Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd och dåd om Nec 2690 spectraview

Produkter
(logga in för att koppla)

persept

Aktiv medlem
Avlasta mega bildskärmstråden med Nec 2690 debatt här...

Om nivisar en ljusgrå helsida åp era skärmar, ser ni skiftningar eller färgade områden? Tex i den vänstra och högra sidan. Jag fick min Nec också igår och den har lite grönton 2-3 cm från sidorna och innåt. Hmm. verkar otursförföljd :-/
 
Fick äntligen min skärm idag efter 4 dagars leveranstid (lokala Vivo-butiken hade suttit på den i två dagar utan att scanna den, fick själv besöka postcentret och få en paketleveranslista att ta med till butiken så att de skulle leta efter mitt lilla lättborttappade paket där!).

Någon som fått kalibreringsprogramvaran som följde med att fungera? Den vill ha något TAN-nummer som inte fanns på mitt CD-fodral, och när jag försökte beställa licensen online ville den ha CD serienummer som inte heller fanns med. Slutade med att jag kalibrerade upp skärmen med Matchprogramvaran som följde med min Eye One, men tror väl man borde fått en licens för Spectraview Profiler med Spectraview skärmen?
 
när jag körde 2 skärmar ville den ha en licensfil men inte när jag bara körde med en. enl nec så ska du kunna använda skärmens serienr när du beställer en licensfil. jag har inte fått min än (beställde igår).
 
kalibrering

När jag startar kalibreringen (Hårdvaru) så ploppar det upp ett fönster ovanpå det andra där SpectraView ber mig ställa brightnesen på minimum och sedan mäta detta innan jag går vidare. Fönstret som dyker upp är svart och en knapp för att mäta sen får jag strycka close och gå vidare med kalibreringen. Inga fler frågor som denna dyker sedan upp. Detta ska väl inte behövas när man kör hårdvarukalibrering ?
 
Hej!

Jag fick inga frågor men det är typiskt detta jag skulle vilja diskutera i denna tråd - hur kalibrerar ni igentligen.

Jag valde hård + mjuk kalibrering och resultatet bleb mycket bra.
 
kalibrering

Jag igen.
När jag pratade med Nec på fotomässan igår så tyckte han det lät konstigt att det dök upp ett sådant fönster. Det verkade som om hårdvarukomunikationen inte fungerade fullt ut (enligt NEC).
Sen sa han att det är den senaste uppdateringen som man ska använda SectraView 4.1.8 som finns på suportsidan (Spektraview suport finns som en text man får klicka på under den vanliga suportsidan)
 
Står i PDFen att det år för 2180 och och 1980 so man skall behöv licensen... tolkar det sosm att för 2690 så skall det inte behövas - behövdes inte för mig som sagt.
 
Re: kalibrering

Håkan Hansson skrev:
Varför inte bara hård ?

Jag såg ett kalibreringsresultata på webben där man nådde ett medel delta E 0,2. Nu påstår jag inte att jag inser alla aspekter på detta men mit resultat med bara HW nådde kanske 0,8 eller nåt så jag körde en omgång till med båda metoderna kombinerade och då blev det fakteskt dE 0,2 :)

Bilder återgivna av skärmen ser fantstiska ut, ja hela värden blir vackrare ;-)

http://www.10meter.se/2690OK.jpg
 
Fast bilden som du länkar till är d94 och inte dE.

Själv har jag 0.5 i dE och allt under 1 är ju sjukt bra. Det spelar ingen roll om du har 0.2 eller om du har 1.8. har för mig att ögat endast kan urskilja om det ligger över 2 (eller om det var 3)
 
extrafönster

Är det någon mer som får upp ett fönster där programet vill att jag ska sätta brightnes på 0 och mäta det värdet ? OBS hårdvarukalibrering !!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.