Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bridge CS3 kraschar

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
Hej!
Varje gång jag vill ändra någon inställning via Edit > Preferences så kraschar Bridge och vill skicka iväg felrapport. Jag gör så varje gång och har väl skickat i väg ett 50-tal vid det här laget.
Har provat att installera om hela CS3 utan resultat, felet kvarstår. Alla tillgängliga uppdateringar är också installerade.
Någon som har en susning om vad som kan vara fel?

Har tyvärr ingen susning, men exakt samma problem hade jag på min bärbara PC för ett halvår sedan. Den enda förmildrande omständigheten var möjligtvis att de ev. ändringar jag gjorde i Preferences innan programmet kraschade vid stängning faktiskt registrerades.
Ominstallation fungerade inte för mig heller. Till slut tröttnade jag, formatterade hårddisken, körde in operativ + CS3-paketet igen och sedan dess har Bridge inte kraschat en enda gång. Blev aldrig klok på orsaken till problemet.

lastrand skrev:
Till slut tröttnade jag, formatterade hårddisken, körde in operativ + CS3-paketet igen och sedan dess har Bridge inte kraschat en enda gång. Blev aldrig klok på orsaken till problemet.
Jag har funderat på det också, men inte f-n skall man behöva ta till så drastiska åtgärder på grund av ett förmodat programfel i Bridge? Hade det inte varit bättre om Adobe fixat det?

Absolut! Då jag hade väldigt få program installerade på laptopen var omformattering inget större pris att betala för att (förhoppningsvis) få Bridge att fungera igen, men det är ju aldrig kul att behöva lägga ned ett antal timmars jobb på det. Sökte febrilt efter en lösning på andra forumsidor och hos Adobe, men till slut gav jag som sagt var upp.

lastrand skrev:
Absolut! Då jag hade väldigt få program installerade på laptopen var omformattering inget större pris att betala för att (förhoppningsvis) få Bridge att fungera igen, men det är ju aldrig kul att behöva lägga ned ett antal timmars jobb på det. Sökte febrilt efter en lösning på andra forumsidor och hos Adobe, men till slut gav jag som sagt var upp.
Vi som har de här olika problemen med Bridge borde kanske gadda oss samman och "mejlbomba" Adobe med våra felanmälningar?

vaktmästaren skrev:
Jag har funderat på det också, men inte f-n skall man behöva ta till så drastiska åtgärder på grund av ett förmodat programfel i Bridge? Hade det inte varit bättre om Adobe fixat det?

Om det var ett programfel så skulle det ju krascha hos alla andra också. Mitt fungerar bra.

Kan tillägga att jag vid tillfället för Bridge-problemet inte hade några andra program bortsett från CS3-paketet installerat på datorn. Jag drog därför slutsatsen att det åtminstone inte berodde på någon eventuell konflikt med ett annat icke-Adobeprogram.
Med tiden har jag dock distanserat mig från Bridge alltmer då jag inte känt mig särskilt nöjd med dess prestanda. Bläddring bland hundratals rå-tumnaglar har känts lite för slö och seg för min smak. Upplevde att ex. ACDSee Pro klarade hanteringen betydligt bättre.

Lars Johnsson skrev:
Om det var ett programfel så skulle det ju krascha hos alla andra också. Mitt fungerar bra.
Jag är ingen dataexpert, men jag tycker att det är tänkbart att Bridge ändå innehåller ett programfel som inte alltid ställer till problem. Det kan vara beroende på systemets tillstånd (då menar jag inte fel i systemet), eventuella konflikter med annan mjukvara etc.

Men det är alltid svårt enligt min erfarenhet att avgöra om det är programfel eller systemfel när något krånglar. Det är så många faktorer inblandade, och såvida man inte är kunnig nog att kunna tolka alla jättelånga och kryptiska loggfiler (vilket jag alltså inte är) tror jag det är närmast hopplöst att hitta den exakta orsaken i många fall.
Men visst vill man slippa ominstallera Windows om det går.

Mvh.
Lasse C

Lasse C skrev:
Jag är ingen dataexpert, men jag tycker att det är tänkbart att Bridge ändå innehåller ett programfel som inte alltid ställer till problem. Det kan vara beroende på systemets tillstånd (då menar jag inte fel i systemet), eventuella konflikter med annan mjukvara etc.

Men det är alltid svårt enligt min erfarenhet att avgöra om det är programfel eller systemfel när något krånglar. Det är så många faktorer inblandade, och såvida man inte är kunnig nog att kunna tolka alla jättelånga och kryptiska loggfiler (vilket jag alltså inte är) tror jag det är närmast hopplöst att hitta den exakta orsaken i många fall.
Men visst vill man slippa ominstallera Windows om det går.

Mvh.
Lasse C

Jag är heller ingen expert, men programmet används av miljontals människor runt hela klotet. Och givetvis fungerar det för det stora flertalet av dem.
Om det är komflikter med annan mjukvara ? Hur vet du att det är PS som är dåligt och inte den andra mjukvaran ?

Har också upplevt Bridgen i CS3 som instabil. Kraschar ganska ofta när jag stänger den och har även kraschat när jag arbetat med den vid något tillfälle. Känns också segare och mer tungjobbad generellt. Och det har inte hjälpt att uppdatera den. Fick det här problemet direkt när jag installerat CS3. Vad det beror på är ju alltid svårt att säga.

Om man har skumma fel med sin Windows dator så är ofta bästa sättet att lösa problemet ofta att om installera datorn från början.

Innan du börjar med sådant projekt så vänta till XP SP3 är släppt (om par veckor) så kommer det att vara lite smidigare med installationen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar