ANNONS
Annons

Ändra brushstorlek med kortkommando i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

clavicl

Aktiv medlem
I Photoshop CS kan man hoppa mellan brushstylar med punkt och komma, men det fungerar inte alltid (har inte kommit på när, men jag tror det har att göra med om jag manuellt ändrat brushstorleken så ingen fördefinierad är markerad). Dessutom har man ingen riktig koll på vilken brush man håller på med eftersom man kan hamna på brushar med annan kanthårdhet som ser likadana ut som de med mjuka kanter...

Så därför undrar jag om det inte finns något sätt att skapa en action/annat kortkommando för att höja och sänka brushdiametern? Det ändrar man ju (iaf jag?) konstant.

Den stora jäkla rutan som kommer upp och täcker det man jobbar med gör att det är svårt att se hur stor pensel man behöver plus att dendär lilla pilen som man ändrar storlek med får en att "tappa koncentrationen". Fy fan.

Jag har dock kommit på en variant som funkar. Har skapat massa egna brushar i storlekarna 1,2,3,4,5 osv hela vägen upp till 2500 (tar större steg på slutet förståss). Sen har jag en action som jag har på ctrl+f9 som väljer minsta av mina brushar. Sen kan jag vandra med komma och punkt med precis den noggrannhet som jag vill.

det är därför jag håller den rutan liten (förminskar den genom att dra i hörnet) och alltid klickar så långt till höger i bilden jag kan. då hamnar den ovanför paletterna och jag ser tydligt hur stor penseln är på bilden.

nu sitter jag med en ritbräda, så för mig är inte storleken så viktig (hehe), eftersom jag kan ändra det med hur hårt jag trycker ner pennan.
men om man tycker det är noga så kan man bara markera penselstorleken och trycka ner shift och pil ner eller upp samtidigt som man håller penseln ovanpå bilden.
lite pilligt för mig dock.

...fast nu kom jag på att om man trycker "<" på tangentbordet så får det samma effekt som Davids action. Om jag nu fattade honom rätt.

/G

jo.. fast det känns ju rätt meckigt det med.
tex. om man nu ska gå från minsta till största.
tryck, tryck, tryck..osv.

*börjar känna mig bortskämd, med min ritbräda, som knappt behöver tänka på penselstorlekar alls*

Under Edit->keyboard shortcuts kan du hittat att [ & ] ökar respektive sänker penselstorleken, du kan ändra det till något annat om det inte passar.

Bilagor

• size.gif
    size.gif
    4.7 KB · Visningar: 214
Jo, jag kör ritbräda med men känner ändå ofta att jag vill kunna ändra storleken snabbt. Konsulterade min "Photoshop CS Bible" och enligt den (s 997) så kan man ändra storleken på borsten med "[" och "]". Det kan man säkerligen också - om man har ett amerikanskt tangentbord...

Ofta kan man hitta motsvarande tangent på det svenska tangentbordet genom att gissa lite men i det här fallet har jag gått bet.

Samma problem har man när man jobbar med "channels" man kan lätt välja R, G och B med Ctrl+1, Ctrl+2 och Ctrl+3 men om man vill välja alla kanalerna igen (Photoshop föreslår Ctrl+~) så går inte det heller. Det är de där dumma tecknen som ligger under AltGr-knappen som ställer till det på det svenska tangentbordet.

Någon som överlistat imperialistprogrammerarna?

/G

ohls skrev:
Under Edit->keyboard shortcuts kan du hittat att [ & ] ökar respektive sänker penselstorleken, du kan ändra det till något annat om det inte passar.

Jodå... det passar nog men funkar, som sagt, inte med de tangenterna. Tusan att jag inte kom på att ändra shortcut själv! Ja, ja... så är det väl att vara dum konstnär. Skall testa med en gång.

/G

HA! Det funkade! Lade dit ";" och ":" istället. Tobias! Du har förändrat mitt liv!

Kan Du knäcka det där med "~" också? Dessvärre hittar jag inte någon möjlighet att ändra den under "Keyboard Shortcuts".

/G

JAg kör oxå ritbräda, men man ser inte hur stor den tryckkänsliga diametern är. Det är bara "maxvärdet" som visas hela tiden. Tycker storleken på cirkeln borde ändras efter hur stor brushen faktiskt är.

Har inte testat det där med < och > än, men jag tror det är precis det jag menade från början. Så det är det jag kör med (fast jag har komma och punkt) och det är superbra eftersom man ser diametern (det tycker jag är skitviktigt?)

måste även testa [ och ] såfort jag hamnar vid en photoshop-dator... Tänk om den arbetar oberoende mot diametern istället för att byta brush från brushpaletten...

clavicl skrev:
JAg kör oxå ritbräda, men man ser inte hur stor den tryckkänsliga diametern är. Det är bara "maxvärdet" som visas hela tiden. Tycker storleken på cirkeln borde ändras efter hur stor brushen faktiskt är.

och jag tycker det är perfekt som det är..
oftast brukar jag välja en pensel som är mycket, mycket större än den jag egentligen ska ha, just för att den där cirkeln (som trots allt är bra att ha) är i vägen när jag håller på. jag vill se vad jag gör utan en cirkel precis runt kanterna.
ser jag bara till att vara lätt på hand så funkar det ypperligt med en för stor pensel.
*skitnöjd*
man ser på resultatet hur hårt man ska trycka. en vanesak.
ibland vill jag se mitten av min pensel (händer sällan) och då trycker jag till capslock en kort sekund.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar