Annons

Ännu en 70-200 2,8 vs 4 tråd. Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
För utomhusfoto är det den trevligaste telezoomen jag provat. Den snabba och tysta USM fokuseringen gör det perfekt att använda med "AI servo" fokus som jag gjort på gokart bilderna. Men jag har gått upp lite i ISO för att få riktigt korta slutartider, tror jag använde ISO 200 på bilderna.
Några till tagna vid samma tillfälle med 4L

http://www.sorkin.se/grandezza/vik/images/_MG_9864.jpg
http://www.sorkin.se/grandezza/vik/pages/_MG_9708.html
http://www.sorkin.se/grandezza/vik/images/_MG_9811.jpg
http://www.sorkin.se/grandezza/vik/images/_MG_9683.jpg
 
Tack Jesper för exemplet :)

Det är när man ser sådana här foton man inser att man har mycket kvar att lära :))))

Hur gör man för att panorera utan att få skakningsoskärpa? Är det stativ som gäller?
Vilken slutartid är det taget med?

Roligt i alla fall att se att objektivet räcker till. Om man kan tekniken :))

Mvh
Bosse

Edit: Såg att du nämnt allt om slutartider e t c redan i ditt inlägg :))
 
Får väl också slå ett slag för 4:an...den är verkligen prisvärd och kompetent!
Tror inte du behöver oroa dig, med 20:an kan du lugnt köra med iso 400/800 vid hyfsat ljus, blev själv imponerad av det låga bruset!
Har inte testat canons 2,8:a och måste erkänna att det är ett frestande alternativ. Men eftersom du vill köpa nytt så är det väl inget alternativ för dig!?

Lycka till med köpet och fotandet!

Mvh/Jari
 
Jag hade tidigare 70-200/4L och numer 70-200/2.8L IS.
2.8 ger ju naturligtvis ett steg bättre tider...
Men att komma ihåg är att på 2.8 blir det sällan särskilt skarpt, skärpedjupet ger inget utrymme för felfokusering eller rörelse mot/från kamera mellan fokusering och avtryck. På f4 blir det skarpt och lika skarp med 70-2004L som med 70-200/2.8L. Så jag vill påstå att när man fotar på f2.8 så kompromissar man ganska ordentligt. Man (jag) blir när man kollar bilderna tagna på f2.8 emellanåt lite ledsen att man inte bländade ner ett steg t ex genom att höja ISO.
Om 70-200/4L fann med IS skulle jag definitivt byta "ner" mej och spara en 7-8 hekto och en 7-8 tusen, kanske komplettera med en 135/2L eller 200/2.8L...
 
Senast ändrad:
Tack igen!

Ja, du är det mer eller mindre klart även för mig:) En f4 blir det och jag kommer köpa blixt, vertikalgrepp och ett enbensstativ för pengarna jag "sparar" :)

Det ger nog "mer" för pengarna.

Mvh
Bosse
 
Väldigt intressant tråd måste jag säga, mycket bra fakta och fina exempelbilder.

Ska köpa mig en 70-200L /f4 nån vacker dag. Så länge får jag nöja mig med min Tamron 70-300 Macro, fattig amatör som man är.
Inte världens bästa skärpa men kul att kunna fota halvmacro iaf.

Går det att plåta närbilder/macro med 70-200 L?
Va är det för närgräns?
 
hashpipe skrev:
Väldigt intressant tråd måste jag säga, mycket bra fakta och fina exempelbilder.

Ska köpa mig en 70-200L /f4 nån vacker dag. Så länge får jag nöja mig med min Tamron 70-300 Macro, fattig amatör som man är.
Inte världens bästa skärpa men kul att kunna fota halvmacro iaf.

Går det att plåta närbilder/macro med 70-200 L?
Va är det för närgräns?

Ingen vidare till macro..närgräns 1,2m.
Fungerar dock väldigt tillfredställande till porträtt och situationer där man behöver isolera motivet.

/Jari
 
Nu när du bestämde dig för f4, var köper du det då?
Zebramedia är nog billigast, men är de bra?
 
Billigast är nog från utlandet, men det känns så osäkert med att ge en massa konstiga människor pengar så jag köper alltid från svenska butiker!! Plus att svenska butiker erbjuder svensk garanti vilket de utländska inte kan, bara det är en bra anledning att köpa i sverige, Men köp du en F4! Se bara till att du visar dina kompisar och bekanta att det är en riktig originalcanon du har och inte någon dålig piratkopia som är värd skit,
 
rolandolofsson skrev:
Billigast är nog från utlandet, men det känns så osäkert med att ge en massa konstiga människor pengar så jag köper alltid från svenska butiker!! Plus att svenska butiker erbjuder svensk garanti vilket de utländska inte kan, bara det är en bra anledning att köpa i sverige, Men köp du en F4! Se bara till att du visar dina kompisar och bekanta att det är en riktig originalcanon du har och inte någon dålig piratkopia som är värd skit,

???

Innan du bubblar, kanske du ska ta reda på fakta...
 
rolandolofsson skrev:
Billigast är nog från utlandet, men det känns så osäkert med att ge en massa konstiga människor pengar så jag köper alltid från svenska butiker!! Plus att svenska butiker erbjuder svensk garanti vilket de utländska inte kan, bara det är en bra anledning att köpa i sverige, Men köp du en F4! Se bara till att du visar dina kompisar och bekanta att det är en riktig originalcanon du har och inte någon dålig piratkopia som är värd skit,

Konstiga människor ? Vad menar du om igentligen ?
orginalcanon, piratkopior och ingen garanti mm. Vad lever du i för värld ?
 
rolandolofsson skrev:
Billigast är nog från utlandet, men det känns så osäkert med att ge en massa konstiga människor pengar så jag köper alltid från svenska butiker!! Plus att svenska butiker erbjuder svensk garanti vilket de utländska inte kan, bara det är en bra anledning att köpa i sverige, Men köp du en F4! Se bara till att du visar dina kompisar och bekanta att det är en riktig originalcanon du har och inte någon dålig piratkopia som är värd skit,

Är du ironisk, eller bara har en dålig dag helt enkelt?
 
Vad vill ni?Jag bara säger det som det är!! Jag köpte en Sigma 70mm 300mm för ett tag sedan men alla mina kompisar tyckte den var ganska tråkig så jag fick inte den respekten jag hade fått om jag köpte mig en 70mm 200mm F4 och det ångrar jag jättemycket nu! Sen angående garantin har min favoritaffär förklarat att det är skillnad på svensk och tysk garanti och därför vill jag inte handla med tysk garanti!Svensk garanti är mycket bättre!

Jag sålde Sigma 70mm 300mm illa kvickt för att spara pengarna till en Canon original!
 
Då kanske du skulle ta och byta "favoritaffär" eftersom Canon har världsgaranti på sina gluggar.
 
rolandolofsson skrev:
Jag köpte en Sigma 70mm 300mm för ett tag sedan men alla mina kompisar tyckte den var ganska tråkig så jag fick inte den respekten jag hade fått om jag köpte mig en 70mm 200mm F4 och det ångrar jag jättemycket nu!

Handlar det om att få respekt från polarna när man gör sitt objektivval?



Ska själv köpa en 70-200 F4 om en månad, men jag resonerar snarare åt det motsatta hållet: Det vita objektivet ger för mycket uppmärksamhet (speciellt vid naturfoto).

/R
 
Det finns inget som heter Tysk och Svensk garanti, bara Canon garanti, och den är som sagt global när det gäller objektiv.
 
rolandolofsson skrev:
Vad vill ni?Jag bara säger det som det är!! Jag köpte en Sigma 70mm 300mm för ett tag sedan men alla mina kompisar tyckte den var ganska tråkig så jag fick inte den respekten jag hade fått om jag köpte mig en 70mm 200mm F4 och det ångrar jag jättemycket nu! Sen angående garantin har min favoritaffär förklarat att det är skillnad på svensk och tysk garanti och därför vill jag inte handla med tysk garanti!Svensk garanti är mycket bättre!

Jag sålde Sigma 70mm 300mm illa kvickt för att spara pengarna till en Canon original!



Sigmas 70-200/f2.8 ger fet respekt bland de som kan det mista om objektiv. Visst finns det måndagsexemplar, men om man hittar ett bra ex då har man gjort ett kap. Sigma 70-300 är inte lika upphetsande. Skyll inte på sigma när du köper budget-objektiv för att impa på polarna.

Canons vita hjortpenis är inte heller så häftig, om dina polare bara har sett vita objektiv på tv, då är sigma 70-200/f2.8 fortfarande ett bättre val.
 
rolandolofsson skrev:
...men alla mina kompisar tyckte den var ganska tråkig så jag fick inte den respekten jag hade fått om jag köpte...
Om kompisarna bara respekterar dig för sakerna du köper är det nog mer angeläget att byta umgänge än foto-utrustning.
 
Ett budget objektiv som 70-300 har inget här att göra.

Jag äger en sigma 70-200 2.8 och är otroligt nöjd med den.
Den är köpt beg från england (ebay) och hade lite lätt frontfocus på min 350d men inget problem på en 20d.
Detta var dock inget problem och sigma fixade det kostnadsfritt trots att den var köpt begagnad och några år gammal!

Så jag tror inte du behöver oroa dig för garanti på vare sig sigma eller canon köpt från utlandet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.