Detta fattar inte jag. DX-format? Är det FF? Vad är t.ex K10D? Vill man inte ha 24*36mm? Varför byter du till Sony då?
Jo jag skriver "FX" ibland, alltså "FF" vilket betyder full format, och av vad? Jo småbildsfilm(35mm, 135 format eller 24X36mm), men det finns oxå andra format av film, så jag tycker att "FX" är ett bättre namn.
K10D har det så kallade APS formatet(ca 16X23mm).
Det är inte omöjligt att Pentax presenterar en "DX" kamera på Photokina eftersom det har varit mycket tjat på bla PentaxForums om att Pentax måste komma med FX eller FF. Att det är dumt för Pentax finns det flera skäl till:
1. Pentax är liten jämfört med Canon och Nikon, och att ge sig in på en liten marknad redan för dom(FX)... som "dom" oxå redan har "mutat in" ...
2. Pentax saknar ju objektiv för FX oxå, om inte kameran ska sakna skakreducering förstås, då finns ju gamla gluggar.
3. Ska Pentax utveckla objektiv för en FX kamera med skakreducering kanske det tar 4 år innan det finns "tillräckligt" många objektiv. Vid det laget har Hoya gått i konkurs för länge sen om inte Samsung vill betala miljarder för utvecklingen av objektiven? Eller står Samsung för objektiven genom gamla Schneider konstruktioner och tillverkade av Cosina?
4. Pentax har en tradition med 645 och 67 kameror, som fortfarande tillverkas och objektiv finns oxå, det är en digital Pentax 645a som dom kan ha framgång med( alltså ett format på ca 36X48mm jämfört med ca 44X56mm som filmrutan har i 645an). Alltså ett format större än FX(eller FF) där konkurrenterna är Mamiya och Hasselblad(vem har råd med Hasselblad?).
Ska Pentax/Hoya/Samsung satsa på "allt" dvs APS, FX, 645, 67(senare?), kompaktkameror och objektiv till allihopa samt kanske nåt mera?
Och samtidigt lägga ner tex Pentax Scandinavia?
Ja, då blir det antagligen Sony eller nåt annat för mig.