Annons

Ändras originalbilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henke1

Medlem
Hej igen!

Här kommer några frågor till från mig. Jag har precis köpt min Sony Alpha och precis börjat fota i RAW-formatet. Är med andra ord en nybörjare.

Jag konverterar RAW-filerna (som har filändelsen ARW på minneskortet) till DNG med hjälp av Adobes Digital Negative Converter program.

Fråga ett: Förstörs originalfilen något när man konverterar till det andra formatet (ARW till DNG)?

Fråga två: När man öppnar en DNG-fil öppnas den i Adobes raw-konverteringsprogram. Om man gör ändringar där, vilket rekommenderas av tidningen Foto, ändras originalfilen? Eller sparas ändringarna först när man klickar på "spara" i själva Photoshop? I så fall borde jag jobba med en backup-fil från första början.

Fråga tre: I tidningen Foto (nr 12 2006) står det att - när man editerar i Photoshop - man först skall konvertera bilden till TIFF, som komprimerar ickeförstörande och utan dataförlust, annars går bildkvalitet bort i onödan varje gång man sparar ändringarna. Skall man konvertera till TIFF om bilden man editerar är DNG, eller gäller bara det om bilden man skall editera, från börjen, är jpeg (som komprimerar med dataförlust)?

Många frågor. Hoppas på lärorika svar. Tack och hej!

1. Nej det förstörs inte

2. Länge sedan jag anvädne DNG, men eventuellt sparas dina inställningar du gör inbäddat i DNG filen, ananrs bör du få en "minnesfil" med samma filnamn. Så ser du att det uppkommer en till fil så är det minnesfilen... annars kanske det är en fördel att göra backupper...

Alternativt är att du tankar hem uppdateringen för Adobe camera RAW som läser din sonykameras RAW fielr direkt, så slipepr du konvertera. Öppnar du sedan din kamera RAW fil direkt i Photoshop så vet jag att Photoshop skapar en minnesfil där alla ändringar sparas. Vill du börja om från början så tar du bara bort minnesfilen eller byter namn på den så glömmer Photoshop ändringarna.

3.
Tänk inte på RAW filen som en bildfil. En RAW fil är ingen bild, det är ett "negativ" från du sedan skapar filen. När du har fixat din bild i RAW hanteraren så klickar du på "öppna" eller "open" så skickas RAW bilden till Photoshop för vidare bearbetning. Här kan du nu välja hur du vill spara den. jag sparar alltid mina bilder i TIFF format, RGB 16 bitar.

Vill jag använda bilden till något speciellt på tex internet eller skicak bildkartor då gör jag Jpeg av dom, men bara då. Skulle du stjäla min dator så komemr du bara hitta RAW filer, XMP filer (minnesfilerna) samt en jädrans massa TIFFar.

Nu har jag testat lite på en mindre viktig bildfil. Väljer man Open eller Done i RAW-konverteringsprogramet sparas ändringarna utan att ny fil skapas, men man verkar lätt kunna återställa filen igen genom att välja Autoinställningarna igen. Väljer man Save öppnar man en dialogruta vari man anger information om den nya filen man skapar.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto