ANNONS
Annons

Ändrar Nikon Picture Project på NEF filen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredsson

Aktiv medlem
Jag laddade hem och installerade Picture Project. Främst för att få med plug innen till PS.

En fråga dock. Om jag gör någon ändring av en NEF bild i Picture Project, t ex gör bilden ljusare, så ändras fildatum på min original NEF fil. Detta sker även om jag inte aktivt sparar utan bara stänger programmet. Är det verkligen så att någon bilddata i NEF filen ändras eller är det bara någon "tag" som ändras? Jag vill ju inte ändra i själva NEF filen som jag betraktat som mitt original.

Nej, bilddata ändras aldrig i en NEF - det är taggar som ändras. Att ändra på självadatat skulle vara rejält komplicerat.

Om du vill ha en plugin för NEF i PS så finns det med i den senaste update från Adobe. Finns att ladda ner på http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html för både win o mac. Mycket bättre än den som du fått från Picture Project som du måste förresten ta bort/döpa om först för att adobes egen ska gälla för NEF. Den ligger i C:\Program\Adobe\Adobe Photoshop CS\Plug-Ins\Adobe Photoshop Only\File Formats. Den heter Nikon NEF Plugin LE.8bi.

Adobes plugin som heter Camera Raw.8bi ska ligga i en annan map: C:\Program\Adobe\Adobe Photoshop CS\Plug-Ins\File Formats

Var på Foto & Framtidmässan i helgen. Pratade med en kille där som påstod följande. Om man ska dra nytta av allt vad NEF-filen har/innehåller så bör man använda Nikons program Nikon Capture (senaste versionen). Photoshops plugin fungerar bra, men tydligen fick man inte fram all data.

Någon som har hört samma eller har märkt skillnader om man öppnar filen i PS CS resp. Nikon Capture?

/Magnus

Jag tycker adobes camera raw (ACR) är värdelös, den har jag tagit bort och kör med Nikons egna PS plugin. Varför? Jo för att ACR inte tar hänsyn till kamerans inställningar. Eftersom jag i 99 fall av 100 endast gör små (eller ännu oftare inga) ändringar i exponering eller vitbalans går det snabbt och enkelt med nikons plugin. Men ACR får man sitta och godtyckligt skruva på alla parametrar tills det blir någerlunda. Kanske har jag misst något, men ACR är meningslös för mig.

mangeG skrev:
Var på Foto & Framtidmässan i helgen. Pratade med en kille där som påstod följande. Om man ska dra nytta av allt vad NEF-filen har/innehåller så bör man använda Nikons program Nikon Capture (senaste versionen). Photoshops plugin fungerar bra, men tydligen fick man inte fram all data.

Någon som har hört samma eller har märkt skillnader om man öppnar filen i PS CS resp. Nikon Capture?

/Magnus

Inte skillnad i kvalitet men skillnad i de inställningar man kan göra.

Tanka ner Nikon Capture från Nikon i UK så slipper du registrera dig.

Har märkt att Nikon Capture funkar bättre än photoshops rawplugin..på de få filer jag provat med iaf..

Fredsson skrev:
Vad menar du är fördelen med att tanka ner från uk? Man får väl ingen fullversion ;-(

Nej det får man inte men man slipper registrera sig (vilket jag iofs redan gjort på se-sajten) och lämna ifrån sig personliga uppgifter och emailadress (vill inte öka spamskörden).

Ja, jag har också redan registrerat mig så det spelar inte så stor roll. Jag har tankat hem Nikon Capture och tror jag ska prova 30 dagar. Jag använder Capture One annars och gillar den.

Thomas

Fredsson skrev:
Ja, jag har också redan registrerat mig så det spelar inte så stor roll. Jag har tankat hem Nikon Capture och tror jag ska prova 30 dagar. Jag använder Capture One annars och gillar den.

Thomas

Om man får "spamma" tråden lite till, vad är det som gör Capture One speciellt? Alla pratar omdet... Vad kan det göra/inte göra som Nikon Capture och Photoshop kan?

Första intrycket av Nikon Capture var kanon, men det finns en rad arbetsförhindrande småfel som tex att det verkar saknas en undo-funktion(!!!), att dom tappar bort var på hårddisken man håller till och när man skickar filen till PS skickar dom inte med varken filnamn eller placering i filsystemet. Klart störande om man ska editera mer än en bild. Fast bildmässigt är Nikon Capture super!

Capture One finns ju i flera versioner. Själv använder jag LE versionen. Största anledningen till att jag valde den och inte Nikon Capture var priset. Denna version kosta ca hälften av Nikon Capture. Det som Capture One LE inte har är möjligheten att styra kameran via datorn samt att ladda upp inställningar till kameran. Inget av detta har jag saknat ännu.

Sedan har jag helt enkelt genom användande kommit fram till att Captuer One fungerar perfekt för mig. Det är bara en gissning (baserad på läsning av tester och reviews på Internet) men jag tror inte att Nikon Capture skulle ge mig så mycket mer.

Thomas

iSolen.se skrev:
... Första intrycket av Nikon Capture var kanon, men det finns en rad arbetsförhindrande småfel som tex att det verkar saknas en undo-funktion ...

Captures verktyg är "aktiva" hela tiden och du kan närsomhelst ångra/ändra ett verktyg oavsett när i tidsordning du använt det. Använd "bocken" i verktygsfältet bara ...

Bilagor

• capture.jpg
    capture.jpg
    19.7 KB · Visningar: 53
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar