Annons

Front- och bakfokus-erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

MHjerpe

Aktiv medlem
Behöver lite råd o tips från er som har haft samma problematik.

Har mitt andra Sigma EX objektiv hemma och båda har frontfokuserat. första 24-70 skickades tillbaka och har ett 18-50 hemma nu. Som frontar på 50mm och bakfouserar på 18mm.

Vad gör man ?

Skicka tillbaka ? (skita i Sigma o prova Tamron ist )

Skicka till Tura för kallibrering (Betalar man frakt ? vad lång tid tar det ungf ? )

Har en 10D med ett helt nytt 50mm 1.8 o denna kombo funkar bra (ev lite bakfokus med denna).

första bilden 50mm 1.8... 45graders test.. (vet att en del inte tycker detta test är optimalt.. har provat massa olika sätt att testa o alla sätt visa samma sak)

Vad har ni gjort ? vad hade du gjort ?
 

Bilagor

  • 50mm_focus_test.gif
    50mm_focus_test.gif
    79.9 KB · Visningar: 1,811
test med 2 askar... fokus på den som står lite bakom.. skärpan hamnar på den främre... (med stativ o spegeluppfälning o timer)

Vad gör man... tycker 18-50 är trevligt objektiv o skarpt när fokus ligger rätt. har ju betalat för ett 2.8 men är bara användbart frånt 4.0 som det är nu... tyvärr är inte Canons L optik möjligt o skaffa nu :(
 

Bilagor

  • 18-50_2_askar.gif
    18-50_2_askar.gif
    72.4 KB · Visningar: 1,787
Välkommen till klubben för fron-, eller bakfokusering....

Det här är en följetång numera. Det kommer INTE att bli bättre om du lämnar tillbaks gluggen och köper en Tamron/Sigma/Nikon/Canon eller vad det nu är... ALLA tillverkarna har för stora tolernser i kalibreringen av sina produkter när det gäller AF. Du kan ha tur och hitta en glugg eller ett hus som har felen på varsin sida och att det då hamnar på noll men min egen erfarenhet visar annorlunda:

Samtliga mina DSLR, D100 x 2, D70, D2X och D300 och alla mina AF-S objektiv har fokuserat fel vid leverans. Inget av dem har alltså klarat av grundtestet: Att kunna fokusera korrekt på ett stillastående motiv med den centrala fokuspunkten. I samtliga fall har motivet tom hamnat utanför skärpedjupet. Om motivet hamnat inom skärpedjupet så hade det ju gått att leva med men för att ta två exempel så fokuserade mitt Nikon 12-24 runt 75cm fel på 2 meters håll. Mitt 18-200 fokuserade så mycket fel att det inte ens blev skarpt på 18mm och bländare 8.

Problemet för dig är att du måste blanda in olika tillverkare. Det är ofta så att både hus och objektiv behöver justeras. Skicka in skiten till Sigmas serviceverkstäder till att börja med. Om det inte räcker så få du även gå till Pentax.

Jag är riktigt förbannad på detta.
 
Oj.. ja då är det nog bara o skicka in sakerna..
Ja dom ville ta in både hus och objektiv för att kallibrera objektivet efter huset.. (inte röra nått på huset)

Canon 10D kanske skulle ha skrivit också :)

Shoppen erbjuder frakten till Tura så dom ställer upp på vad jag än vill göra..

Nån som har en känsla för hur länge men blir utan sina grejjor. ?
 
Tiden hos Tura vet jag inget om men om vi skall titta på ytterligheterna som rapporterats här på FS så är nog mitt fall med två hus och 5 objektiv på 2-3 timmar rekordet åt det positiva hållet och åt andra hållet så har det rapporterats om upp mot 3 månader med ett Canon objektiv. (Det har skickats fram o tillbaka flera gånger)

Jag har sådan tur att jag bort nästgårds till Lasses Kameraservice och de fixar oftast detta medan jag väntar. En enda gång har jag fått lämna in utrustningen och då tog det mindre än 24 timmar innan jag hade prylarna i handen igen.
 
Köpte själv ett Sigma 10-20 för ett par månader sen. Det bakfokuserade konsvekvent på mitt dåvarande hus, KonicaMinolta D5D.
Testade även på en kompis Sony A100, samma sak.
Sen köpte jag nytt hus Sony A700, samma sak, bakfokus. Kan tillägga att mina andra 4 optiker (original) ligger rätt.

Då skickade jag in optiken till Tura. Efter några dagar ringde en kille och berättade att mitt objektiv frontfokuserade(?).
-Va, skojar du?
Vi kom fram till att jag även skulle skicka in huset så skulle dom matcha optiken mot det.
Sagt och gjort, jag skickade huset. Än en gång ringde teknikern och förklarade att han fick frontfokus.
Jag bad honom lägga ner det och returnera prylarna. Första testbilden hemma igen visade på bakfokus.
Enligt killen där skulle man testa på 40ggr brännvidden, alltså vid 20mm brännvidd ska man fokusera mot 20*40=800mm.

Jag testat mot spelkort, batterier, tändsticksaskar you name it, alltid samma jä**la bakfokus. Nu skiter jag i det för jag tänkte använda det till landskap så skärpedjupet kamoflerar felet men ändå.
Det enda jag fick var en massa fraktutlägg.
 
Nu kan jag inte uttala mig om D5D men med Nikons enklare modeller och då specifikt D100/D70 jämfört med D2 och D300 så skiljer det MYCKET i exaktheten i AF systemet.

Det var i stort sätt omöjligt att kalibera/justera in mina tidigare D100/D70 att varje gång fokusera mina f1,4 objektiv perfekt. Det går alldeles utmärkt med D2 och D300. Fokusläget kunde helt enkelt variera från bak till frontfokus vid varje fokusering......
 
js1 skrev:
Då skickade jag in optiken till Tura. Efter några dagar ringde en kille och berättade att mitt objektiv frontfokuserade(?).
Begreppet "frontfokus" är ju extremt tvetydigt. Betyder det att fokus ligger hitom eller bortom objektet? Det kanske bara var ni som hade olika uppfattning om det.
 
Makten skrev:
Begreppet "frontfokus" är ju extremt tvetydigt. Betyder det att fokus ligger hitom eller bortom objektet? Det kanske bara var ni som hade olika uppfattning om det.

Nej, vi hade en rätt lång diskussion just för att det inte skulle röra sig om någon språkförbistring.
 
Den verkar fronta lite på 75mm...

Uppdaterar mitt problem (18-50)... hus och objektiv är på väg till Tura för kallibrering... återkommer med resultat.
 
Jag har testat otaliga tamron, tokina, sigma och haft mer eller mindre problem med dem allihopa. Jag har servat en del, skickat tillbaka en del. Men nu har jag gett upp och kör enbart Nikon. Har beställt en 17-55. Banne mig om inte den sitter där den ska.
 
Där har man en stor fördel med D300. Det är bara att lägga in en AF-justering för respektive objektiv. Men om ett zoomobjektiv både front- och bakfokuserar blir det förstås problem...
 
Ja där har d300 en klar fördel.. varför har inte all så... borde ju vara enkelt..

ja det både bak o frontar och var rätt så ok mitt emellan... kan väl tänkas att fabriken kanske bara testar på mitten bränvidden..
 
Hakar på den här tråden...

Vad 17 ska jag göra? Jag har en Canon 350d som frontfokuserar kraftigt tillsammans med Canon 50/1,8 och något mindre men ändå alldeles för mycket med Sigma 18-50/2,8 Däremot sitter fokus perfekt med Sigma 105/2,8 Macro. Min vidvinkelzoom Sigma 10-20 har jag inte testat med, men där är ju skärpedjupet så stort så det känns inte som så jätteviktigt att den sitter där den ska.

Suck! Hur ska man gå tillväga för att få nån reda i detta? Enda jag fortfarande har garanti på är 18-50. Finns det någon verkstad som kan fixa alltihop samtidigt? Det vore ju det smidigaste. Funderar på att annars skicka hus och 50/1,8 till Canonverkstad och sen sigmagrejorna nån annan stans. Eventuellt tillsammans med huset men med ett förbud att göra nåt med huset.

Tacksam för alla tankar kring hur jag bör gå tillväga för att få ordning på denna jäkla soppa.
 
Aton_ skrev:
Där har man en stor fördel med D300. Det är bara att lägga in en AF-justering för respektive objektiv. Men om ett zoomobjektiv både front- och bakfokuserar blir det förstås problem...

Är det inte så att du kan ställa in fokusjustering för olika brännvidder? Det har jag för mig.
 
Mankan G skrev:
Nu kan jag inte uttala mig om D5D men med Nikons enklare modeller och då specifikt D100/D70 jämfört med D2 och D300 så skiljer det MYCKET i exaktheten i AF systemet.

Det var i stort sätt omöjligt att kalibera/justera in mina tidigare D100/D70 att varje gång fokusera mina f1,4 objektiv perfekt. Det går alldeles utmärkt med D2 och D300. Fokusläget kunde helt enkelt variera från bak till frontfokus vid varje fokusering......

Det finns långa diskussioner mellan besviket folk på FS som har just D300 med fokusproblem. Vad spelar det för roll om kameran är exakt och har ett helt fantastiskt AF-system med 1000 fokuspunkter som dessutom är korslagda i spagat om det är feljusterat och inte funkar som "system".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.