Annons

Prisvärd kamera ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snolle

Aktiv medlem
Hej, jag vet inte riktigt vilken kamera man ska införskaffa. Har kollat lite på en Canon 400D eller en Canon 450D. Vilken ska man välja om man tänker på pris och vad man får för pengarna ? kom gärna med egna förslag på kameror som är prisvärda..
 
Lite drygt svar, men den billigaste är den mest prisvärda. Typ Nikon D40 som går att få för under 4000.

Nästa person kommer säkert att påpeka att du måste säga vad du skall ha kameran till för att vi skall kunna svara.
 
okej tack, ska kolla på den. och kan ju isåfall redan nu säga att jag hade tänkt ta kort på mina kompisar när dem åker skateboard (med fisheye) och sen lite övrigt i naturen, kanske några semester bilder.
 
D40 för 3000 är grymt prisvärd. Nikon's 10.5 mm fisheye är ju nice, tror den är en AF-s variant som funkar till D40.

Men om valet stod mellan Canon kamerorna så skulle jag nog satsat på en 450D och kitglugg med IS. Samt en Sigma alternativt Peleng fisheye, å ett fast 85 1.8.
 
Även Canon 350D säljs nånstans (Mediemarkt?) för under 3000 kr inkl kitzoom. Lite bättre än D40 på vissa saker, lite sämre på andra. Känn på dem och ta den du tror att du kommer att trivas bäst med!
 
Du blir inte besviken på D40:n. I Kamera & Bild's test av D-SLR under 10.000 kr hade den överlägset bäst bildkvalitet vid ISO 1600, då jämfördes den tex mot Nikon D80, Canon 450D, Pentax K10D. Den piskar modernare 10-12 Mpixlare så det stänker om det :) "Gamla fina" 6 Mpix sensorn med stora pixlar kopplat till modern signalbearbetning ger mkt bra brushantering. 6 Mpix räcker gott och väl till 20x30 utskrifter i toppkvalitet och även till större med lite bra interpolering.

3000 kr för denna med det bra kitobjektivet (El-Giganten) är nästan löjligt prisvärt. Du får ju inte ens en bra digitalkompakt för detta pris :) Du har till och med råd att köpa en bra extern blixt och ändå inte nå 5000 kr. Föreslår Nikon SB-600 :)

mvh / Matti
 
Rätt ska vara rätt

Den test som hänvisas till i kamerabild antar jag är den test som de senare backat lite ifrån.

Nikon D80 och Pentax K10d har samma sensor. Bildkvalitén i grunden är mycket lika hos dessa kameror. Vilken man väljer av de två är en smaksak. Pentaxen är mer manuell har inbyggd skareducering och kräver god kunskap Nikonen är lite enklare att sköta. Men att D40 överlag skulle slå dem avseende bildkvalité är inte speciellt troligt. Tittar man på tester samt haft möjlighet att själv prova så blir jag något tveksam till den slutsatsen.

Börjar man dessutom testa med bra optik inser man att färre pixlar är färre pixlar och kör man RAWformat blir skillnaden mer än märkbar.

D40 är en bra instegskamera lätt att komma igång med men att jämföra den med t.ex vädertätade hus eller avancerade inställningsmöjligheter gör att jämförelsen haltar en del.

Får man tag i den till fyndpriset så är det bara att handla men att tro att 6 mp slår 12 är inte fysiskt möjligt under förutsättning att plattan är lika stor. Då måste man manipulera bilden och slänger information någonstans på vägen.

Ska du inte förstora mycket eller göra delförstoringar är det inte heller specielt viktigt med antal pixlar.
En annan fråga är dessutom om det går att köpa kameran till det fyndpris som en del butiker säger att de kan sälja den för. Om den finns köp! Då är den ett fynd....Men glöm inte att köpa bra gluggar för pengarna du sparar på huset....
 
Allemyr skrev:
D40 för 3000 är grymt prisvärd. Nikon's 10.5 mm fisheye är ju nice, tror den är en AF-s variant som funkar till D40.

Även om du inte har AF alls går det bra ändå, avståndsinställning på ett fish-eye är klart överreklamerat! Ställ in den på några m, så duger det fint...

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.