Annons

Äldre tokina-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

rezz

Aktiv medlem
Jag letade i en låda på vinden och hittade ett äldre 135mm Tokina-objektiv. Vet att det har använts till analog sytemkamera, men min fråga är om jag kan använda det till min nyinköpta Canon EOS 1000D?

Det känns fint och gediget, så det vore kul om det gick.

Det är trots allt analog till digital :p

Beror väl på om det finns adapter för EOS ef, om det är ett Tamron adaptall-2 finns det billiga adaptrar på eBay för knappt en hundring + frakt. Men då har man ingen som helst autofokus hjälp och att fokusera manuellt med bara mattskiva utan snittbild/mikroprismor är inget man snyter ur näsan om det inte finns saker med mycket god kontrast att fokusera mot. På normal och vidvinkel är det närmast omöjligt.

Det finns även adaptrar med chip som lurar EOS kameran att där sitter ett objektiv med autofokus avstängt så att det piper och blinkar när man får fokus med manuellt rattande, tillförlitligheten är debatterad.

På stativ med Live View, och 5x eller 10x förstoring är manuell fokusering inga som helst problem, det är vad Canon rekommenderar för Live View.

Tamrons Adapt-all passar inte.

Hur gammalt är det? Är det öht avsett för Canon? Vad är det för objektiv?

Nej det är inte avsett för Canon.. det är för en gammal minolta-kamera. Men som sagt objektiver ser och känns bra. Det vore bra om det gick att använda trots att AF och IS försvinner.

Nej det är ... för en gammal minolta-kamera. ...
Det tolkar jag som en Minolta före 1985.

Jag har ett svagt minne av att det ska finnas en adapter till Canon EF för Minolta MD objektiv. PM till Christian Hylse här på fs.se och fråga om han nå't i sina lådor.

ANNONS