Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äger du en digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Äger du en digitalkamera?

  • Ja

    Röster: 1,626 74.5%
  • Nej

    Röster: 557 25.5%

  • Totala väljare
    2,183
Jag har numera 2 digitalkameror. Den första jag köpte var en Nikon Coolpix 995 som jag har haft otroligt kul med, och som är en kamera jag varmt kan rekommendera speciellt om man gillar att fota macrobilder. Min nya är en Canon Eos 1Ds som jag köpte för drygt en månad sedan. Jag är mycket nöjd med den oxå. Orsaken till att jag köpte den var att man tyvärr är mycket begränsad med en liten coolpix. Jag saknade 400mm objektivet och många andra som jag nu har. Det känns som om jag fotar med min gamla Canon F1:a nästan.(Den låter som den oxå) Självklart köpte jag den oxå för den höga upplösningens skull. Bilderna har otroligt bra kvalite. Det enda negativa är priset som är skamligt högt. Jag köpte den på B&H photo i New York och fick betala 7100 dollar så det blir lite billigare än här i Sverige.
Jag trodde aldrig att jag skulle bli ägare till den kameran men tack vare min underbara man Lars blev det möjligt eftersom han sålde sin älskade HD för att jag skulle få mig en ny kamerautrustning :eek:)
Ciao Annika
 
Per Flodberg skrev:
Nej, jag har ingen digitalkamera. Vad skall jag med det till, jag har ju redan en vanlig kamera.

Jag tror, och hoppas för din egen skull, att du var ironisk, men det du säger är intressant. Vad är en "vanlig" kamera? Försäljningssiffrorna för digitalkameror har ju dessutom gått om de "analoga" för länge sen.
 
Har just sålt min första (Olympus 720 UZ) och väntar leverans denna vecka på min nya (Fujifilm S7000).
 
Nej, jag har ingen digitalkamera. Och jag kommer troligen aldrig att köpa någon. Är istället nöjd med mina analoga kameror.

För mig skulle mycket av poängen försvinna med en digitalkamera. Som det är nu föredrar jag min gamla bladare framför min nyare F90X. Inte för att kvalitén är bättre utan för att bladaren är omständig. Det tar tid att arbeta med den och jag hinner fundera. Mycket planerande ligger bakom i stort sett varje bild (även om de inte alltid blir så bra). Av samma orsak föredrar jag bladaren framför digitalkameror.

Den främsta orsaken till varför jag inte vill ha en digitalkamera är dock mörkrumsarbetet. Det är främst mörkrumsarbetet som jag finner intressant. Vägen till ett färdigt fotografi är för mig alltså viktigare än själva resultatet (som ofta ändå bara läggs i en låda någonstans). Tystnaden, mörkret och koncentrationen. De många nattliga timmar som ligger bakom en bild skulle jag inte vilja förlora. Och då finns det ingen som helst anledning att köpa en digitalkamera.

/ Fredrik
 
Jag har en Canon IXUS V3 för tillfället, skall köpa en Canon 300D nästa sommar eller en 10D.. få se nu
 
Min D100 har helt ersatt småbildsfilmen. Kommer knappast gå tillbaka, möjligen om jag av ren nostalgi vill köra Tri-X och kopiera manuellt...
 
Nej, jag äger ingen digitalkamera.

Har den senaste tiden verkligen försökt få mig själv att gilla det digitala pga av ett antal fördelar gentemot det analoga. Men allt för ofta får jag bara bekräftat att det för mig inte är läge ännu.

Först och främst är jag inte imponerad över den bildkvaliteten som digitalkameror visar upp. Förvisso har jag sett undantag, där det verkligen har blivit bra. Just nu när jag skriver detta har jag faktiskt Jesper Ekvalls bild på en ringsvanslemur i huvudet. Credit till dig Jesper.. ;=). Men allt för ofta har jag bara fått bekräftat att digitala bilder tenderar att vara platta/stela/kantiga. Om detta beror på själva digitalkameran eller fotografens oförmåga att hantera densamma låter jag vara osagt.

Jag ställer mig också frågan..varför överge ett analogt hus som har "allt" (EOS-1V) för något digitalt hus som är sämre på det mesta?

Ok, jag kan förstå de som tar väldigt mycket bilder. Det kan ju faktiskt bli ohållbart ur ekonomisk synpunkt om man fotograferar mycket med film. Men för mig som inte tar mer än 50-60 rullar om året, ser jag inga skäl till att köra digitalt. Även om jag gärna vill ha tillgång till bilderna direkt, så finns det ändå tid att vänta 1,5 dag på framkallning. Längre tid än så tar det faktiskt inte.

Så, digitalkamerainköp får vänta något/några år till tror jag.
 
Äger iofs en webbkamera som kan fungera som digitalkamera med en enastående upplösning på 0,3Mpix, men jag tycker inte riktigt att det räknas, så jag röstade nej.
Har dock funderat på att skaffa en, fördelen med att kunna ta massor av bilder till otroligt låg kostnad är ju uppenbar.
 
Jag svarade ja eftersom jag har två digitala videokameror.

Frågan specificerade ju inte video eller stillbild. :) Och iofs kan man ta stillbilder också, men de blir allt annat än bra.
 
Ja men jag anvænder den mest till bilder jag inte vill lægga ner så mycket tid på, semesterbilder o.d.
Det ær snabbt och billigt. Annars kommer jag nog hålla fast vid den analoga...
 
Hej
Även jag har en liten digitalkamera som komplement till min gamla Canon A1. Det är en Ricoh Caplio RR30 med 3,2 Mpix och 35-105 mm(eq) zoom. Jag fortsätter nog med film eftersom jag mest tar dia.
Sten
 
Jag har en DiMage 7i, men har insett att det egentligen är en DSLR jag vill ha. Hoppas på att kunna investera i en 10D ganska snart. Filmen har jag övergett för gott.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.