Annons

Äger du en digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Äger du en digitalkamera?

  • Ja

    Röster: 1,626 74.5%
  • Nej

    Röster: 557 25.5%

  • Totala väljare
    2,183
canon 10D

jag kör numera nästan 90% digitalt och jag vågar där med påstå att en 6,3 pixel kamera klara av fö att vara med i tidnings tryck utan att det brister allt för mycket

canon kan :)
 
Jag svarade nej, men har nöjet att kunna låna någon av skolans EOS 1D kameror så mycket jag vill! Då kan jag känna mig för hur en riktigt bra digitalkamera fungerar och kommer kanske så smånigom till ett beslut om jag skall köpa en själv.

Tycker att små digitala pocketkameror är helt lysande för familje/semesterbilder, men om jag ska köpa en någon dag ska det vara en riktigt bra en...
 
Nej jag har ingen digitalkamera förutom scannern då. Det går ju att plåta med den med. På jobbet finns digitalkameror och dessa har jag provat. Kameran är bara ett verktyg och jag har inte behov av någon digitalkamera.

Jag klarar av att vänta 2- 10 timmar på filmen och är inte heller blind så därför finns inte autofocus heller.

Men det kommer säkert tillfällen då det inte går att använda de kameror jag har och då måste man ha nåt annat.
 
Efter att ha fotograferat analogt i över 40 år har jag just skaffat mig min först lilla znapshotdigitalare, en Power G5. Mest för att ersätta min gamla analoga IXUS som jag alltid har burit på mig i ur och skur och på resor hit och dit. Jag tycker att bildkvaliten på G5:an är mycket bra och extra bra om man jobbar med RAW-filer.
Det lutar redan åt att jag också kommer att skaffa mig en Canon 10D (eftersom att jag redan nu har en bunt bra EOS-gluggar) eller vad den nu kommer att heta den dag jag gör slag i saken, nya modeller rasslar ju in rätt fort nu.
 
Jojomensann, jag och min sambo har två stycken tillsammans, CP5700 och D100, som vi turas om med. Tyvärr så blir det analoga lite lidande för man blir ju så snål på framkallningen.
 
Det fariga med min kamera är att allt är automatiskt. Hur roligt är det?, när man inte kan ställa in fokus osv själv.
 
Jag använder en D100 i jobbet och ska snart köpa en egen. Det är verkligen en kamera att förälska sig i.
 
Jupp, en Canon Digital IXUS V. Börjar få lite må¨nga år på nacken nu och har bara 2.1 Mpixel så jag skulle vilja ha en ny. För att jag skall orka ta med kameran måste den vara liten och smidig. Min IXUS följer med mig nästan överallt antingen i barnens skötväska eller i jackfickan.
 
Köpte min förste digitalkamera - en Leica - för ca. 4 år sedan. Den var direkt värdelös!!
I dag kör jag med Nikon D100 och en Canon Ixus 400. Mycket belåten med båda!
 
Ja, eller...nja. Efter ett litet slarv med en O-ring till UV-huset blev min Sony DSC-P5 ganska obrukbar på 15 meters djup utanför Tranholmen. Den har inte blivit ersatt ännu, men blickarna går åt D100 som komplement till den mer analoga F5-an. Synd bara att UV-husen är så dyra till systemkameror :-(. Hmmm. Kanske en ny Sony ändå för att använda det hus jag redan har...
 
Ja, är lycklig ägare av en Canon Power Shot G3 med 14x zoom. Jag har redan haft mycket glädje och nytta av den. Instämmer att man kan "slösa" med bilder utan att det kostar. Två nackdelar:
1 mina bilder med autofokus blir ofta suddiga. Vet ej varför.
2 då jag "printar" ut bilderna blir det ibland konstiga färger. Dessutom är det så dyrt i längden och kvaliten blir inte så bra.
 
juba skrev:
Ja, är lycklig ägare av en Canon Power Shot G3 med 14x zoom.

Förlåt? G3 med 14x zoom?

Nej, 4x zoom har den, inget annat, såvida du inte har något form av extra telekonverter pågängat.
(att den sen har en 3.6x digitalt och att det 'tillsammas' skulle bli "14x" är bara trams..)


Verkar vara ganska vanlig trend i svenssonreklam har jag sett. "Senaste HP-digitalkameran, med hela 21x zoom!"

Jo, säkert.
(då har min äldre Olympus 2100a "otroooliga" 27x zoom..)
 
Kommer från videokameradelen.
Sony lågnivå DV kamera. 550x zoom.
Varav typ 20 optisk och resten digitalt.
Upp till 100x är användbart då CCD elementet är större än den uttecknade bilden, vilket ger lite antiskak och sånt.
 
Party

Digital kameror passar för party bilder och sånt..Om man ska ta natur bilder så är dt nog bäst med vanlig kamera..
 
Re: Party

Kerttu skrev:
Digital kameror passar för party bilder och sånt..Om man ska ta natur bilder så är dt nog bäst med vanlig kamera..

Antingen 'trollar' du medvetet eller så var det nog en av de mer dumma saker jag hört på ett tag, faktiskt.

Vad exakt skulle det vara som gör att digitala kameror bara lämpar sig för "party bilder och sånt"?

Jisses, mycket ska man höra.
 
ANNONS