Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en 70-200 2,8 vs 4 tråd. Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
rolandolofsson skrev:
Vad vill ni?Jag bara säger det som det är!! Jag köpte en Sigma 70mm 300mm för ett tag sedan men alla mina kompisar tyckte den var ganska tråkig så jag fick inte den respekten jag hade fått om jag köpte mig en 70mm 200mm F4 och det ångrar jag jättemycket nu! Sen angående garantin har min favoritaffär förklarat att det är skillnad på svensk och tysk garanti och därför vill jag inte handla med tysk garanti!Svensk garanti är mycket bättre!

Jag sålde Sigma 70mm 300mm illa kvickt för att spara pengarna till en Canon original!

Roland - menar du på fullaste allvar att dina inlägg i denna tråd är baserade på sanning och fakta?

Snälla - säg att det var ett misstag och du skrev dem något påverkad av alkohol och/eller trötthet?!

Vad du skriver om garanti har redan rättats till av andra men det som oroar mest är din hållning till presitge och vad polarna tycker samt även att du framhäver dina inlägg som korrekt sanning baserat på din "favoritaffär" och vad dem sagt till dig! Någon sa det förut - byt affär och kompisar så blir det nog bra.
 
rolandolofsson skrev:
Billigast är nog från utlandet, men det känns så osäkert med att ge en massa konstiga människor pengar så jag köper alltid från svenska butiker!! Plus att svenska butiker erbjuder svensk garanti vilket de utländska inte kan, bara det är en bra anledning att köpa i sverige, Men köp du en F4! Se bara till att du visar dina kompisar och bekanta att det är en riktig originalcanon du har och inte någon dålig piratkopia som är värd skit,


Vad vill ni?Jag bara säger det som det är!! Jag köpte en Sigma 70mm 300mm för ett tag sedan men alla mina kompisar tyckte den var ganska tråkig så jag fick inte den respekten jag hade fått om jag köpte mig en 70mm 200mm F4 och det ångrar jag jättemycket nu! Sen angående garantin har min favoritaffär förklarat att det är skillnad på svensk och tysk garanti och därför vill jag inte handla med tysk garanti!Svensk garanti är mycket bättre!

Jag sålde Sigma 70mm 300mm illa kvickt för att spara pengarna till en Canon original!

Du skojar med oss?
Jisses Amalia annars...
 
Det är tydligen bara prestige, pengar, utseende och makt som gäller för ungdommar idag, jag tycker verkligen synd om dom :(
 
Robert_B skrev:
Handlar det om att få respekt från polarna när man gör sitt objektivval?



Ska själv köpa en 70-200 F4 om en månad, men jag resonerar snarare åt det motsatta hållet: Det vita objektivet ger för mycket uppmärksamhet (speciellt vid naturfoto).

/R

Ja! - Längst och störst, och ondast i axeln vinner :)

Vita objektiv, blerk - blir skitiga snabbare än svarta :)


För att förtydliga lite vad nån tycks missat.
Canon har världsgaranti. I alla fall på deras objektiv - det vet jag med 1000% säkerhet. Så man kan till och med köpa ett objektiv i Kuala Lampur, och ändå få ev garantianspråk fixade här hemma.

Värre är det med "vissa" modeller av kameror. Jag minns att jag köpte en EOS 100 i USA för många år sedan som bara hette EOS Rebell, men var exakt samma kamera. Den fick jag själv pröjsa, och där gällde inte garantin.

Samma sak hände med en EOS1, som jag också handlade i New York. Där släppte blixtfästet. Fick pröjsa detta själv.


Nästan all elektronik som man handlar från exempelvis tyskland eller annat land som är med i EU, innefattas av s.k Europa-garanti. Är man osäker inför ett köp i ett annat land, så ringer man lämpligen upp huvudkontoret för repspektive märke, och frågar. Svårare än så är det inte.
 
Ofta kan man köpa garantin. Det kan vara en prisfråga.

Så kanske kan man lika gärna handla i Sverige och slippa reskostnaden (frakten) ;)
 
Vet att jag hoppar in i denna diskussionen aningen sent, men men.... vad är det man brukar säga? Bättre sent än aldrig.

Hade funderingar på att köpa Sigmas EX 70-200 2.8 men fick syn på Canons likvärdiga L-glugg, fast F4 då. Denna verkar ju vara minst lika skarp och är dessutom billigare, vilket ger mig möjlighet att köpa ytterligare en glugg, troligen någon av Sigmas macron. Men det hör inte hit. Frågan gäller cash back-systemet som Canon kör med just nu.

Jag såg på sidan att det endast gällde kunder som nyligen köpt 20D och 350D, och då jag har 300D (Nåja, den amerikanska motsvarigheten i varje fall) så kändes det ju rätt kört. Men sen såg jag att man kunde skicka efter värdecheckar om man hade "tappat bort" sin ursprungliga. Min fråga är då; är det möjligt, och tillåtet, att göra det som 300D-ägare? 900 kronor är ju faktiskt ganska mycket på 6000 kronor.
 
Tack för ditt snabba svar, Jesper!

Läste faktiskt igenom de sidorna en gång innan jag postade här i tråden, men jag vet inte om jag missat något. Har läst igenom en gång till nu i varje fall och antingen är jag trött eller så får man alltså även som icke 20D/350D-innehavare beställa kuponghäftet? Det låter ju onekligen bra i sådana fall :)

Oroväckande att läsa om de som beställt från Zebramedia och fått produktkartong med streckkoden bortskuren dock. ZM har ju förvisso ett oslagbart pris redan från början.
 
Jag beställde och fick ett häfte.. I häftet sägs inget om att man måste ha köpt en 20D/350D ivf..
 
Okej, det var skönt att höra. "Springer iväg" och beställer en kopia av häftet nu då, kan väl inte skada någon.

Återigen, tack för snabbt svar och din hjälp, Jesper. Men som forumvärd måste man väl föregå med gott exempel? ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.