Annons

Ännu en bildstöld/faktureringsfråga...

Produkter
(logga in för att koppla)
Någonstans görs det ju även en skillnad i dagens system, man får knappast två års fängelse för att man använt en bild på en kanelbulle, medan i Pirate bay-fallet kanske det skulle kunna kännas mer relevant.

Nu nämner du straffskalan. Vi, eller i alla fall jag, pratar om vad som är acceptabelt eller inte.

Jag blir också lite förvånad hur många fotografer verkar referera väldigt mycket till de lagar som finns. T ex om en gatufotograf tar ett foto på mig när jag gör en rolig/konstig min så har jag inga som helst rättigheter till att förhindra att mitt ansikte är publicerat på internet. Då hänvisar man till att om man visar sig på stan så får man stå ut med att bli fotograferad. Jag tycker att rätten till mitt ansikte borde vara större än rätten till en bild av en kanelbulle, men det är min personliga åsikt och kanske en helt annan diskussion.

För att vi fotografer i enda fallet är brottsoffer, i andra fallet, inte gör något olagligt eller omoraliskt. Så länge man inte kränker folk.

(Mina bilder är mestadels kommersiella så jag måste ha modellens godkännande eller så anonymiserar jag med lämplig teknik så oroa dig inte för att fastna på mina bilder. (blev tillsagd i kundsträdgården att man kan ju inte bara fota folk så där. Jag hade svartfilter på för att få rörelseoskärpa så att folk inte skulle kunna kännas igen men det syns ju inte mer än att jag använder stativ)
 
Och det är här vi har helt olika åsikter, juridiskt är det förstås lika och det verkar alla vara överens om, men att man sen ska ha en annan måttskala för moraliskt eller acceptans är bara fel vilket jag tydliggjorde genom att visa att vad om är unikt eller speciellt, eller bra / fint / konstverk / hantverk för en mycket väl kan vara tvärtom för en annan observatör. Acceptans i ena änden betyder dessutom att man urholkar det som man säger gäller i andra änden "det är ju förstås förbjudet oavsett motiv men ..."

Förtydligande; jag håller helt med dig här.

Det var Jans sätt att värdera upphovsrättsligt material beroende på innehåll som jag refererade till (tror att både du och han läste mitt inlägg allt för snabbt). Det betyder dock inte att jag håller med honom om det. Ville bara tydligöra hans värderingsskala (ifrån fantastiska verk till "clipart" beroende på vad som avbildats - och här står tydligen bakverk lägst i kurs hos honom).

Däremot så kan jag hålla med om att man kanske kan fakturera lite högre för dyrare och komplexare abeten (inte motiv/innehåll i sig), och även högre ju mer "kunden" tjänat på att använda materialet oavsett juridisk entitet (i.e. oavsett som privatperson eller egen juridisk organisation/bolagsform).

Vidare kan jag konstatera i andra trådar här på forumet att de finns de som gör en stor åtskillnad på upphovsrättsbrott beroende på vilket material som det skett på/via. Där hävdar en del att det är allvarligare om det är tyg inblandat än om det skett elektroniskt på Internet (lite som om det moraliskt skulle vara mindre allvarligt om det stjäls pengar genom datorhack, än om samma summa stjäls i form av papperspengar). Empati är också ett känsligt kapitel.

Helt klart är att upphovsbrottsrätt är det som rör upp de allra största känslorna på Fotosidan!

Canon vs Nikon, DSLR vs spegellöst, nytta av hög DR eller UV-filters användande är relativt sansade debatter (om än väldigt långa trådar) i jämförelse. :)
 
Senast ändrad:
Någonstans görs det ju även en skillnad i dagens system, man får knappast två års fängelse för att man använt en bild på en kanelbulle, medan i Pirate bay-fallet kanske det skulle kunna kännas mer relevant.

Jag blir också lite förvånad hur många fotografer verkar referera väldigt mycket till de lagar som finns. T ex om en gatufotograf tar ett foto på mig när jag gör en rolig/konstig min så har jag inga som helst rättigheter till att förhindra att mitt ansikte är publicerat på internet. Då hänvisar man till att om man visar sig på stan så får man stå ut med att bli fotograferad. Jag tycker att rätten till mitt ansikte borde vara större än rätten till en bild av en kanelbulle, men det är min personliga åsikt och kanske en helt annan diskussion.

Hepp - nu får vi även in klassikern om gatufotografins moraliska och juridiska rätt.

Grattis! 2-för-1 idag :)

Gillar du inte dagens system och de värderingar som samhället gör i dagens lagstiftning (tex att du vill minska dagens upphovsrättsliga skydd för tex fotografer, och samtidigt försvåra/minska rätten till avbildningsfrihet för fotografer) så får du antingen tyvärr acceptera de, eller så får du försöka lobba dina åsikter för politikerna att förändra lagen/rättspraxis.
 
Helt klart är att upphovsbrottsrätt är det som rör upp de allra största känslorna på Fotosidan!

Canon vs Nikon, DSLR vs spegellöst, nytta av hög DR eller UV-filters användande är relativt sansade debatter (om än väldigt långa trådar) i jämförelse. :)

Jag tror inte alls att det handlar om att känslor rörs upp i särskilt stor omfattning, men upphovsrätten är en fråga där väldigt olika åsikter blandas, och eftersom det rör juridik är det också väldigt svårt att vara säker på hur den kommer att hanteras när det ställs på sin spets, dvs hamnar i domstol.

Där kan man se i stort sett två linjer, där upphovsrätten är väldigt svag när det handlar om en enskild upphovsman, men den får en ytterligt stark ställning när den hävdas från en större organisation med ekonomiska intressen, eller där skilda ekonomiska intressen ställs mot varandra.

Och jag tycker att det är väldigt synd, eftersom man inom den juridiska hanteringen har snöat in fullständigt på de pekuniära aspekterna och skiter blött i de etiska aspekterna; konstnärens, upphovsmannens, rätt att själv bestämma över sitt verk.

Jag har tagit upp ett exempel här, och hänger kvar lite grann vid det, för att visa på samhällets brist på respekt för den enskilde och rövslickandet av den som är starkare.

I fallet där Aftonbladet stal Kristina Holmströms bilder och använder dem utan lov har de avsiktligt, alltså med uppsåt, brutit mot ett flertal av Upphovsrättslagens paragrafer. Det gäller dels paragraferna 1, 2 och 3, som är de kanske mest centrala för lagen och därför har lagts i dess inledning. Sättet på vilket den tredje paragrafen har åsidosatts är anmärkningsvärt, då det gäller dess helhet:
3 § Då exemplar av ett verk framställes eller verket göres tillgängligt för allmänheten, skall upphovsmannen angivas i den omfattning och på det sätt god sed kräver.

Ett verk må icke ändras så, att upphovsmannens litterära eller konstnärliga anseende eller egenart kränkes; ej heller må verket göras tillgängligt för allmänheten i sådan form eller i sådant sammanhang som är på angivet sätt kränkande för upphovsmannen.

Sin rätt enligt denna paragraf kan upphovsmannen med bindande verkan eftergiva endast såvitt angår en till art och omfattning begränsad användning av verket.​

Aftonbladet har kränkt Kristinas rätt medvetet och hänsynslöst, då de har kränkt hennes anseende och egenart genom redigering och presentation av hennes verk i ett sammanhang som är kränkande för henne. Aftonbladet har bekräftat detta genom att påstå att de betalat henne för bilden och därigenom anser sig ha rätt att använda den.

För mig är det ett övertydligt exempel på ett grovt upphovsrättsbrott, sådant som bör leda till fängelsestraff. Mediehoran Aftonbladet sätter sig på en juridiskkt sämre rustad person och slänger skit på henne. Jag tycker inte att det borde få ske ostraffat, då det helt åsidosätter vad Upphovsrättslagen avser skydda. För en så grov överträdelse, som har gjorts med uppsåt, finns inget skäl att hålla tillbaka krav på rättelse, vari måste ingå en mycket stark offentlig ursäkt, allra minst på tidningens förstasida, och dessutom att den ansvarige utgivaren de facto får sitta av straffet. Därutöver borde också Kristina tillerkännas ett kännbart skadestånd.

Inga av de kriterier som annars ger pressen rätt att använda andras material som skyddas av upphovsrätt är tillämpliga här. Det fanns inget nyhetsvärde i bilden, och inte heller något allmänintresse av att bilden publicerades. Den användes faktiskt på rent jävelskap, jag har inte bättre ord.

Här ser vi också en stor svaghet i den rättsliga hanteringen, eftersom det är uppenbart att samhället borde bekämpa brott, men inte gör det aktivt. En proaktiv hantering från en åklagare skulle lätt kunna lösa det här problemet. Det finns inget hinder att ta upp ärendet för allmänt åtal, då maxstraffet, fängelse två år, gör att upphovsrättsbrottet inte handlar om en pekuniär tvistefråga, utan faktiskt är ett brott, som hanteras efter strafflagen.

Och alldeles självklart, precis som för andra brott, kan ett upphovsrättsbrott vara mer eller mindre grovt. När någon plockar en bild från var som helst på nätet, för att illustrera någon slags inlägg i blogg eller forum, utan att känna till lagen i detalj, handlar det om oaktsamhet. Också oaktsamheten kan ha olika grad. Det finns ringa oaktsamhet och det finns grov oaktsamhet. Ingendera ändrar på något sätt lagen. Det är fortfarande inte tillåtet att ta andras bilder, lika lite som man får provsmaka i godishyllan i butiken, men vi gör skillnad på olika handlingar, även om deras art är samma. Att ta en penna straffas inte lika hårt som att ta ett guldarmband. Lagen skiljer inte snatteri från stöld, snatteri är stöld, men betraktas som en mer ringa, mindre allvarlig, stöld.

Jag tror att de flesta av oss är klara över att rättslig hantering kostar, och att man vid rättegång kan dömas att betala motpartens kostnader. Arvoden till advokater och jurister kan också bli ganska stora belopp om utredningen kräver större resurser, vilket gör att många rättsfall görs upp i godo mellan parterna, för att undvika att kostnaderna ökar. Det gör att benägenheten att öppna ett tvistemål är lågt för den enskilde, då motparten ofta har större resurser att anlita juridisk hjälp, som i slutänden käranden kan tvingas betala.

Därför borde det vara en rättighet att den slags hantering Aftonbladet ägnar sig åt inte betecknas som en enskild angelägenhet, utan att det tas upp till allmänt åtal, likt andra brott mot person.

Men i den här tråden har vi också en annan aspekt, där brottet i flera fall troligen är ringa, en förseelse av mindre allvarligt slag, och där det inte finns något att vinna på att hantera det som om det kunde leda till världens undergång. Samtidigt finns exempel på mer allvarliga intrång, sådana som har gjorts med avsikt eller grovt oaktsamt.

Det handlar alltså inte om att man har högre eller lägre acceptans när man inte jagar femtonåriga bloggare med blåslampa men samtidigt kräver företag på betalning, även om de inte har någon vinst av sin verksamhet. Det bygger på en första grovsortering av vilka överträdelser man anser det vettigt att dra till Kronofogden.

Och som kan ses av fallet med Aftonbladet, det finns också upphovsrättsbrott som är synnerligen grova och där det inte handlar om ekonomisk ersättning för användning av det skyddade materialet. Aftonbladet är en aktör som bevakar intrång i den egna upphovsrätten, och som har juridisk rådgivning om alla områden av sin näringsverksamhet. Aftonbladet har också ekonomiska resurser att driva en juridisk tvist, som kanske en hemmafru med kamera inte ens kan drömma om.

Det är inte främst känslor som rörs upp av upphovsrättsbrotten, eller åtminstone inte för mig. Jag upprörs faktiskt oerhört av att Aftonbladet rövknullar en enskild å det grövsta, men jag upprörs inte ett skvatt av att se min egen bild av en trave mynt i en diskussionstråd, eller bilden av ett dörrhandtag eller en kanelbulle. Innehållet i bilden har en viss bäring på hur jag ser på intrånget, men också uppsåtet och intrångets karaktär.
 
Hepp - nu får vi även in klassikern om gatufotografins moraliska och juridiska rätt.

Grattis! 2-för-1 idag :)

Gillar du inte dagens system och de värderingar som samhället gör i dagens lagstiftning (tex att du vill minska dagens upphovsrättsliga skydd för tex fotografer, och samtidigt försvåra/minska rätten till avbildningsfrihet för fotografer) så får du antingen tyvärr acceptera de, eller så får du försöka lobba dina åsikter för politikerna att förändra lagen/rättspraxis.

Ja det var ju lite min poäng, i både området gatufoto och upphovsrätt så skiljer sig vissa fotografers tolkning av lagen ifrån vad gemene man upplever är rätt. Jag försöker bara ta ett utanför-perspektiv. Om det var min bild som var stulen kanske jag skulle vara lika upprörd men jag tror att jag bara skulle känna mig smickrad och försöka utnyttja det till att få ut fler av mina bilder.
 
Ja det var ju lite min poäng, i både området gatufoto och upphovsrätt så skiljer sig vissa fotografers tolkning av lagen ifrån vad gemene man upplever är rätt. Jag försöker bara ta ett utanför-perspektiv. Om det var min bild som var stulen kanske jag skulle vara lika upprörd men jag tror att jag bara skulle känna mig smickrad och försöka utnyttja det till att få ut fler av mina bilder.

Jag hatar det där argumentet. Att man ska vara glad att få bilden stulen och att det skulle vara något slags reklamvärde. (speciellt om namnet utelämnas eller ändras)

HA!

(du har f ö noll bilder i din portfölj, säljer du bilder?)
 
Vill först göra en sak klar... Jag citerar Daniel, men det är egentligen mer för att han öppnade för vad jag tänker än menat som direkt svar till honom.

Om det var min bild som var stulen kanske jag skulle vara lika upprörd.
Problemet - som jag ser det - är väl just det att vi alla har så många olika personliga uppfattningar beroende på vad det handlar om. Till och med jag svänger (om än väldigt lite) i frågan om bullen beroende på dag och humör.

Å ena sidan är det ju bara en simpel jäkla bulle, men å andra sidan är det en bild jag tagit och ensam vill ha rätten till. Å ena sidan kunde jag nöja mig med att be syndaren plocka ner bullen och vara nöjd med det, men å andra sidan hjälper det ingen nästa gång samma bloggare behöver en ny bild till ett inlägg.

Det enda sättet - hur fel/rätt det än är i allas ögon - jag kommit fram till för att avgöra hur jag går vidare är att ställa en enkel fråga. Är vad som skett rätt eller fel?

Då svaret på den redan kan anses besvarad är ju egentligen problemet löst och jag kan gå vidare.

Visst - det kommer fortsatt att vara en sketen jäkla bulle för vissa som får bli "symbolen" för den här tråden men för mig skulle det lika gärna kunna vara någonting helt annat. Och hursomhelst så är det varken första eller sista gången någon säger ifrån, oavsett om det gäller järnvägar, flaggor, raskatter, dörrknoppar eller ryggsäckar med kattögon på. Det viktiga är väl att fler säger ifrån?
men jag tror att jag bara skulle känna mig smickrad och försöka utnyttja det till att få ut fler av mina bilder.
Och om målet aldrig var att få ut fler bilder eller ens denna enda bild?
(har f.ö. ett gäng lussekatter på vift, de har jag inte ens börjat följa upp än)

.......

Jag startade den här tråden för att jag var intresserad av det mer "tekniska" vad gäller upphovsrätten samt fakturering, men jag var samtidigt rätt medveten om att värderingar skulle komma in (vilket jag välkomnar) jag kommer göra mitt bästa för att uppdatera förloppet vartefter.

Har f.ö . sprungit in i ett mindre hinder på vägen, då jag de senaste dagarna lärt mig att jag som privatperson i Spanien inte kan (läs får) fakturera. Har därför startat en process för att registrera något som närmast kan jämföras med enskild firma. Detta verkar dock vara en rätt enkelt process, så jag räknar med att snart vara på rätt spår igen.
 
...
Har f.ö . sprungit in i ett mindre hinder på vägen, då jag de senaste dagarna lärt mig att jag som privatperson i Spanien inte kan (läs får) fakturera. Har därför startat en process för att registrera något som närmast kan jämföras med enskild firma. Detta verkar dock vara en rätt enkelt process, så jag räknar med att snart vara på rätt spår igen.

Du kan fakturera men du kan inte ta ut moms.
 
Du kan fakturera men du kan inte ta ut moms.
Nej, efter att jag började klura på hur jag ska deklarera pengar som kommer in stod det - efter en del research och konsultationer - klart att:
Jag får verkligen inte - som bosatt och skriven i Spanien - fakturera som privatperson. Här måste man vara registrerad som "autónomo" dels till hacienda som är vad skattemyndigheten kallas och till socialförsäkringssystemet. Med det kommer en kostnad - så länge jag är aktiv - på runt 250€ (minns inte exakt) i månaden i sociala avgifter trots att dessa redan betalas via min huvudsysselsättning dom anställd.

Det finns en möjlighet att köra en light-variant som "freelance" också, men där spricker det för mig på ett par punkter...
 
Eftersom de flesta i den här tråden tycker att du har rätten på din sida, varför inte bara fakturera personerna som har din bild på sina sidor. Om dom inte vill betala ta det vidare till kronofogden, händer inget där ta det till domstol.

Frågan är varför det är så få som verkligen tar saken till rätten ? är det för att det kanske kommer kosta mer än det smakar och att det är enklare att ta ut sin frustration på ett forum och få sympatier.

Generellt så spelar det inte någon roll vilket fora man befinner sig på eller vilket land som de flesta deltagarna kommer ifrån. Samma typ av frågeställning och ondgörande över händelser.
 
Eftersom de flesta i den här tråden tycker att du har rätten på din sida, varför inte bara fakturera personerna som har din bild på sina sidor. Om dom inte vill betala ta det vidare till kronofogden, händer inget där ta det till domstol.

Frågan är varför det är så få som verkligen tar saken till rätten ? är det för att det kanske kommer kosta mer än det smakar och att det är enklare att ta ut sin frustration på ett forum och få sympatier.

Generellt så spelar det inte någon roll vilket fora man befinner sig på eller vilket land som de flesta deltagarna kommer ifrån. Samma typ av frågeställning och ondgörande över händelser.

Jomen, alltså... Är det någonstans i den här tråden jag sagt att jag inte kommer göra just det?

Jag startade tråden för att jag behövde input dels om pris, dels om tillvägagångssätt för fakturering. Jag visste någotsånär vad jag vill uppnå, men saknade en del kunskaper.

Efter de inledande frågorna har det tagit mig en en inte oansenlig portion tid att hitta alla - och trots en del antaganden här som tror motsatsen har jag inte med två barn och ett 8-5 jobb inte obegränsat med tid. Det har handlat om en timme om dan då jag hunnit med 2-3 bloggare varje gång.

För ungefär en vecka sedan skrev jag ett inlägg här och berättade att jag var klar med insamlande av information. Det blev över 60 syndare till slut, och jag har gång på gång sagt här att alla ska bli kontaktade.

Sedan - för några dagar sedan - blev jag varse om detta med det att faktiskt inte kunna fakturera som privatperson, så nu måste jag fixa med den biten innan jag går vidare.

Förstår att det kan börja bli långdraget, men då allt är dokumenterat är det inte särskilt bråttom. Bättre att göra rätt första gången, eller hur? Dessutom har vi - iallafall i mitt tycke - fått en hyfsat bra diskussion längs vägen.

Men jag säger det igen. Jag tänker fullfölja detta på ett eller annat sätt,och jag tänker försöka berätta så mycket som möjligt här i tråden längs vägen.
 
@Urban: håller helt med dig i det vedervärdiga när tex stora tidningar sätter i system att olovligen använda bilder för att tjäna pengar på det (slippa att betala enskilda externa fotografer, byråer, eller egna fotografer). Pinsamt dåligt av Aftonbladet, som nog är värst, men har tyvärr även sett dagstidningar som tex GP och DN praktisera ett liknande förfarande.

Så det är dessa mediabolag och journalistiska skrifter som vi skall lita på att de granskar andras fel och brott - samtidigt som de själva inte ens anstränger sig att göra rätt för sig, utan tvärt om sätter i system att begå brott och stjäla för att maximera sina egna vinster. Korrupt makt som skall granska andra korrupta makter.

Riktigt dåligt exempel de leder med, och urholkar (iaf för mig) deras lilla förtroende de fortfarande haft kvar.

Personligen så tror jag det inte är rätt väg att sänka upphovsrätten för fotografer, eller att se emellan fingrarna i mindre stora fall (som tex alla vanligt förekommande reklamfinasierade bloggar).

Snarare så tror jag att man isf lägger till grunden för en acceptans att det är OK att stjäla bildet och att inte respektera fotografers arbete och verk. Då är det inte otroligt att folk kan tänka att det inte är så illa hanterat av de stjälande tidningarna - då inte heller några andra gör rätt för sig så följer de ju enbart det som isf blivit normen i samhället.
 
Om jag hade fotograferat en kanelbulle, för att visa en kanelbulle, och någon lägger in den i sin blogg exempelvis för att illustrera längtan efter en kanelbulle, så skulle jag låta det passera.

Det finns säkert de som kan låta öveträdelser i Aftonbladet och andrta tidningar passera, och tycka att det är kul att deras bilder kommit med i tidningen (även om det skett på ett felaktigt sätt).

Finns många som kan ha översende med en massa brott, eller upphovsrättsbrott, men det behöver inte betyda att alla andra skall ha samma översende som en själv.

Personligen så hade jag inte tyckt att det var kul om min bilder användes utan tillstånd, men jag hade personligen inte orkat att gå efter varken en bloggande bullmamma (som är lat och inte orkar ta signa egna bilder, eller som bara vill generera så mycket artiklar och reklamklick som möjligt) eller om en tidning gjort det.

Tjänar alldeles för mycket och bra på mitt vanliga jobb (skulle jag ägna mer än en timme totalt åt fakutera en tusenlapp, eller två, så har jag tappat mer pengar än vad jag dragit in). Orkart inte heller offta mig och vara "rättshaverist".

Däremot så tycker jag det är bra att det finns de som är villiga att stå upp för oss fotografers rättigheter, oavset om det är att beivra upphovsrätten på bloggar, tygväskor eller tidningar.

Detta också oavsett om det rör sig om bakverk, tågräls eller en bild på någon himmlakropp. Innehållet på bilden som skall beivras lägger jag inte primärt någon större värdering på (förutom att jag personligen just råkar gilla kanelbullar, men då som fika, och inte någon juridisk värdering).

Vissa gillar att plåta tåg och flygplan, och vissa andra gillar att plåta maträtter och bakverk. Ser inte någon poäng att vi skall sitta här och tala om för folk att det ena är mer rätt och viktigt innehåll än det andra (personligen så är jag rätt ointresserad av båda, förutom när jag skall leta upp något recept).
 
Småbarnsmamman ska förstås inte heller behöva betala fortkörningsböter eller skattetillägget när hon deklarerade fel.

Om facebook, bilderna man länkar/delar mellan användare på facebook är inte bildstöld.

Om någon kör för fort oavsiktligt eller inte spelar noll roll när polisen står där med radarn. Om denne person dessutom snor en cykel för att sälja för att tjäna pengar eller bara för att komma hem...ska det spela roll?

Vänta nu, är det inte bildstöld på facebook? hur kommer du till den slutsatsen?
Har någon gjort en kopia av din cykel eller vad är det du säger? Så nu finns det två cyklar? Jämförelsen är larvig och har ingen relevans eftersom det inte är samma sak.

Man kan alltid göra som du, regler är regler, det betyder inte att det är rimligt. Skatteverket kräver dieselgenerator på en fäbod för att driva kassaregister. Folk blir utvisade för att de fått jobb via linked in istället för arbetsförmedlingen. Dina liknelser är rätt menlösa. Vi kan göra liknelser hela dagen, om detta eller BMW bilar......

Prata om vad tråden handlar om istället.

Är inte facebook bildstöld? Men en blogg? Hur kommer du fram till det? Och varför ska man inte jaga facebook inlägg om nu regler är regler? TS jagar ju instagram te x.
 
Vänta nu, är det inte bildstöld på facebook? hur kommer du till den slutsatsen?
Har någon gjort en kopia av din cykel eller vad är det du säger? Så nu finns det två cyklar? Jämförelsen är larvig och har ingen relevans eftersom det inte är samma sak.

Man kan alltid göra som du, regler är regler, det betyder inte att det är rimligt. Skatteverket kräver dieselgenerator på en fäbod för att driva kassaregister. Folk blir utvisade för att de fått jobb via linked in istället för arbetsförmedlingen. Dina liknelser är rätt menlösa. Vi kan göra liknelser hela dagen, om detta eller BMW bilar......

Prata om vad tråden handlar om istället.

Är inte facebook bildstöld? Men en blogg? Hur kommer du fram till det? Och varför ska man inte jaga facebook inlägg om nu regler är regler? TS jagar ju instagram te x.

Och om ett år när alla undrar (eller inte) vad som hände kommer svaret bli:

- "Irony killed this thread..."

;-)

Jag kan ha fattat honom fel, men trots att jag bara varit aktiv i det här forumet en månad så känns det som att Ola är en av de som varit tydligast med vad han tycker i sakfrågan. Det finns fler, men jag känner att han är en av de tydligare. Det är möjligt att han sedan sitter hemma och garvar läppen av sig över att jag sitter och försöker driva frågan om sketen bulle, vad vet jag? Det viktiga för mig (och det borde vara det för alla andra också) är att fokus har varit på sakfrågan "rätt/fel" att använda andras bilder.

Just för denna tydlighet här har det för mig varit lätt att se när det handlar om faktiska åsikter respektive ironi.

Sedan kan vi sitta och käfta om motivet (vad som avbildats), rättshaverism, cykelkopiering, lata tonårsmorsor eller oskyldiga tonåringar. Jag är - även om en bra diskussion om resten också är välkommen - mer intresserad av sakfrågan, och det är det är det färre inlägg som handlar om utan att blanda in en inte oansenlig portion personliga värderingar.
 
Senast ändrad:
En tanke som jag gått och grunnar på ett tag, men av förklarliga skäl inte "vågat" sätta i ord...

Om vi för ett ögonblick försöker glömma dörrknoppar, bullar, kattögon, flaggor, järnvägsräls och alla andra tänkbara bilder/videos som "stjäls" varje dag och istället fokuserar rent generellt på bildstölden som sådan.

Anta att "sanktion" för att ladda upp en bild som inte är din egen vore lika säker (och prissatt) som för att - exempelvis - i alldeles för hög fart blåsa förbi en fartkamera. Ett brev på posten senare och hålet i plånboken är ett faktum. Anta samtidigt att det finns en tillfredsställande mängd alternativ på sidor där du kan hitta billiga bilder till överkomliga priser (somliga skulle nog hävda att den biten redan existerar) Vad skulle det göra för bloggverksamheten i allmänhet?

Skulle vi se bara textbaserade bloggar?
Skulle folk börja fota själva?
Skulle folk börja köpa bilder i större utsträckning?
Skulle vi rent av ha fler som säljer bilder?

Hur många bloggar finns det bara i Sverige? Talar vi 100.000-tals? Handlar det om miljon-tals?

Om det alltid slutade med en saftig sanktion/räkning för varje olovligt användande, skulle det då ge en efterfrågan på lovliga alternativ som rentav skulle kunna skapa sysselsättning?

Naiva tankar kanske, men lek med tanken ett ögonblick...
(och försök att tänka lite mer på sakfrågan än på kanelbullar, flaggor, dörrknoppar, kattögon och järnvägar)
 
Anta att "sanktion" för att ladda upp en bild som inte är din egen vore lika säker (och prissatt) som för att - exempelvis - i alldeles för hög fart blåsa förbi en fartkamera.

Jag ser ett uppenbart problem, eftersom det i väldigt många fall inte går att säkerställa vem som har rättigheterna till en bild.

Visst skulle din idé funka, om den vore genomförbar.

Men det skulle kräva en säker identifiering av alla bilder, och att alla nätaktörer också respekterade upphovsrätten i alla länder. Vi har ju ett stort antal innehållshanterare som inte ligger i Sverige, och en fråga är också vem som skulle administrera upptagning av boten.

Standarden för PNG skulle behöva ändras, för att tvinga fram en möjlighet att identifiera bilden, eller att man tvingar aktörerna att enbart godta jpeg med EXIF och identifierbarhet.

Så ja, förslaget är bra, men jag ser det som väldigt svårt att genomföra.
 
Och om ett år när alla undrar (eller inte) vad som hände kommer svaret bli:

- "Irony killed this thread..."

;-)

Jag kan ha fattat honom fel, men trots att jag bara varit aktiv i det här forumet en månad så känns det som att Ola är en av de som varit tydligast med vad han tycker i sakfrågan. Det finns fler, men jag känner att han är en av de tydligare. Det är möjligt att han sedan sitter hemma och garvar läppen av sig över att jag sitter och försöker driva frågan om sketen bulle, vad vet jag? Det viktiga för mig (och det borde vara det för alla andra också) är att fokus har varit på sakfrågan "rätt/fel" att använda andras bilder.

Just för denna tydlighet här har det för mig varit lätt att se när det handlar om faktiska åsikter respektive ironi.

Sedan kan vi sitta och käfta om motivet (vad som avbildats), rättshaverism, cykelkopiering, lata tonårsmorsor eller oskyldiga tonåringar. Jag är - även om en bra diskussion om resten också är välkommen - mer intresserad av sakfrågan, och det är det är det färre inlägg som handlar om utan att blanda in en inte oansenlig portion personliga värderingar.

Jo, jag tycker det är intressant och relevant varför ni gör skillnad på facebook och en blogg? Eller andra sociala forum? För att alla har facebook? Juridiskt lär det ju inte vara en skillnad eller?
 
Standarden för PNG skulle behöva ändras, för att tvinga fram en möjlighet att identifiera bilden, eller att man tvingar aktörerna att enbart godta jpeg med EXIF och identifierbarhet.
Det där med info i PNG är något jag ganska nyligen fått klart för mig...

En av mina två bilder (samma original, men två olika filer - en PNG och en jpg) är just PNG och jag tror den transparenta bakgrunden kan ha gjort den tacksam att använda för många. I mitt fall har jag turen att pärlsockret (skratta gärna, det gör jag med) aldrig hamnar lika på två olika bullar vilket gör identifiering rätt säker.

Förresten - kanske ska tillägga att vad jag skrev om fartkameror var mer för att jämföra "känslan" - inte för att jag tror ett system med automatisk fakturering skulle fungera. Tänkte mest på den känsla man borde få när man ser blixten från en fartkamera... Då vet man liksom redan vad som väntar.
På samma sätt borde det vara lika självklart för alla att om jag laddar upp bilden "x" jag inte äger så blir det dyrt...

Det enda sätt jag kan se som funkar för att få in denna medvetenhet är att allt följs upp - utan undantag, utan tanke på vad som avbildats. Vill man att det ska funka går det liksom inte att lalla runt och gradera överträdelsen efter vad bilden föreställer eller vem som lagt upp den. Antingen får man eller så får man inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.