Annons

Ändra bakgrunden kring ett objekt

Produkter
(logga in för att koppla)

Hammy

Medlem
Undrar om någon vet någon bra sida som visar hur man ändrar bakgrunden runt ett objekt.
T.ex om jag har ett foto på en hund och vill göra bakgrunden vit.
Använder laslo i ps men det blir såklart alldeles för skarpa kanter och tycker det är jätte svårt att fixa till runt hår/päls.

Vore så tacksam för tips!

Jag gör det genom att grovt markera med trollspö eller magnet o så skapar jag en mask.
Håret plockar jag sedan fram manuellt.
JA det tar tid om det skall bli snyggt.

1 markerar grovt med trollspö eller vad som funkar bäst.
2 väljer ofta ett lager brightness contrast
Då får du ett nytt lager med en lagermask.
3 inverterar lagermasken ctrl i
4 håller nere shift+alt och klickar på lagermasken. Då blir lagermasken färgad i en färg som du kan välja själv.
5 nu ser jag till att lagermasken är markerad o väljer en pensel.
Färgerna du skall använda i masken är svart o vitt. De får du genom att klicka på den lilla färgsymbolen bredvid symbolen som skiftar mellan svart o vitt
Nu är det bara att måla fram hårstråna o täcka mellanrummen.
Lite kortkommandon:
Z zoom
B pensel, med hmv skiftar du mellan penselstorlekar
H hand
X svart/vit
När du är klar shift+alt o klicka i masken

Ja det tar tid o desto mer tid o desto mindre penslar desto bättre resultat.
Vissa delar kan man testa markera med trollspö o sedan måla i och till slut välja deselect.

Hoppas det är ngn hjälp

1 markerar grovt med trollspö eller vad som funkar bäst.
2 väljer ofta ett lager brightness contrast
Då får du ett nytt lager med en lagermask.
3 inverterar lagermasken ctrl i
4 håller nere shift+alt och klickar på lagermasken. Då blir lagermasken färgad i en färg som du kan välja själv.
5 nu ser jag till att lagermasken är markerad o väljer en pensel.
Färgerna du skall använda i masken är svart o vitt. De får du genom att klicka på den lilla färgsymbolen bredvid symbolen som skiftar mellan svart o vitt
Nu är det bara att måla fram hårstråna o täcka mellanrummen.
Lite kortkommandon:
Z zoom
B pensel, med hmv skiftar du mellan penselstorlekar
H hand
X svart/vit
När du är klar shift+alt o klicka i masken

Ja det tar tid o desto mer tid o desto mindre penslar desto bättre resultat.
Vissa delar kan man testa markera med trollspö o sedan måla i och till slut välja deselect.

Hoppas det är ngn hjälp

Det borde ta en hel del tid att få det bra med denna metod. Jag har gjort en liten film på http://www.profiler.nu/digital-bild-40/filmer-i-digital-bild/ där jag beskriver hur du använder Photoshops verktyg Förfina mask för att göra det snabbare.

Jag kan varmt rekommendera Topaz Labz plugins som passar PS och PS elements(den har jag) med massor av verktyg för olika saker. Bla just friläggning :)
Kommer ett bra rabatterat erbjudande nästan var månad på någon av deras program. Testerna är fullt fungerande så testa vet ja!

http://www.topazlabs.com/

Edit: se där fler än jag som gillar Topaz :) Re-mask

Senast ändrad:
Eller

Eller skicka till Indien över nätet för ca 25 kr, skick innan du lägger dig och på morgonen är det färdigt.
Blir bättre än ifall du inte är riktigt bra själv, men vill man träna och lära sig själv är det bättra att läsa tutorials/träna.

Trollspö

Mitt trollspö fungerar dåligt när jag skall frilägga. PS6 stannar, kan ta flera minuter för att frilägga. Har en Mac.
Någon som vet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar