Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äldre Nikon tillbehör till D80

Produkter
(logga in för att koppla)

kololo

Aktiv medlem
Kommer troligen att köpa en D80, och undrar om mina gamla objektiv (köpta till en till en FE-2) kan komma till användning även på en D80?

De heter Sigma 80-200 F och Sigma 28-105 UC.

Har förresten även en gammal "Nikon" blixt som heter Metz 36 CT 2 (med något som kallas TTL) , nån chans att den passar till en D 80 ?

Inte direkt avgörande för köpet, men trist att ha gamla gluggar som numera bara ligger...

Jag är i samma situation som du. Funderar på att köpa en D80. Om jag förstått saken rätt fungerar endast autofokusobjektiv fullt ut på D80.

Vill du använda manuellt fokuserade objektiv så är
t ex D200 ett bättre val eftersom du då kan använda kamerans ljusmätare.

Ni har rätt, i princip.

Man ska dock inte glömma bort att det är rätt enkelt att fotografera med gamla objektiv på en D80.

För fokusering har man hjälp av fokusindikatorn i sökaren, som lyser då rätt fokus är inställt.

Exponering går också smidigt med hjälp av histogrammet. Man lär sig snabbt att uppskatta rätt exponering på ett par steg när, och finjusterar med gaffling och histogrammet.

Låt inte detta hindra er från att använda er gamla optik.

Per.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto