den orsaken. Den förkrossande majoriteten gör det för att kunna svina & slåss så mycket som möjligt utan att åka fast.
Nja, det tror jag inte stämmer riktigt. Den "förkrossande majoriteten" av demonstranter som maskerar sig i Sverige är politiska flyktingar som protesterar mot den regim de flytt från.

Det var förstås inte fallet i Malmö i går, men att aktivister i vänsterrörelser som Reclaim utsätts för trakasserier och våld från extremhögern (och till viss del vice versa) är tyvärr ett faktum.

Fast exakt vilka bevekelsegrunder just de som var maskerade i Malmö i går hade vet nog varken jag eller nån annan i den här tråden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar