Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad H3DII-50 officiell!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian Mandrean

Aktiv medlem
http://www.hasselblad.se/promotions/50-promotion.aspx

"Introducing the new H3DII-50, featuring the world’s largest sensor. Featuring the new Kodak 50 Mpixel sensor, measuring 36×48mm, twice the physical size of the largest 35mm DSLR sensors, the H3DII-50 is designed to meet the exacting demands of high-end commercial photographers who require the ultimate in both image quality and performance."

- 300 MB files
- 1 fps capture rate thanks to 4-channel read-out structure
- ISO 50 to ISO 400

Hehe, imponerande specar. :)

Här är en till länk:

http://www.hasselblad.se/products/h-system/h3dii-50.aspx

Notera följande:

"Purchase a H3DII-39 between now and September 30, 2008 and you can get a free lens of your choice, be guaranteed first access to the new H3DII-50 when it is launched in January 2009, and be able to upgrade your H3DII-39 to the new H3DII-50 at a cost equal to the difference in list price."

Senast ändrad:
Fyfan blir att koppla in en western digital mybook 1tb till kameran.

Det var en redig kamera

Så det är en skillnad i listpris, men hur mycket?

Kommer ihåg att vi hade en diskussion tidigare i detta forum, om sensorn kunde tillverkas i en monolit, eller om den var ihopskarvad. Tror vi kom fram till att den måste vara en monolit, men att litografin för så stora kiselytor kräver delexponeringar.

Kul att se företaget med de svenska anorna still Alive N Kickin´

För jämförelsens skull några av de sensorstorlekar vi ser på marknaden idag:
  • 0.5 EV skillnad till Sigma Foveon X3 (1.7x) från Four Thirds (2.0x)
  • 0.6 EV skillnad till Canon EF-S (1.6x) från Four Thirds (2.0x)
  • 0.8 EV skillnad till Nikon DX (1.5x) från Four Thirds (2.0x)
  • 1.0 EV skillnad till fiktiv sensor med (1.414x) focal magnification factor från Four Thirds (2.0x)
  • 2.0 EV skillnad till 135FF (1.0x) från Four Thirds (2.0x)
  • 3.0 EV skillnad till Hasselblad (0.7x) från Four Thirds (2.0x)

Sebastian Mandrean skrev:
Här är en till länk:

http://www.hasselblad.se/products/h-system/h3dii-50.aspx

Notera följande:

"Purchase a H3DII-39 between now and September 30, 2008 and you can get a free lens of your choice, be guaranteed first access to the new H3DII-50 when it is launched in January 2009, and be able to upgrade your H3DII-39 to the new H3DII-50 at a cost equal to the difference in list price."

Hasselblad verkar ha frångått sin princip att inte lansera något som inte går att sälja över disk samma dag som lanseringen.

kjellric skrev:
Hasselblad verkar ha frångått sin princip att inte lansera något som inte går att sälja över disk samma dag som lanseringen.
En vild gissning är väl att en sensor på 50 megapixlar och 36x48 mm är så extremt dyr att tillverka att de först vill kolla om det finns folk som faktiskt vill betala för den innan de börjar producera något i större skala...

Ash, de gör ju 25 megapixlar utan att blinka numera. Tror snarare att det är av rädsla för att förlora kunder till de högupplösta dslrerna som kommer any second now.

Makten skrev:
Varför då, kan man undra. En så stor sensor borde ju ledigt kunna ge bra kvalitet vid ISO 6400.
Precis som Carlos skrev är kameran avsedd för studiofotografering där ISO inte spelar större roll. Sensorn har inte optimerats för höga ISO helt enkelt. Sedan vill Hasselblad kanske inte äventyra bildkvaliteten, så att inte ens minsta antydan på brus uppkommer i bilderna.

Makten skrev:
Varför då, kan man undra. En så stor sensor borde ju ledigt kunna ge bra kvalitet vid ISO 6400.

Varför det? Pixeldensiteten för bladaren är 50MP/(36mm x 48mm) = 28935pixlar/mm2.

Detta motsvarar ganska exakt en 10MP på en cropsensor.

I Hasselblads nyhetsbrev som landade i min inbox för en liten stund sedan berättar man givetvis om sin nya 50mp bakstycke, men nämner också detta:

"Hasselblad is also proud to announce the upcoming launch of a new 645 sensor. Full details on the 645 sensor can be had at Hasselblad's Future Technology seminar at Photokina 2008 in Cologne."

timofej skrev:
Precis som Carlos skrev är kameran avsedd för studiofotografering där ISO inte spelar större roll. Sensorn har inte optimerats för höga ISO helt enkelt. Sedan vill Hasselblad kanske inte äventyra bildkvaliteten, så att inte ens minsta antydan på brus uppkommer i bilderna.
Det går ju bra att låta bli att skruva upp ISO för den som inte vill, precis som på vilken kamera som helst.

paddmannen skrev:
Varför det? Pixeldensiteten för bladaren är 50MP/(36mm x 48mm) = 28935pixlar/mm2.

Detta motsvarar ganska exakt en 10MP på en cropsensor.
Ja, och med tanke på att exempelvis Nikon D300 med 12 megapixlar tillåts ge upp till ISO 6400 så borde Hasselblad verkligen våga gå högre än ISO 400. Särskilt med tanke på att det totala antalet pixlar är så stort för hela bilden att ISO 6400 säkert skulle se utmärkt ut jämfört med D300. Men, låt oss säga att 1600 skulle vara rimligt om sensorn nu är optimerad för lägre känsligheter.

Var det aldrig nån som laddade sin analoga bladare med annat än lågkänslig film? Jag fattar inte varför tillverkaren ska begränsa användningsområdet till studiobruk. Jag skulle gladeligen ta med en sån kamera ut i skogen och fota landskap, närbilder eller vad som helst. Om jag hade råd förstås. Men att begränsa känsligheten till ISO 400 känns riktigt löjligt med tanke på hur bra många sensorer presterar idag. Vad är det för gammal mög-wafer de använder egentligen?

Tillägg: Och om sensorn vore "optimerad" för låga känsligheter så borde den väl gå lägre än till ISO 50? Det är ju bara ett steg lägre än många enkla systemkameror har som bas-ISO.

Makten skrev:
Det går ju bra att låta bli att skruva upp ISO för den som inte vill, precis som på vilken kamera som helst.
Även "vilken kamera som helst" har max ISO. Tillverkaren bestämmer den maximum acceptabla brusnivån och begränsar max ISO därefter. Vissa kompakter till exempel skryter med högt ISO som är helt oanvändbart. Även DSLRs Hi1.0 ISO är ingen rolig historia.

Och tänk nu om acceptanströskeln är extremt låg på Hasselblad? De vill att bilderna från deras kameror förknipas enbart med högsta möjliga kvalitet? De vill inte att någon publicerar en bild från deras kamera som inte håller högsta krav. Ingen kommer nog att ge sig in i detaljer vilket ISO bilden var tagen med, det enda man skulle se är en brusig bild från en Hasselbladare.

Makten skrev:
Jag skulle gladeligen ta med en sån kamera ut i skogen och fota landskap, närbilder eller vad som helst.
Skulle du inte använda ett stativ då? ;-)

Makten skrev:
Tillägg: Och om sensorn vore "optimerad" för låga känsligheter så borde den väl gå lägre än till ISO 50? Det är ju bara ett steg lägre än många enkla systemkameror har som bas-ISO.
Jag tycker inte att det är "bara". 50 är en standard lågkänsligthet på filmtiden. Fotograferade man med lågkänslig film var det ISO 50. Ok, det fanns även ISO 25 film men den var mer exotisk.

timofej skrev:
Även "vilken kamera som helst" har max ISO. Tillverkaren bestämmer den maximum acceptabla brusnivån och begränsar max ISO därefter. Vissa kompakter till exempel skryter med högt ISO som är helt oanvändbart. Även DSLRs Hi1.0 ISO är ingen rolig historia.

Och tänk nu om acceptanströskeln är extremt låg på Hasselblad? De vill att bilderna från deras kameror förknipas enbart med högsta möjliga kvalitet? De vill inte att någon publicerar en bild från deras kamera som inte håller högsta krav. Ingen kommer nog att ge sig in i detaljer vilket ISO bilden var tagen med, det enda man skulle se är en brusig bild från en Hasselbladare.
Skitlöjligt. Det går ju fortfarande, genom att underexponera och sen dra upp i efterhand. Men det är enklare om man kan göra det direkt i kameran.
Fotografer som använder en dylik kamera vet antagligen vad de pysslar med, så att oroa sig för dålig bildkvalitet är som att oroa sig för att bilder med skakningsoskärpa eller fokus på fel ställe skulle dra nån slags skugga över Hasselblad.

Skulle du inte använda ett stativ då? ;-)
Inte nödvändigtvis. Kameran har ju ett handtag, så det är väl antagligen meningen att man ska kunna fota handhållet också;-) Jag hatar verkligen stativ, vilket är en av anledningarna till att jag gillar kameror som ger skaplig kvalitet vid höga känsligheter. Jag var alldeles nyss ute på en myr i skogen med min D200 och stativ. Fy fan för att stå och fippla med benen och skruva och greja medan myggen håller på att äta upp en. Hade jag en lågbrusig kamera så hade jag sluppit det. Och varför inte en lågbrusig mellanformatare, om man hade råd?

Jag tycker inte att det är "bara". 50 är en standard lågkänsligthet på filmtiden. Fotograferade man med lågkänslig film var det ISO 50. Ok, det fanns även ISO 25 film men den var mer exotisk.
Jaja, jag menade bara att de SLR:er som har ISO 100 som bas brukar ha ISO 1600 som max, minst. Alltå kunde HBL:en gå till 800 i alla fall. Och då har den ju ändå gigantisk sensor i jämförelse, så varför inte 1600, 3200 eller kanske till och med 6400? Om köparen inte vill använda det så är det ju bara att skita i det.

Det är ungefär som Sigma DP1 som "bara" går till ISO 800. Pressar man filerna så ger den helt okej kvalitet ända till ISO 3200. Så varför i halva friden kunde de inte tillåta det direkt i kameran, när det finns kompakter med en tiondel så stor sensor som går till 6400? DET är löjligt, men löjets gräns går väl ändå rätt högt med dagens teknik? De första digitala mellanformatarna gick ju också till ISO 400. Har det inte hänt nåt sen dess?

Tillägg: Det står visst "ISO 800 with Hasselblad’s Phocus software", vad det nu innebär.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar