Annons

Hjälp med val av ny skärm...

Produkter
(logga in för att koppla)

nian88

Ny medlem
Min skärm rasade ihop i veckan och kör på en gammal 17" nu som inte räcker långt. Har inte riktigt koll på vad det finns på marknaden just nu och vad som är hetast så tänkte fråga om lite råd. Har tänkt mig att lägga ut 2500kr ungefär och det ska minst vara 19"(gärna wide).

Finns två LG skärmar som jag kan få ett bra pris på där enda skillnaden på skärmarna(förutom storleken) är kontrastförhållandena.
Så vad är då att föredra:
En 20" med kontrastförhållande 5000:1 eller en 22" med kontrastförhållande 3000:1?
 
nian88 skrev:
Min skärm rasade ihop i veckan och kör på en gammal 17" nu som inte räcker långt. Har inte riktigt koll på vad det finns på marknaden just nu och vad som är hetast så tänkte fråga om lite råd. Har tänkt mig att lägga ut 2500kr ungefär och det ska minst vara 19"(gärna wide).

För 2500 får du idag normalt ungefär ...

Storleksmässigt - en traditionell 19-tummare (1280x1024, 5:4), en bredbildsskärm på 19 tum (1400x900, 16:10) eller en bredbildsskärm på 20 eller 22 tum (1680x1050, 16:10).

Kvalitetsmässigt - en skärm med tn-panel, enkel styrelektronik, inte speciellt påkostad bakgrundsbelysning. I praktiken innebär det här en skärm där färgerna förändras en hel del med betraktningsvinkeln (i synnerhet i höjdled), där du har enkla med funktionsdugliga möjligheter att ställa in skärmen (ljusstyrka och påverka färgtemperaturen via RGB-mix) och där egenskaperna är lite ojämna över ytan.

Du får en riktigt bra normalskärm för hemmabruk, men som känns ganska begränsande för mer krävande färgarbete.

Finns två LG skärmar som jag kan få ett bra pris på där enda skillnaden på skärmarna(förutom storleken) är kontrastförhållandena.
Så vad är då att föredra:
En 20" med kontrastförhållande 5000:1 eller en 22" med kontrastförhållande 3000:1?

De där mycket höga kontrastsiffrorna handlar om något som kallas dynamisk kontrast som rent praktiskt går till så att skärmen varierar bakgrundsbelysningen beroende på vad den skall visa. Det här fungerar mycket bra vid filmvisning och spel, men absolut inte bör användas vid bildarbete. Men funktionen går att stänga av och är oftast avstängd med vanliga grundinställningar.

Kontrasten är generellt en ganska ointressant egenskap för skärmar som ska användas för bildarbete (så länge den är mer än 200:1 eller så ;)

Mitt tips är att leta runt efter utförsäljningar av lite äldre skärmar. Då kan du ofta få en lite dyrare typ av skärm till samma pris som helt moderna billiga skärmar, ett exempel:
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=1664
där de två sista ger mycket bra prestanda för lite pengar.

Här ett aning dyrare exempel:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=122187

De här skärmarna jag har pekat ut har bättre paneler, du kan känna igen sådana på att betraktningsvinklarna anges som 178/178 eller 176/176 grader. Står det däremot 170/170 eller lägre tal, och i synnerhet osymmetriska (som 160/150) så är det den billigare typen av panel.

Titta runt efter erbjudanden och utförsäljningar.
 
Re: Re: Hjälp med val av ny skärm...

Grevture skrev:
...
Här ett aning dyrare exempel:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=122187
...


Jag har fastnat för denna skärm. Men jag ser inte att jag med mitt grafikkort (NVidia GeForce 8600GTS) kan ställa in upplösningen 1050 x 1680, vilket är bildskärmens upplösning.

Skulle någon kunna tala om för mig om det går och i så fall hur så jag vet om jag kan köpa skärmen

/Per
 
Re: Re: Re: Hjälp med val av ny skärm...

vaspenil skrev:
Jag har fastnat för denna skärm. Men jag ser inte att jag med mitt grafikkort (NVidia GeForce 8600GTS) kan ställa in upplösningen 1050 x 1680, vilket är bildskärmens upplösning.

Skulle någon kunna tala om för mig om det går och i så fall hur så jag vet om jag kan köpa skärmen

/Per

Hej!

Ser du bara till att ha någorlunda ny version av drivrutinerna till ditt grafikkort är det inget problem. Många drivrutiner fungerar dessutom så att de inte visar inställningar som din nuvarande skärm inte kan ta emot, så 1680x1050 visas inte som alternativ förrän du har just en sådan skärm inkopplad.
 
Lånar tråden.

Liksom många andra, står jag i begrepp att byta skärm och sneglar på 24"-skärmarna. Efter att ha läst i en del trådar, så är det stående rådet att "man får vad man betalar för".

Har kikat lite på följande skärmar

Eizo S2411W
NEC 2470WNX
Samsung 244T

Samtliga ligger runt 10 000.-

Var över till en kompis som hade en Samsung 245B. Den skärmen ligger på halva priset.

Är skillnaden mellan denna skärmen för 5 000.- till en 10 000.- så stor att man märker det?

Är som de flesta andra här på FS, seriös med mina bilder men inte så kunnig med färghantering.
 
Minita skrev:
Lånar tråden.

Liksom många andra, står jag i begrepp att byta skärm och sneglar på 24"-skärmarna. Efter att ha läst i en del trådar, så är det stående rådet att "man får vad man betalar för".

Har kikat lite på följande skärmar

Eizo S2411W
NEC 2470WNX
Samsung 244T

Samtliga ligger runt 10 000.-

Var över till en kompis som hade en Samsung 245B. Den skärmen ligger på halva priset.

Är skillnaden mellan denna skärmen för 5 000.- till en 10 000.- så stor att man märker det?

Är som de flesta andra här på FS, seriös med mina bilder men inte så kunnig med färghantering.

Hej!

Jag vet att det här är en orrhört vanlig fråga som många hört av sig om så jag skriver ett ganska långt svar ... ;)

De tre första du nämner har pva-paneler, Eizo- och Nec-skärmen har dessutom mycket omfattande inställningar för att justera färgerna (via knapparna och skärmens inställningsmeny).

Samsung 245B som presenterades nu efter som sommaren är den första 24-tumsskärmen med tn-panel, den billigare typen av panel som sitter i nästan alla riktigt billiga skärmar (under 3000 kronor).

Så vad blir då skillnaderna rent praktiskt:

1. Sitter du framför en skärm med tn-panel ändras färgerna en hel del beroende på i vilken vinkel du betraktar skärmen. Numera har tn-skärmar riktigt bra vinklar i sidled, men fortfarande förändras färgerna ganska påtagligt med vertikalvinklar. Säg att du har skärmen i rätt höjd och betraktar en bild med mycket ljus himmel. Om du nu sjunker ihop lite i stolen så att huvudet hamnar 10-15 cm lägre, så blir den där ljus himlen plötsligt avsevärt mörkare och mer mättad och färgtemeraturen i bilden har ändrast märkbart (ofta är det varmare/mörkare nerifrån och kallare/ljusare lite uppifrån).

2. Tn-paneler har nästan alltid 6-bitars färg, det innebär att varje subpixel (röda, gröna och blå) bara kan ha 64 olika nivåer av ljusstyrka mot 256 nivåer i en 8-bitarspanel. Nu kompenserar man för det här med en rad tekniker, en av de vanligaaste innebär att man snabbt växlar bildpunkter mellan två toner och på så sätt lurar ögat att se en mellanliggande färg som panelen egentligen inte förmår visa. Den här tekniken är numera oerhört bra, men bara om tillverkaren kostat på styrelektroniken några kronor extra. På många riktigt billiga skärmar har man snålat in på varenda öre för att hålla nere priset ...

3. Att en tn-skärm ofta kostar kanske hälften av vad en motsvarande stor pva-skärm kostar beror inte enbart på panelen. Det blir dessutom nästan alltid så att man hos tn-skärmar snålar in på allt -- ett av deras huvudargument är ju priset. Så de får enklare styrelektronik, billigare bakgrundsbelysning (så skärmen inte bli lika jämn), de har kanske enbart analog ingåmg (ingen dvi), saknar höjdjustering osv, osv. Medan det blir tvärtom med en pva-skärm. När man ändå gör en lite dyrare skärm gör det så lite skillnad att slänga in en finess till ...

Ok, det var en allmän genomgång ... :)

I just det här fallet kan jag säga att Samsung 245B är en av de bästa tn-skärmar jag har sett, men att den fortfarande är en tn-skärm. Som hobbyfotograf kan du lära dig att leva med egenskaperna hos en skärm som 245B -- många jobbar ju vid en bärbar dator och sådana har nästan alltid tn-paneler, och är nästan alltid ännu sämre.

Även hos pva-skärmar förändras färgerna med vinkeln, men mycket, mycket mindre. Det är därför de flesta yrkesfotografer hittills satsat på ännu dyrare ips-baserade skärmar. Det beror helt enkelt på hur höga krav man har och om man är beredd att sitta och dubbelkolla så färgerna stämmer genom att flytta huvudet hit och dit. Justerar man några bilder i veckan kan det ofta vara värt det besväret, det är skillnad om man gör det som arbete, timme efter timme.

Nu kanske du inte skall köpa dator samtidigt, men jag brukar alltid hävda att man i längden tjänar på att spara in lite på datorn och istället lägga mer pengar på skärmen. En skärm har ledigt dubbla livslängden mot en dator och det är skärmen som dina ögon kommer att se på, timme in och timme ut.

Så mitt råd är i korthet: Om du har råd, lägg gärna 10000 på en skärm, du får då en skärm som både är stor och riktigt bra. Är din budget max 5000 kronor blir du tvungen att välja antingen storlek eller kvalitet ... Då är det en smakfråga och beror mycket på vad du (och eventuell övrig familj) använder skärmen till. Är din budget max 3000 kronor så är det enklare, då blir det en 19-22 tum stor tn-skärm -- om du inte har turen att hitta en lite bättre skärm på rea. Och sådan tur är relativt lätt att ha.

Här kan det vara värt att påpeka att det kommer att presenteras flera skärmar från andar tillverkare byggda på samma panel som Samsung 245B. Det här kommer att innebära att många lite äldre 23- och 24-tummare med pva- eller ips-paneler säkert kommer att reas ut. Håll utkik efter utförsäljningar de närmaste halvåret!
 
Lokal handlare har

till priset av cirka 6000:-

LG L245WP-BN

Snabbläser man om specen tycker jag det ser rätt ut men det skrivs sällan något om LG-skärmar. Principiellt ska man inte ha LG?
 
Re: Lokal handlare har

Gille Spie skrev:
till priset av cirka 6000:-

LG L245WP-BN

Snabbläser man om specen tycker jag det ser rätt ut men det skrivs sällan något om LG-skärmar. Principiellt ska man inte ha LG?

Hej!

LG är ett känt märke, de är stora inom STAKO (ramavtalssälj till stat, kommun och landsting).

AU-Optronics, LG och Samsung är de tre stora bjässar som dominerar paneltillverkningen för platta skrivbordsskärmar. LG gör de ips-paneler som Apple, Dell, Lacie, Nec, Philips med flera använder. Tidigare drev de paneltillverkningen tillsammasn med Philips, men Philips har tydligen fått dra sig ur på grund av pengabrist.

Nu har inte jag kikat på just LG L245WP-BN, men av specarna att döma (http://us.lge.com/products/model/detail/commercial_lcd monitors_wide screen_L245WP-BN.jhtml) skall det vara en s-ips-panel, jag misstänker att den är ganska ny (de har mest gjort 23-tummare förut).

Den där skärmen skulle jag gärna vilja kika närmare på ... För 6000 tycker jag den låter som ett fynd.
 
TFT 24" 8ms Wide! LG
L245WP-BN
Pris: 6 539 kr
(5 231 kr Exkl. Moms)


Hos min standardleverantör av datautrustning

Kanske bara att snabbt slå till då om de har någon inne.
Ryms klart inom budgeten.

Dom har också

TFT 24" 5ms Wide! LG
L246WH-BN
Pris: 5 629 kr
(4 503 kr Exkl. Moms

Har inte hunnit kolla hur skillnaderna är
 
Har också sett denna och tyckte den verkade intressant och till ett bra pris. Den svenska hårdvarusajten sweclockers har testat den och det förefaller vara en s-ips-panel som Martin misstänker. Läs mer här: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=613&page=1
Kostar cq 5500kr ute i butiken vilket väl kanske skulle kunna göra den till riktigt prisvärd. I testet får den inga toppbetyg direkt (inte direkt dåligt heller) MEN sajten är å andra sidan inga direkta proffstestare vilket jag klassar Martin som.
 
Gille Spie skrev:
TFT 24" 8ms Wide! LG
L245WP-BN
Pris: 6 539 kr
(5 231 kr Exkl. Moms)


Hos min standardleverantör av datautrustning

Kanske bara att snabbt slå till då om de har någon inne.
Ryms klart inom budgeten.

Dom har också

TFT 24" 5ms Wide! LG
L246WH-BN
Pris: 5 629 kr
(4 503 kr Exkl. Moms

Har inte hunnit kolla hur skillnaderna är

Hej!

L245WP-BN har en (för oss färgfetischister) betydligt intressantre panel byggd på ips-teknik.

Medan L246WH-BN med största sannolikhet är en tn-panel (utifrån svarstiderna och betraktningsvinklarna) som då snarare konkurrerar med den tidigare i tråden nämnda Samsung 245B.

Specar för L245WP-BN:
http://nordic.lge.com/sv/products/model.detail/lcdbildskarmar24tumochstorre_l245wpbn.jhtml#

Specar för L246WH-BN:
http://nordic.lge.com/sv/products/model.detail/l246whbn.jhtml#
 
johan.morck skrev:
Har också sett denna och tyckte den verkade intressant och till ett bra pris. Den svenska hårdvarusajten sweclockers har testat den och det förefaller vara en s-ips-panel som Martin misstänker. Läs mer här: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=613&page=1
Kostar cq 5500kr ute i butiken vilket väl kanske skulle kunna göra den till riktigt prisvärd. I testet får den inga toppbetyg direkt (inte direkt dåligt heller) MEN sajten är å andra sidan inga direkta proffstestare vilket jag klassar Martin som.

Hej!

Det finns många hos Sweclockers som kan mer än de flesta. Men det handlar mycket om vem man testar för. De tester jag gör har normalt antingen kontorsanvändare eller fotografer som målgrupp. Sweclockers siktar väl kanske snarare på spelanvändare. Sådana har ju ofta helt motsatta prioriteringar mot oss: strunt i färgerna bara det är bra svarstider och inget input-lagg ;)
 
Lokala leverantören kontaktad

Hämtar 245 imorgon och ska kolla den. Fördelen med min lokala leverantör är att jag får låna och kolla innan jag betalar :)
 
Du har helt rätt Martin, det enda jag menade var att de inte är yrkesverksamma testare och kanske inte alltid förfogar över tillräckliga resurser för att göra mer nogranna jämförelser) samt att de testar ofta saker som riktar sig till en annan målgrupp. Därmed inte sagt att de på något sätt gör ett dåligt jobb. All heder åt dom :)
 
johan.morck skrev:
Du har helt rätt Martin, det enda jag menade var att de inte är yrkesverksamma testare och kanske inte alltid förfogar över tillräckliga resurser för att göra mer nogranna jämförelser) samt att de testar ofta saker som riktar sig till en annan målgrupp. Därmed inte sagt att de på något sätt gör ett dåligt jobb. All heder åt dom :)

Jag gillar Sweclockers, de är ofta snabba med tekniknyheter och mycket engagerade. Sedan kan det ibland vara oerhört roligt att läsa i deras forum ... Det märks att det finns många entusiaster där som kanske inte alltid kan riktigt så mycket om teknik som de själva tror :)
 
Re: Lokala leverantören kontaktad

Gille Spie skrev:
Hämtar 245 imorgon och ska kolla den. Fördelen med min lokala leverantör är att jag får låna och kolla innan jag betalar :)

Heder åt sådana butiker/leverantörer!

Det är inte roligt att som privatperson lägga ut 5000 eller 10000 bara för att upptäcka att det inte alls var den grej man riktigt hade tänkt sig.

Över huvud taget är det svårt för alla som tänker köpa lite bättre skärmar och vill se dem i verkligheten först. Riktigt billiga skärmar är inget problem, det är bara att åka till PC City, El-giganten, SIBA med flera. Eller tvärtom, om du köper en riktigt dyr (>25000 kr) skärm, då ställer gärna leverantören upp och demar den. Men just det här mellansegmentet som vi är intresserade av ... En del fotohandlare tar ju in sådana skärmar, men det är inte så vanligt.
 
Tack Martin för dina kunskaper

och ditt sätt att förmedla dom.

Du har ju inte testat denna LG som jag tänker pröva men däremot har du ju testat Samsung Syncmaster 245B som du tyckte var bra trots tn-paneler. Den är ju lite billigare. Nu är priset ingen egentlig fråga för mig (åtminstone inte i dessa prislägen) men du skriver om Samsungen att den klarade bra svärta och inget kantljus däremot skriver sweclockers om svärta och kantljus på LGn. Är det bara att ha svart skärm (hur man ju gör det? svart bild - helskärmsläge?) och svart i rummet eller....
Skulle du prioritera köp av LGn på spec framför samsungen du testat?
 
Så är nu L245WP hemma för test

och en vecka har jag på mig för beslut innan jag behöver betala.

Ser bra ut så här långt. Både den två år gamla bärbara och den 5 år gamla stationära klarar 1920x1200.

Behöver bestämma mig för vilken jag ska ha den till och kalibrera den. Verkar lite ljus när det är mycket vitt som det jag nu skriver emot som bakgrund. Både Lightroom och CS3 ser ut att bli riktigt bra att arbeta i jämfört den gamla 19" CRT-skärmen.
 
Senast ändrad:
Gunnar, du får gärna dela med dig av fler intryck av skärmen. Jag är själv sugen på att köpa en. I testet på Sweclockers pratar de om att skärmen känns oskarp, vilket även någon i den relaterade forumtråden pratar om. Är det något du har märkt?
 
Re: Så är nu L245WP hemma för test

Gille Spie skrev:
och en vecka har jag på mig för beslut innan jag behöver betala.

Ser bra ut så här långt. Både den två år gamla bärbara och den 5 år gamla stationära klarar 1920x1200.

Behöver bestämma mig för vilken jag ska ha den till och kalibrera den. Verkar lite ljus när det är mycket vitt som det jag nu skriver emot som bakgrund. Både Lightroom och CS3 ser ut att bli riktigt bra att arbeta i jämfört den gamla 19" CRT-skärmen.

Hej!

Moderna skärmar är oftast för ljusa för våra behov, tillverkarna vräker på allt vad de kan med ljusstyrkan för att skärmen skall fungera bra på kontor med mycket ljus i lokalerna ... och för att det ser bra ut i specifikationerna :)

Kikar man på de riktigt dyra proffsskärmarna har de oftast inte speciellt imponerande ljusstryka -- eftersom det inte behövs om man kan styra ljuset i sin lokal.

På min egen skärm är ljusreglaget ställt på 0% och ändå har jag mer än de 120 candela/m2 jag skulle vilja ha som luminansnivå. Jag får trösta mig att det löser sig om en två-tre år när skärmen åldrats ;)

Men tillbaka till din situation, jag håller med om Mangus T att det skall bli kul att höra vad du tycker -- det lär tyvärr dröja tills jag själv får se den där skärmen.

När det gäller att testa det här med kantinstrålning (jag antar att det är det Sweclockers testare syftar på med "kanljus") så är mitt bästa tips att göra en svart sida och öppna den sidan i något program som kan köra i fullskärmsläge. Till exempel att göra en helt svart webbsida och titta på den i en webbläsare i fullskärmsläge.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.