Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äldre objektiv till Nikon d100

Produkter
(logga in för att koppla)

filyr

Ny medlem
Hej!

Ny på forumet. Antar att det finns många kunniga personer här som kan svara på min enkla fråga:

Antagligen köper jag en Nikon d100 på fredag. Begagnat. Har lyckats få mde 2 st objektiv, det ena ett äldre zoom objektiv och det andra ett lite nyare normalobjektiv(?).

Personen jag köper sakerna av sa att fokusen på zoomobjektivet behövs ställas in manuellt. Det andra objektivet skulle tydligen autofokus fungera med.

Så nu till frågan: Duger dessa objektiv för att få bra och skarpa bilder eller behöver jag investera i något nyare?

Tack!
 
Kolla så att kamerans ”pinne” som ska driva AF- objektiv utan egen motor är hel.
På min D100:a har den gått av för länge sen.
Objektiv med egen motor funkar ju AF utan att pinnen är hel.
Hoppas du får kameran billigt för det är inget att satsa stora pengar på.
Om sen objektiven är något att satsa på är svårt att säga när du inte talar om vad det är för objektiv.
Är normalen ett Nikkor 50 mm 1:1,8D så är det ett fint objektiv som är ganska billigt. Har ett 50 m 1,2 som inte är något bättre men dyrare.
Mvh/-Anders
 
Tack för svaret. Vad tycker du är ett rimligt pris när den är inköpt tidigt 2004. Pris på bara hus altså. Är d100 inget att satsa på altså?

Tack på förhand
 
Jo den kan vara något att köpa, men inte min i alla fall. Men nu har min varit i ryggsäcken ute nästan varje dag hela året, och på skoter o s v. Så visst, en som är mer välskött kanske håller ett tag.
Jag skulle nog inte ge mer än 2000-4000 för en fin en.
Och en som dessutom inte har så många exponeringar i historien.
Snällt privatanvänd alltså.
Mvh/-Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.