Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländare - Slutare - ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

molngrabb

Medlem
Kan någon vänlig själ skriva ner en lista över hur bländar- slutar- och ISO-tal ska ställas in i förhållade till varandra?
För varje helt steg som jag ökar eller minskar bländartalet så ska jag ju också öka eller minska slutar- och ISO-talet så att de står rätt i förhållande till varandra, för att bilden ska bli bäst.
Jag har jättesvårt att räkna ut det själv så jag är tacksam om någon vill hjäpa mig!

förhållandet

Ja nu är du inne på fotografins kärnregler,och förstår kanske varför många klagar på konstiga resultat med kameran.Dom 3 faktorerna ska ge dej den bästa slutliga bilden-beroende på hur du använder det!För att göra en lång historia kort, köp från tidningen Foto häftet : Systemkameraskolan Foto-Digital för 95 kr eller gå igenom här i FS svarsforum utbildningsnotiserna.

Tja, om man nu vill ställa in det själv (utan hjälp av ljusmätare) fungerar ju F/16-tumreglen. Det vill säga:

Om du använder ISO 100 så ställ slutartiden till så nära 1/100 som möjligt (kör du ISO 200 så ställ den så nära 1/200 som möjligt o.s.v.)
Vid fullt solsken ställer du bländare på 16
Vid lite mulet (skuggorna har "mjuka" kanter) ställer du bländaren på 11
Vid mulet (skuggorna knappt synliga) ställer du bländaren på 8
Vid helmulet (inga skuggor synliga alls) ställer du bländaren på 5.6

Sen om du vill ha mindre eller större bländare alternativt längre/kortare slutartid så får du kompensera.Om du exmpelvis vill ha bländare 8 en solig dag så minskar du slutartiden med två steg och ställer bländaren på 8 (e.t.c.)

En liten fråga bara.
Har en Nikon D40 och jag förstår mig inte på de slutarvärden som syns på displayen. Bländaren och ISOn är ju inga problem med slutaren ställer jag alltid bara rätt efter bländaren så exponeringen blir rätt.

Någon som orkar förklara?

Hej!
Ska försöka på enkelt sätt hur det funkar med bländare slutaretid och iso.
Om vi utgår från hela steg vilket är lättast så är det så att om du har ISO inställt på 100 såkan vi säga att du vid ett visst ljus får bl.11 och en tid på 1/500 mao du får rätt bra skärpedjup och en bra exponerad bild. Vill du nu minska skärpedjupet så får du öka bändaren(mindre siffra). För att rent teoretiskt då få samma exponering så kan du ta ner bändaren till låt säga bl. 4. då kommer din tid att minska i samma antal steg.Mellan bl.11 och bl. 4 är det bl.8 (steg 1) bl. 5,6 (steg 2) och bl. 4 (steg 3).Då tittar vi på tiden, från 1/500 ska du gå upp 3 stag då dvs 1/1000 (steg 1) 1/2000 (steg 2) och 1/4000 (steg 3) dvs att om du ska ta en bild med samma exponering men olika skärpedjup få du alltså bl.11- 1/500 eller bl.4- 1/4000.
Vill du däremot ha bättre skärpedjup får du gå på andra hållet.
bl.16 (steg 1) bl. 22 (steg 2) nu ska du ju få samma bild vilket innebär att du får gå ner lika mycket i tid dvs. 1/250 (steg 1) 1/125 (steg 2)
Nu har du en bild med bättre skärpedjup men med samma exponering Dvs. bl.22- 1/125 mot bl.11- 1/500.
Iso är på samma sätt från 100 till 200 är det ett steg och mellan 100 och 400 är det 2 steg och mellan 100 och 800 är det 3 steg. Mao så kan du i exemplet ovan även ta en bild med bl.22(2 stegs ökning) och 1/500 om du skruvar upp iso till 400 dvs 2 steg.
Jag vet inte om det var så lätt att följa jag hoppas att det klarnade lite.

Re: Re: Re: Bländare - Slutare - ISO

molngrabb skrev:
Ja, detta gäller ju såklart när jag kör på manuellt läge.
/Christian

Men även i manuellt läge använder ju kameran en ljusmätare. Har själv aldrig haft lyxen att kolla i en EOS 1D mark II (som jag ser att du har), men jag antar att den som de flesta andra kameror har en liten skala som syns vid utsnittet i den optiska sökaren. På min Olympus och en EOS 30D jag ibland lånar går den från -2 till +2. Och för en normalexponering i normalljus bör man ligga så nära nollan som möjligt.
Utgå från det. Visar skalan på minus så ökar du helt enkelt tiden, bländaröppningen eller ison det antal steg som erfodras.
Eller tvärtom.
Piece of cake.

/jer.

johnnynu skrev:
En liten fråga bara.
Har en Nikon D40 och jag förstår mig inte på de slutarvärden som syns på displayen. Bländaren och ISOn är ju inga problem med slutaren ställer jag alltid bara rätt efter bländaren så exponeringen blir rätt.

Någon som orkar förklara?

Det orkar jag nog, men jag förstår inte frågan.

Vad menar du med ...med slutaren ställer jag alltid bara rätt efter bländaren så exponeringen blir rätt.

Jewster skrev:
Det orkar jag nog, men jag förstår inte frågan.

Vad menar du med ...med slutaren ställer jag alltid bara rätt efter bländaren så exponeringen blir rätt.

Tänker inte direkt på vad det är för slutarvärde utan ställer in den så exponeringen blir rätt. Alltså höjjer/sänker så sträcket hamnar i mitten (den som jag ser i sökaren).

johnnynu skrev:
Tänker inte direkt på vad det är för slutarvärde utan ställer in den så exponeringen blir rätt. Alltså höjjer/sänker så sträcket hamnar i mitten (den som jag ser i sökaren).

OK, alltså så som jag förklarar det för Christian i inlägget ovan.

Slutarvärdena är inte så komplicerade. Det är i området när delar av en sekund blir till hela sekunder som det kan vara förvirrande i början. Det är bra att veta vad slutartiden 0"8 innebär t.ex. jämfört med 125. Då kan man undvika skakningsoskärpa eller iaf förstå varför bilderna blir suddiga.

Med korta brännvidder klarar man längre tider handhållet. Med längre brännvidder är det bra att ha minst 1/brännvidd som slutartid för att undvika oskärpa t.ex. med 200mm så ställer man in 1/250. Här hjälper bildstabilisering, men den stoppar inte rörelser hos motivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar