Annons

SB-800 på d40x.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr.Berg

Aktiv medlem
Jag har funderat på att köpa en sb-800 via blocket. Är det overkill att använda en 800 på en d40x? Är det många funktioner i blixten som jag inte kan använda pga att d40x inte "räcker till" eller inte stöder funktionen?
 
Funkar utmärkt

SB-800 är en oerhört bra blixt. Använder den själv på min D40. Det enda jag vet som inte funkar med SB-800 och D40(x) är Auto FP high speed sync,dvs att kunna använda blixten på slutartider kortare än normal blixtsynktid (1/500 på D40). Samt FV-lock som inte D40/x/D60 har.

800an har en del trevliga funktioner om man vill bli av med förblixten (som gör att vissa personer blinkar). Dels A/AA-läget där SB-800 mäter blixtljuset och dels GN-läget där du anger avstånd och SB-800 räknar ut blixtstyrkan, baserat på ISO och bländare som den får från kameran. Dessutom brukar jag ställa in ISO-talet i kameran genom att kolla på SB-800ans skärm, ISO-talet visas ju där!
SB-800 visar också hela tiden vilka avstånd den klarar med aktuellt iso, bländare och zoom.
Omvänt så visar den räckvidd baserat på iso,bländare och zoom när man ställer den manuellt.

SB-800 kan också användas som "billig optisk slavblixt" och funkar då trådlöst (manuellt) tillsammans med den inbyggda blixten eller t.ex. SB-400.

Kom också ihåg att SB-800 kan vara master i Nikon CLS om du köper till t.ex. 1-2st SB-600 att använda som slavar (D40/x/D60 har inte masterfunktion inbyggd, som D70/80/200/300). Även om du senare skaffar en kamera med inbyggd master är det mycket smidigare att göra inställningarna för ALLA blixtar direkt på SB-800ans skärm.

Nackdelen är givetvis att SB-800 är stor och ganska tung (är nog samma med SB-600). Greppet på D40 är för litet för att man ska vilja bära omkring på kamera+blixt under längre stunder.

Sammantaget tycker jag att alla de här "smågrejerna" tillsammans gör att SB-800 är värd det högre priset.
 
Tack för ett utförligt svar.

Vad är FV lock?

Finns det något bra alternativ på blixt, för en mindre peng, från någon tredjepartstillverkare?
 
Samma som AE-lock (lås av exponeringen), fast för blixten.

FV-lock betyder att du trycker på en knapp och kameran/blixten firar av en förblixt och mäter ljuset för att ställa in exponeringen.
Sedan när du tar bilden görs ingen ljusmätning och då kommer endast en blixt. Alla bilder kommer att bli lika exponerade och du kan t.ex. ljusmäta på ett ansikte i förgrunden och sedan komponera om men ändå behålla rätt exponering på ansiktet som nu kanske är till höger t.ex.

Avsaknad av FV-lock, endast tre autofokuspunkter och ingen inbyggd autofokusmotor är de brister i D40/D40x/D60 som gör att jag ibland funderar på att byta till D80, eller D90 (hehe). Samtidigt är kameran oerhört go att gå runt med på semester t.ex. (då helst utan en SB-800 monterad hela tiden dock) och bildkvaliteten är utmärkt. Bra att det "bara" är 6 Megapixel.
 
Ang. tredjepartsblixt så funderade jag länge och väl på t.ex. Metz eftersom jag tyckte att SB-800 var för dyr. Särskilt Metz 58 AF-1 verkade förtroendeingivande men efter att ha hittat lite väl många som tyckt att Metz m.fl. inte är pålitliga, exponerar fel, inte alls fungerar bra ihop med trådlös styrning, inte håller samma kvalitet som Nikon etc. så la jag ner det spåret, även om jag väldigt gärna hade velat komma undan med mindre pengar.

Enda undantaget är om du bara är ute efter en "dum" blixt att använda i manuellt läge, då fungerar ju vilken gammal blixt som helst, för några hundralappar.

SB-800 är dyr, men man behöver aldrig fundera på att byta upp sig eller svära över att det inte fungerar.

Om du råkar känna någon i USA, köp den från bhphoto för 2150kr. Eller beställ därifrån och hoppas att du slipper tull+moms. Eller beställ ändå och även om du får betala tull+moms så blir det lite billigare. :)

Det verkar också som att blixtar sällan går sönder, och om de går sönder kan det hända såväl på en "ny" som en "gammal", så begagnatköp borde vara lugnt om den ser ut att vara i bra skick.
 
Mr.Berg skrev:
Tack för ett utförligt svar.

Vad är FV lock?

Finns det något bra alternativ på blixt, för en mindre peng, från någon tredjepartstillverkare?

Svaret är så här enkelt: Det finns många bra tredjeparts blixtar - men ingen når upp till SB-800.

En jätteviktig detalj som Martin skrev är att du kan använda SB-800 som master blixt, och få den att trigga andra SB-600 el. SB-800 med full iTTL mätning.
Det betyder att du går från vanligt fotograferande till att börja skapa din egen ljussättning och "måla" med ljus.

Kamera & Bild gjorde en stor test på 20st blixtar i mars tror jag det var.

Hälsningar

Adam
 
Mr.Berg skrev:
Hur kommer det sig att sb-800 "bara" har 38/35 i ledtal medan många andra ligger mellan 85-105? Betyder det att den är mycket svagare än de andra eller mäter de på olika sätt? Och varför kan den få betyg 8 i kategorin "Ljus" medan en mycket starkare får betyg 3, se ex Sigma EF-530 DG ST.

Hur ska man egentligen tolka dessa ledtal?

Det första man kan göra är att kolla vilket ledtal man mäter för att få ledtalet på, det flesta mäter från ISO 100, medan tex Nissin gör en fuling och mäter från ISO 200 och ser därför ut som deras blixtar är lika starka som det bättre.

Ledtal är inte allt kan man ju också tillägga.

Vilka blixtar har ett ledtal mellan 85-105 förresten, låter mkt, men beror ju på hur man mäter.

Fallet för SB-800 blixten är att den mäter i 35mm läget på blixten om jag inte miss minner mig, mot tex en Canon EX blixt som mäter i teleläget 105mm, vilket gör en ganska stor skillnad.

Så det viktiga är vilket ISO och inställd zoom som kameran och blixten är inställda på vid mätning.
 
Betyget för ljus behöver inte avse maximal ljusmängd, det avser nog snarare kvaliten på ljuset!

T.ex. hur jämnt fördelat ljuset är från mitt till kant, variationer i ljusstyrka mellan exponeringar, variation i färgtemperatur etc.
 
EDIT.

Det första man kan göra är att kolla vilket "ISO" man mäter för att få ledtalet.

Menade ISO isället för ledtal
 
Så ledtal 38/35 betyder ledtal 38 vid inställd "brännvid"=35?
Det betyder att den sigma blixten jag hänvisade till har ledtal 53 vid "brännvidd" 105 inte ledtal mellan 53- 105 somjag tolkade det.
 
Mr.Berg skrev:
Så ledtal 38/35 betyder ledtal 38 vid inställd "brännvid"=35?
Det betyder att den sigma blixten jag hänvisade till har ledtal 53 vid "brännvidd" 105 inte ledtal mellan 53- 105 somjag tolkade det.

Tror det är rätt sällan man skriver det så, så kanske inte så konstigt att man missar lite, men Cyberphoto skriver på ett lite annorlunda, mer utförligt sätt.

"Blixten har ett ledtal på 38 (100 ISO vid 35mm) och lyser ut 14-105 mm." (från Cyberphoto, om SB-800)

"Ledtal upp till 58 vid 105mm zoominställning och ISO100", gäller Canon 580EX II

Ledtal 62 (105mm zoom och ISO200) gäller Nissin Di622, alltså långt ifrån lika stark som övriga som mäter på ISO 100.

Sigma blixten har ledtal 53 på ISO 100 och 105mm.

Men precis som Martin skriver så är ledtalet en ganska liten del av hur blixten's ljus blir.

Kan tillägga att Nikon SB-800 också ligger över ledtal 50 sträcket när man ställer in den på 105mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.