Annons

Äldre Nikon med nyare blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

marcusgranbom

Aktiv medlem
Undrar hur bra det fungerar att använda Nikons nyare blixtar (SB-24 och nyare) tillsammans med en äldre manuell kamera som Nikon FE2? Får jag tillgång till TTL-mätning?
I värsta fall kanske det är en blixt tidsenlig med kameran som gäller, exempelvis SB-15 eller SB-16.

tack på förhand

Jag är osäker på hur ny blixt du behöver men jag hittade det här på KenRockwell: "The FE-2 adds 1/4000 top speed, TTL flash and 1/250 sync. It was discontinued in 1987."
Om det stämmer så får du TTL med en SB24. Med en SB22 också.

Jag frågade i en fotobutik om jag kunde använda en sb26 till min FA. Det skulle enligt expediten inte funka eftersom Nikon hade hittat på något nytt TTL-system. Så det fick bli SB16. Vet inget om sanningshalten i påståendet.

MattiasL skrev:
Jag frågade i en fotobutik om jag kunde använda en sb26 till min FA. Det skulle enligt expediten inte funka eftersom Nikon hade hittat på något nytt TTL-system. Så det fick bli SB16. Vet inget om sanningshalten i påståendet.

Sanningshalten var låg, körde med en FA och SB-25 och TTL med framgång. Däremot kan kombinationen inte arbeta med automatisk fill-flash som de nyare husen kan, även om FA har en matrixmätning använder den enbart centrumvägd TTL för blixten.

Blixt till Nikon FM?

Ställer nästan samma fråga om Nikon FM. Är det någon som vet vilka blixtar (både Nikons egna och andra märken) som är kompatibla och användbara. Helautomatiska blixtar borde inte funka, då FM inte har TTL.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar