Annons

Äldre objektiv på digital Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

RHJ

Medlem
Får inte till det med min 7000 och mitt gamla goa 35 1.4 AI . Har matat in icke cpu data men får bara sporadisk avläsning av bländare. Frågan skall objektivet stå på max (16) eller på 1.4 när man sätter på objektivet?
Ibland registrerar huset korrekt e.x bl8 , jag bländar upp till säg 16, huset är med och man känner ett motstånd i bländarringen men när jag sen bländar ner igen, ingen reaktion, står kvar på 16. Ibland när man vill förhandsgranska skärpedjup så bländar den inte ner.
Hoppas ni förstår, blev lite långt.

Får inte till det med min 7000 och mitt gamla goa 35 1.4 AI . Har matat in icke cpu data men får bara sporadisk avläsning av bländare. Frågan skall objektivet stå på max (16) eller på 1.4 när man sätter på objektivet?
Ibland registrerar huset korrekt e.x bl8 , jag bländar upp till säg 16, huset är med och man känner ett motstånd i bländarringen men när jag sen bländar ner igen, ingen reaktion, står kvar på 16. Ibland när man vill förhandsgranska skärpedjup så bländar den inte ner.
Hoppas ni förstår, blev lite långt.

Lås objektivet på lägsta bländartal , dvs största bländare.
Du har en låsmojäng på objektivet!
Sedan så har du en inställning i menyerna i kameran ang icke af-objektiv. Självinstruerande!

Lycka till!

35/1,4 Ai har ingen låsmojäng.

Problemet beror förmodligen på att ringen kring bajonettfattningen kärvar (inte ovanligt när man sällan använder objektiv med fysisk bländarring). Rucka på den några gånger fram och tillbaks, och försök eventuellt göra rent. Jag hade samma problem på min D3.

AI-objektiv har väl ingen låsmoj på bländarringen? Inte mina, åtminstone.

Jag har inte någon D7000 men jag utgår från att det fungerar ungefär likadant på alla Nikonkameror. Objektiv utan CPU (bl.a. AI-objektiv) kan bara användas i A- eller M-läget.
I andra exponeringslägen klarar inte kameran att exponera rätt med icke-CPU-objektiv.

Med AI-objektiv (och senare) spelar det ingen roll vilken bländare som är inställd när man monterar objektivet.

Kan vara så, känns som man får dra den fram o tillbaka, går trögt, skall den fjädra tillbaka?

Kan vara så, känns som man får dra den fram o tillbaka, går trögt, skall den fjädra tillbaka?

Kolla först att objektivet fungerar som det ska.
Med objektivet i handen känn på bländarringen. Det ska vara tydliga klickstopp för varje bländarsteg.
På äldre objektiv kan det ibland vara väldigt distinkta klick medan det på andra är väldigt lätt och man känner knappt att det klickat till. Beror helt på skicket på objektivet. Själva bländarringen ska inte fjädra.

Medan du vrider på bländarringen kan du samtidigt observera att bländarlamellerna öppnas och stängs.
Sista provet är att blända ner till bl 16 på ringen. Då ska bländarlamellerna stängas.

Känn sedan på den lilla armen som sticker ut vid bajonetten. Fjädrar den? I ena läget, när du håller mot fjädern så ska bländaren vara helt öppen. När du släpper den så ska den omedelbart stänga ner bländaren.
Om detta inte fungerar så kan det vara så att det finns lite olja på bländaren. Det gör att nerbländningen går för sakta. Då måste man reparera objektivet. Det kan också vara andra fel förstås.

Om allt detta gått bra monterar du objektivet på kameran.
Eftersom det är ett gammalt objektiv fungerar det inte att manövrera bländaren från kameran.
Still in kameran på manuellt inställning.
Mät exponeringen på full öppning, bl 1.4. Ställ in rätt tid för det ljuset och ta ett foto.
Blända sedan ner till bl 16 och justera tiden på motsvarande sätt. Ta ett nytt foto.

Hur ser exponeringen ut? Den ska vara lika för bägge fotona.
På full öppning kan man se vinjettering på fotot men det spelar inte så stor roll. Lite skillnad kan det vara. Om nerbländningen inte fungerar kommer du att få en gravt överexponerad bild när du ställt in bländare 16.

Hoppas det hjälper!

Den ska fjädra tillbaka mot utgångsläget hela tiden, så att den ligger an mot klacken på bländarringen. Det är så kameran vet vad du ställt in för bländare när du använder bländarringen.

Afe hade svaret åt dig - det bör funka klanderfritt!

/ Bo

Problemet beror förmodligen på att ringen kring bajonettfattningen kärvar (inte ovanligt när man sällan använder objektiv med fysisk bländarring). Rucka på den några gånger fram och tillbaks, och försök eventuellt göra rent. Jag hade samma problem på min D3.[/QUOTE]

Afe hade svaret åt dig - det bör funka klanderfritt!

/ Bo

Problemet beror förmodligen på att ringen kring bajonettfattningen kärvar (inte ovanligt när man sällan använder objektiv med fysisk bländarring). Rucka på den några gånger fram och tillbaks, och försök eventuellt göra rent. Jag hade samma problem på min D3.
[/QUOTE]

Det här kan jag inte riktigt hålla med om. Det är sant att bländarringen går olika trögt på olika objektiv men jag tror inte det har så mycket att göra med om man använt objektivet eller ej. Alltså att man vridit på bländarringen.
Den kan gå trögt om det kommit in damm, sand eller andra partiklar. Ett fel som brukar vara rätt lätt att åtgärda.
Normalt sett på Nikkor kan man komma åt bländarringen efter att bajonettfattningen skruvats av. Kan variera men på de flesta objektiv fungerar det så.

Det här kan jag inte riktigt hålla med om. Det är sant att bländarringen går olika trögt på olika objektiv men jag tror inte det har så mycket att göra med om man använt objektivet eller ej. Alltså att man vridit på bländarringen.
Den kan gå trögt om det kommit in damm, sand eller andra partiklar. Ett fel som brukar vara rätt lätt att åtgärda.
Normalt sett på Nikkor kan man komma åt bländarringen efter att bajonettfattningen skruvats av. Kan variera men på de flesta objektiv fungerar det så.

Det handlar inte om bländarringen, utan om AI-kopplingen/avkännaren på kamerahuset.

Det handlar inte om bländarringen, utan om AI-kopplingen/avkännaren på kamerahuset.

OK, då missförstod jag.
Svårt med läsförståelsen ibland...

Just det problemet har inte hänt mig. Än kanske jag ska tillägga.
Dock har jag haft flera objektiv av äldre slag där det av anledningar inte gått att blända ner ordentligt.

Japp den ska fjädra tillbaka, om du snabbt byter bländare med objektivet monterat på huset så ser du om klacken på huset följer med bländarens rörelse. Har haft exakt samma problem på 2 Nikon hus.
Svärfar som är född med en skruvmejsel i handen löste det åt mej :)

Tack alla för er hjälp, det värmer en amatör! Lossade lite på bajonettringen, då löper bländar kännaren fint, tyder väl på smuts eller så runt bajonettfästet. Frågan är vad man törs göra rent med, nåt tips, Finns ju elektronik spray men känns ju sådär i närheten av sensorn så att säga

Tack alla för er hjälp, det värmer en amatör! Lossade lite på bajonettringen, då löper bländar kännaren fint, tyder väl på smuts eller så runt bajonettfästet. Frågan är vad man törs göra rent med, nåt tips, Finns ju elektronik spray men känns ju sådär i närheten av sensorn så att säga

Min började fungera efter att jag bara ruckat på den fram och tillbaks en massa gånger, men du kan ju annars också blåsa rent med tryckluft (men se då till att inte blåsa mot sensorn)

Min började fungera efter att jag bara ruckat på den fram och tillbaks en massa gånger, men du kan ju annars också blåsa rent med tryckluft (men se då till att inte blåsa mot sensorn)
Slår mig att vid en fotografering slogs ett glas campari över huset, kan vara relaterat:(.
Det konstiga är om jag lättar på skruvarna runt bajonetten så löper den helt fritt utan problem. Under bajonetten sitter en metall ring och på 3 punkter verkar det finnas ett slags smörjmedel, ska titta närmare om det blir friktion mellan detta och bländaravkännaren. Det finns också ett ganska stort lateralt spel på bländaravkännaren så när man ruckar på den så tar din i mot huset, och när man lyfter bajonetten så lyfter sig kännaren ur sitt läge från huset, hmm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar