Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Silhuett bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Davidgbg

Aktiv medlem
Hej

Försökte fota en silhuett bild genom att ta och sätta upp ett lakan, vitt, och ha en modell bakom plus en halogen lampa.
Det blev inget vidare bra alls...oskarp profil och modellen blev väldigt förstorad.

Den bilden jag vill få fram är en silhuett på modellen där man bara ser hennes linjer/kroppsform som en silhuett.

Har ni nåt enkelt sätt man kan göra det på?
Har inga proffs saker att jobba med men intresserad av alla förslag.

egentligen så är jag inte rätt kvinna att svara på detta, men jag tror det vore bättre om modellen stod framför lakanet, och att du sen belyser allt bakifrån, mot kameran alltså så du får motljus.

fast vänta på ett proffsigare svar....

Ju längre ifrån lakanet du ställer modellen desto oskarpare konturer och större skugga.
Vill du få så skarpa konturer som möjligt och naturliga proportioner på skugan så måste du ställa modellen så nära lakanet som möjligt.

Jag skulle göra så här.

Ställ modellen närmast kameran, lakanet bakom modellen och blixten längst bort riktad genom lakanet mot kameran. Då blir modellen knivskarp.

Bilagor

• modell3-rå.jpg
    modell3-rå.jpg
    9.6 KB · Visningar: 890
Men jag håller med anna. Ställ modellen mellan dig och lakanet. Men det är inte helt lätt heller. Vad du eftersträvar är att få så stor skillnad i ljus att lakanet blir helt utfrätt, samtidigt som modellen blir helt igensotad.

Är du i ett mindre utrymme så kommer väggar och tak att reflektera ljus på modellen.

Sen är det lite bök med ljusmätningen. Det bästa är om du har spotmätning, men utsnitt funkar också. Vad du gör är att du mäter på lakanet, och ser till att kompensera upp det så att det blir helt vitt på filmen. Kompenserar du inte så kommer lakanet att bli medelgrått. Så kompensera upp det mer än två steg. Samtidigt måste du ha koll på hur modellen blir exponerad, så att hon/han inte får täckning.

Om du har en kamera med med manuell möjlighet, spot eller utsnittsmätning, och en "EV-skala", kör manuellt läge. Slå på lampan (tror absolut inte att det räcker med en vanlig 500 wattare. Skulle satsa på att du behöver tre, kanske fyra 500 wattare), mät mot lakanet. Ställ exponeringen så att "EV-skalan" visar tre stegs överexponering (de flesta kan bara visa två stegs överexponering. Vid mer än två steg så ställer sig markören på 2'an och blinkar.). Ställ sen dit modellen och mät mot henne/honom. Nu ska markören på "EV-skalan" visa kraftig underexponering, minst två steg.

Fotar du digitalt eller planerar att scanna så kan du alltid justera kontrasten i photoshop (genom att använda dig av kurvor. Använd _aldrig_ brightness&contrast reglaget).

Lycka till!

Tog visst ett tag för mig att skriva, andra hann före :)

Tack för era tips.

Vad det verkar så har jag inte tillräckligt bra grejor för att fixa en sådan bra bild...
Men nu vet jag hur jag ska gör iallafall.

Tackar :)

Jag tog den här bilden med väldigt enkla medel. Stark lampa mot en vit vägg. Mät ljuset mot den vita väggen (mät i handen eller mot ett gråkort om du inte har en ljusmätare). Placera modellen framför lampan och den vita väggen.
/Mikael

det här sättet tror jag mest på.. att lysa igenom vita lakan tycker jag verkar väldigt skumt? har inte provat själv, iofs, men det enklaste verkar vara att sätta en stark lampa/blixt på bakgrunden och så ställa modellen framför utan något ljus på denna.. exponera efter den ljusa väggen och - voila!

skulle också rekommendera att testa några gånger och låta bli att bli besviken om det inte funkar som du tänkt dig första gången.. övning ger färdighet! :)

men om du exponerar efter väggen så blir ju den medelgrå. Du måste överexponera den några steg för att få den vit.

beror väl på om man vill ha den vit, hmm?

bara för att något är en silhuett så behöver det inte nödvändigtvis betyda att det är svart och vitt?

hade en silhuettbild här för rätt länge sen där bakgrunden är lite blågrå och personen helt svart..

nu är jag rätt kass på att fota mot vit bakgrund (mest för att vi har så dåliga förutsättningar på jobbet - tills om en vecka ungefär!), men såvitt jag vet och har förstått så ska en bakgrund för att vara vit, vara belyst med ljus motsvarande ca 1½-2 bländarsteg från huvudmotivet.. om man vill ha HELT vit bakgrund mot en silhuett, så antar jag att det borde betyda att man måste sätta flera bakgrunden för att få en jämn vit yta.. jag törs inte svara på vilken bländare man ska ha på modellen, dock..

jag antar att man får testa och se! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar