Annons

Ändra storlek i pixlar eller komprimera

Produkter
(logga in för att koppla)

Kågedal

Aktiv medlem
Jag har börjat fundera över vad som är bäst att göra när man ska ladda upp en bild på fotosidan.
För att komma under 250kb behöver man minska storleken på filen. Jag har hittills minskat bildens storlek till ungefär 600 pixlars bredd (180 ppi) sedan har jag komprimerat . Det brukar bli ungefär 2 steg från bästa val. Hur gör ni? Om man dubblar storleken för att man ska kunna använda "förstora",hur mycket kan man komprimera med fortsatt bra resultat när man ska se bilden på skärmen.
 
Jag brukar aldrig gå under nivå 9/12 på en jpg. Då ändrar jag hellre bildens storlek innan jag sparar. Hellre en liten bild än en där man ser jpg-komprimeringen.

För att spara filstorlek kan du testa att spara utan inbäddad färgprofil.


edit: passar även på att påpeka att ppi:n inte spelar någon som helst roll för webbpublicering.

/petter
 
Senast ändrad:
Tack för svar
Min Canon levererar filerna i 180 ppi. Jag tänker som Du att helst inte passera under 10. Skönt att få det bekräfta.
 
Att kameran levererar bilder i 180 ppi spelar i det här fallet ingen som helst roll. Det betyder bara hur tätt pixlarna sprids vid en utskrift, och är dessutom något man lätt kan ändra.
Vid publicering på web är det bara antalet pixlar som är intressant. Tätheten bestäms av betraktarens skärm.
 
Jag har sällan några problem att komma under 300 Kb som är gränsen vad jag vet, även med 1024 x 1024 px. Jag komprimerar med ImageReady och kör jpg, kvalitet ca 60. Ibland ner till 50. Det ser bra ut, tycker jag, och jag är rätt kräsen. Kolla i mina album för exempel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.