Just för denna tydlighet här har det för mig varit lätt att se när det handlar om faktiska åsikter respektive ironi.
Engelsmännen är duktiga på detta med sarkasm (vilket det kanske snarare är frågon om istället för ironi), både gällande att vara sarkastiska och att kunna läsa av den. Har själv lite lätt för att i min egen vardag, och i min omgivning, vara ganska skämtsam och köra mycket med både humor och sarkasmer (tom min dotter som inte är så gammal har börjat att bli van).
Inser dock att AFE har en poäng här att det inte är alla som har lika lätt för att tyda det, och förmodligen så kanske det är en svårare i skrift och publika medium som forum. Nu är jag själv ingen stor "Facebookare" (har inte tid/orkar inte, och när jag gör det så hänger jag hellre på obskyra nördforum här på Fotosidan och andra liknande), Dock så märker jag att andra kompisars inlägg som är klart sarkastiska och skämtsamma inte alltid tas emot som det av precis alla. Finns många som reagerar helt fel på vissa av hans inlägg/kommentarer, och trots att det är smarta och intelligenta, så fixar de inte alltid att se det, som jag och många andra, direkt ser som sarkasm i hans inlägg.
För att komma till slutkärnan, så har jag själv dragit ner på mina sarkasmer och skämt i tråden. Tycker du och AFE har en poäng att det kan vara svårt (tror det kanske fungerar lite bättre på vissa anglosaxiska/brittiska forum).
Sedan kan jag kort ge min egen ståndpunkt, helt utan sarkasm, och det är att jag tycker du gör rätt att försöka stå upp för dina rättigheter. Du står inte heller bara upp för dina rättigheter, utan i förlängningen för oss alla fotografers, och andra kreativa/konstnärligas, imattriella rättigheter.
Som tidigare nämnt så hade jag sjäv inte haft varken orken eller någon lönsamhet i detta, men det innebär inte att jag inte tycker att gör fel. Uppskattar dina försök på området. Jag tycker inte att du skall ge upp, och hoppas att du lyckas få framgång och få ut något av detta. Jag ser även fram emot att höra dina kommande rapporter hur det går i ärendet.
Sedan kan vi sitta och käfta om motivet (vad som avbildats), rättshaverism, cykelkopiering, lata tonårsmorsor eller oskyldiga tonåringar. Jag är - även om en bra diskussion om resten också är välkommen - mer intresserad av sakfrågan, och det är det är det färre inlägg som handlar om utan att blanda in en inte oansenlig portion personliga värderingar.
Håller med 100%.
Verkligen dåligt av andra att se ner på brottsoffer, genom att föringa både brottet och brottslingen, genom att säga "det där som de snodde av dig var väl ändå inte så mycket värt". Dåligt av andra att ta sig rätten att vara "domare" över vad du som brottsoffer borde "accceptera och hålla tyst om". Pinsam humanisktisk inställning, och dåligt för en fungerande rättsstat.
Har jag varit sarkastisk emot någon här så har det varit just emot de som snöat in på dessa sidospår, och dessutom belastat debatten och dig med sina högst egna privata värderingar vad de tycker om (vissa gillar tågräls mer än bakverk, tex).
Lycka som sagt till, och rapporterta gärna vidare hur det går allt eftersom (om du orkar ta all skit som du får av vissa här, så är det iaf minst Ola och jag som ser fram emot dina framsteg och status på ärendet).